Annons

Hur komponera denna bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Hur ska jag komponera denna bilden? Gick runt aldeles ensam nere vis Ales Stenar i blåsten och funderade. Ska jag ha mycket himmel? ska jag ha mycket gräs? eller ska jag bara ha lite av båda och göra en "panorama" komposition. Hur hade ni gjort och varför??

lite större bild



Jörgen


Har lagt in dennna bild i en pol men det har inte hänt ngt där så kankse blir jag lite klokare här eller??????
 

Bilagor

  • 48.7 KB Visningar: 1,197

Walle

Aktiv medlem
Jag tycker alltid att det är svårt med "överblicksbilder", så jag går oftast in och gör detaljbilder istället.

Samtidigt brukar jag försöka tänka på att ha nåt i förgrunden och nåt i bakgrunden, för att ge bilden djup, annart blir den lätt platt...och det tror jag är nåt som du verkligen måste tänka på i detta fall.

Tror att det är svårt att få bilden intresant om du bara tar den "rakt på".

Jag skulle ha flyttat mig så att stenarna hade bildat en diagonal i bilden. Då får du automatiskt ett djup i bilden, speciellt om du låter stenarna närmast och längst bort vara lite oskarpa.

Mina två cent
 

aceeo

Aktiv medlem
Som sagt svårkomponerad, men att få djupet i stenarna är nog tvunget, eftersom det inte är så mycket annat att välja att ha som bakgrund/förgrund.

Alternativt får du själv ställa något i förgrunden.

Ett tredje alternativ är att gå närmare och ta med vidvinkelobjektiv(eller fisheye), nära men ändå landskapsbild

Lycka till, ser fram emot någr trevliga bilder

// Anders
 

mipert

Aktiv medlem
Om jag är låst till fotograferingspositionen hade jag beskurit den på sidorna och nedtill.

Att kapa på sidorna förstärker storheten i verket, med mindre luft känns det som stenarna kan fortsätta utanför bildytan.

Att kapa marken ökar koncentrationen till stenarna, som skapar en dramatik tillsammans med himmelen.

Med all den marken upplever jag bilden som statisk, stenarna är för avlägsna, de berör mig inte.

Jag justerade himmelen också...
 

Bilagor

emtre

Aktiv medlem
Ytterligare en möjlighet är att kapa himlen och öka mängden mark.
Använda känslan av att stenarna är lång bort och förstärka känslan det ger. Den trånga himlen ger (åtminstonne mig) en lätt känsla av instängdhet.
/Maria
 

Bilagor

jpersson

Aktiv medlem
Bossebarrskog skrev:
Hur ska jag komponera denna bilden? Gick runt aldeles ensam nere vis Ales Stenar i blåsten och funderade
Det har jag också gjort flera gånger men jag har inte blivit klokare för det. Jag tycker att det är en svår plats att fotografera.

Favoriterna här på Fotosidan är Jan Bernhardtz Ales stenar och Stellan Karlssons förfluten framtid. Jag lade upp en bild (Det eviga) om exakt samma problem i min egna profil för någon dag sedan.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Det är bara att söka på Ales stenar alternativt Kåseberga här på FS, så får du lite exempel hur olika fotografer tolkar Ales stenar. Själv valde jag lite mark och mycket himmel, för att lägga focus på stenarna. Tycker också mycket himmel förtärkte intrycket av öppen yta, som där stenarna ligger.

/Gunnar
 

jpersson

Aktiv medlem
Bossebarrskog skrev:
Hur ska jag komponera denna bilden?
Om du syftar på den specifika bilden så hade jag gjort den lite mörkare eftersom det ändå känns som kvällsljus och det hade gjort bilder dramatiskare. Sedan hade jag nog klippt bort gräset. Man hade kanske kunnat ta lite av himlen men det är inte huvudpoängen.
 

Bilagor

l-malmqvist

Aktiv medlem
Varför inte ha en väldig massa himmel? Har kört spherize också (syns inte så bra på den lilla bilden) så att jordens krökning blir mer påtaglig...
 

Bilagor

Bibi

Aktiv medlem
Antingen himmel eller mark bort så motivet inte är så mycket i mitten.
Kanske göra en panoramabild? Kontraster, färgmättnad... Lek och testa dig fram!
 
ANNONS