Annons

Bladfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har precis blivit med storformat 4x5" men har ännu ingen 4x5" film (gudskelov fick jag med ett rullfilmsbakstycke också så jag kan leka ändå :)).

Den tidigare filmfavoriten är Tmax 100 (mellanformat och småbild). Funderar över EFKE PL100 som kostar hälften av vad Tmax gör som bladfilm (50pack) på photax. Vad förlorar jag om jag kör på det billigare alternativet?

Har ni några tips rörande filmframkallning av bladfilm?

För skålframkallning i mörker: Vad är lämplig kemimängd? Agiteringsteknik? Sköljning? Torkning?

Mvh Richard Abrahamsson
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag tycker inte att du förlorar något med den billigare Efke PL100. Tvärtom, eftersom den är mycket förlåtande när det gäller exponering och framkallning. Mer utrymme för småfel alltså.

Tmax är förstås finkornigare, men det spelar ju ingen större roll när man fotar storformat.

För framkallning i skål bör man bara framkalla ett blad i taget. Annars är risken att de skaver på varandras emulsion eller blir ojämnt framkallade om bladen hamnar över varandra.

Jag brukar vicka på skålen med ca två sekunders mellanrum.

Jag rekommenderar mindre skålar, t.ex. 13x18.

Du kan använda en större skål när du sköljer filmerna. Använd fingrarna för att se till att bladen inte tar i varandra så mycket.

Torkningen gjorde jag provisoriskt så att jag bara lutade bladen mot glasbägare...

Förra året köpte jag en CombiPlan bladfilmstank för att kunna framkalla med lampan tänd.
 

erik99

Aktiv medlem
På den här sidan "http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00AQ3U" fanns en del matnyttigt, har själv aldrig prövat Efke, var finns den att köpa?

Erik
 
Senast ändrad:

erik99

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Vad trevligt att det finns storformatare och bladfilmsfotografer kvar på fotosidan :).

Har väl inte varit så flitig på några år med större format, men blev sugen igen då jag såg ditt inlägg. Dags att plocka fram den STORA utrustningen igen!
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
För framkallning kan jag rekommendera tuber som gör att du enkelt kan framkalla varje blad med egen tid.
Har själv ett kit och det funkar bra.

Du kan ju även skaffa bladkasseter för 9x12 cm, dom passar också.
 

Liza

Aktiv medlem
Combiplanen är rent ut sagt sk..tbra om man bara får på locket så tätt att den inte läcker.
Emax 100 bladfilm är mycket bra se bara till att exponeringen är rätt och glöm inte kompensera för bäldutdraget vid beräkningen av tid/bländare.
Mvh Eva
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Liza skrev:
Combiplanen är rent ut sagt sk..tbra om man bara får på locket så tätt att den inte läcker.
Aha!
Någon som vet var sådana säljs i gamla goda sverige? Gärna Stockholm.

Hur mycket kemi går det åt varje gång?
Är det 6 eller 12 blad som går i den?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Compiplanen som photax säljer tar 6 blad/glasplåtar upp till 4x5".

Enligt http://www.hpmarketingcorp.com/CombiPlan.pdf går det åt 1050ccm för 4x5". Låter dyrt om man bara har enstaka blad.

Tuberna Hasse länkade till ser ut att klara sig med 60ccm per blad för 4x5". Borde det inte gå att köra på liknande vis som tuberna med med en patersondosa rullande på sidan i ett vattenbad?

/Richard (som antagligen provar med små skålar till att börja med)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Liza skrev:
Combiplanen är rent ut sagt sk..tbra om man bara får på locket så tätt att den inte läcker.
...
Hmm, funderar på en sådan där combiplan ändå, men är det så att den tenderar läcka som en patersondosa då vetif-n, eller är det bara svårt att få på locket?

Jag antar att det är lämpligt att köra en replenisher till framkallaren i och med att det skall vara en liter kemi varje gång, men hur länge håller en sådan (tänker främst på Tmax RS)?
Kan man förvänta sig någorlunda konsekvent resultat?

Jag rullade en Cibachrom-trumma i vattenbad första framkallningen. Det trevliga var att det räkte med 1 dl kemi (skall visst gå bra med 75ml också), men det tog en så j-la tid med bara ett blad åt gången.

Mvh
/Richard
 

J. Patric

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Hmm, funderar på en sådan där combiplan ändå, men är det så att den tenderar läcka som en patersondosa då vetif-n, eller är det bara svårt att få på locket?
Locket är av gummiaktigt material och tajt.

Jag agiterar genom att vicka dosan fram och tillbaka utan att vända den upp och ned.

Bästa lösningen vore en dosa precis som patersons upptill med samma lock och ljustät "trattinsats". Sedan rektangulär nedtill, och hållare för bladfilm. Synd att de inte börjat tillverka en sådan.
 
ANNONS