Annons

Epson 2450-matematik

Produkter
(logga in för att koppla)

-Roger-

Aktiv medlem
Hej!

Har en Epson 2450 skanner och har lite inkörningsproblem med den...

Skannar jag ett 24x36 dia med automatisk val av skanningsområde i 300 dpi får jag en fil med upplösningen 300 dpi och storleken 1522x955 mm. Skannar jag sen med manuellt förval i 300 dpi får jag en fil med upplösning 300 dpi och nu är storleken 24x36, alltså samma som diat...

Det senare känns ju mer rätt efter mina val, varfär blir bilden så mycket större vid automatiskt förval? Har inte kunnat knäcka det problemet, nån annan som kan? Bilden blir ju mycket bättre vid automatiskt val men dock blir den beskuren...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
låter omöjligt!

Att du skulle få en bild med storlek 152x95cm med upplösning 300 dpi låter inte rimligt. Din dator måste vara en riktig värsting dator som kan hantera så stora bildfiler utan att du tar x antal kaffepausar. Något är galet?! Dess utom räcker inte scannerns kapacitet på långa vägar till ett sådant resultat. Jag fattar ingenting (som vanligt)
 

-Roger-

Aktiv medlem
Nope, inte jag heller...
Jag kan hålla med om att nåt måste vara galet men vad? Den knäcker jag inte...
 

-Roger-

Aktiv medlem
Oops...
Var nog lite trött igår... Bilden var 15x9 cm och inte 155x95. Lite mer normalt men fortfarande stämmer ju inte storleken med det jag skannat in...
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Ehh... Ursäkta men vad snackar du om? Det finns inget sånt som "millimeter" i datorn...? Utskriftsstorleken är ju oberoende av hur du scannar in bilden...

Det enda som är intressant är ju hur många pixlar du får i höjd och bredd.
 

-Roger-

Aktiv medlem
Hej LeadHead!
Jo, det är sant... Låt mig säga så här istället då, skannar jag småbild i liggande format automatiskt i 300 dpi får jag ca 1800pixlar på bredden... Det borde ju istället bli 300x3,6/2,5=432 pixlar, eller hur?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Det verkar stämma. Får du med just den delen av bilden som motsvarar 24 x 36 mm? Är det säkert att du har ställt rätt reglage på 300 dpi? Tänkte bara så att det inte finns något för typ "target resolution" i scannerprogrammet (Epson TWAIN?).
Frågan är, behöver du verkligen köra i automatläge? Är det verkligen så krångligt att manuellt ruta in det yta som ska scannas? Det är det då inte på min Epson 1240U Photo.
 

-Roger-

Aktiv medlem
Nej, det är inte så svårt, nackdelen är ju att jag bara kan skanna ett dia åt gången och att bilden blir så mycket bättre (större) i automatläget. Självklart kan man ju skanna vid högre upplösning men jag var nyfiken på vad skillnaden beror på... Har suttit ett par kvällar och experimenterat, man vill ju ha koll på tekniken...

Tack för dina snabba svar LeadHead!!

/Roger
 
ANNONS