Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mamiya c22 och c33

Produkter
(logga in för att koppla)

brian jones

Ny medlem
Hejsan, jag är en ganska ny amatörfotograf och fotar med en vanlig mekanisk nikon, men nu vill jag pröva på mellanformatare också, eftersom jag inte har så mcyket pengar tänkte jag köpa en två ögd spegelreflex. Jag har hittat Mamiyas gammla kameror t.e.x. c22 och c33.Nu undrar jag om det finns någon som använt dessa och kan ge mig tips om de är värda att ha eller ej.
 

Urr

Aktiv medlem
Mamiyas tvågögda har fin optik men är ganska stora och klumpiga. Väger ca 1,5 kg med normaloptik. Trivs antagligen bäst med stativ. De lider också av parallaxfel, liksom alla tvåögda. Närgränsen är bättre än på t ex Rolleiflex, men för närbilder blir ju parallaxen alltmer besvärande ju kortare avståndet blir. Löses elegant när du använder stativ och fotar stillastående motiv med en sk paramender om du kan få tag i en sån.
 
ANNONS