Annons

Kostnad för rengöring av TLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKE

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker just nu efter en TLR att börja leka med, främst Rolleiflex Automat eller Minolta Autocord. Tyvärr är det så att de finaste exemplaren, där de nyss har blivit CLA-de (Cleaned Lubricated Adjusted) är också de dyraste exemplaren. Så vad jag undrar är, om jag köper en lite billigare kamera där säljaren inte garanterar att t.ex. smörjfettet inte börjar bli trögt, vad skulle det kosta för mig om jag upptäcker att den behöver rengöras? Och vart vänder jag mig? Eller kan jag göra det själv?



Vad finns det för risker med att köpa en äldre TLR? Om jag blir försäkrad om att slutaren rör sig som den ska, objektiven är fria från damm, repor och svamp och fokuseringen går smidigt, vad finns det kvar att vara rädd för?

Jonas
 

Urr

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av att serva de tvåögda. Men det är alltid dyrt att gå till en auktoriserad verkstad.
Jag har en kompis som skruvar därhemma, men ha sa att det trots allt var ett par timmars jobb att skruva isär min Ikoflex.
Det är säkert dyrt att köpa en TSL som är genomgången, men då vet man vad man betalar för. Jag kör vidare med min Ikoflex från tidigt femtiotal, trots att sökaren är extremt ljussvag och kontrastlös, och trots att långtidsverk och självutlösare beckat igen.
Alla reglage går lite trögt, även avtrycket. Det är ju egentligen en pensionär och den ska inte stressas, utan få jobba i sin egen takt.
Som leksak är det kul att ta någon rulle då och då, med de begränsningar den har i detta skick... Känner jag mig själv rätt så hittar jag förr eller senare en fräsch Rolleicord eller någon annan kamera som är i bättre skick.
 

CJL

Aktiv medlem
På en Rolleiflex behöver man inte oroa sig så mycket, detta är en kamera i en egen kvalitetsklass. Funkar slutare och focusering så är det bara att köra på.

Jag skickade in min 3.5F förra året då kostade en hel genomgång 1200:-.

Lycka till
Carl
 

mr.b

Aktiv medlem
Du får nog räkna med att hala upp en långsjal för en genom gång av en gammal kamera.

Jag har själv kommit över en gammal TLR nyligen, men jag ska försöka fixa slutaren själv. Det är bara de långsamma tiderna och självutlösaren som kärvat ihop, och det påstås kunna gå att fixa genom att bada slutaren i kemiskt ren bensin över natten.

Du kanske har läst tråden jag startade för en tid sedan: länk här! Där står en del om slutarproblem.

Är du sugen på att börja med mellanformat, tror jag att detta är bästa sättet.
 

JKE

Aktiv medlem
Tack för era svar! De hjälper!

Jag får fortsätta brottas med mig själv. (Ekonomi...Funktionalitet...Mat....Kamera....Öl....Kamera)
 
ANNONS