Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera som spotmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_H

Aktiv medlem
Jag letar efter en digital kompaktkamera som dels har spotmätning och dels visar både bländarvärde och exponeringstid samtidigt i displayen. Finns det sådana digitalkameror? Jag har själv ingen som helst erfarenhet av digitalkameror.

Bakgrunden är följande:
Jag har en Mamiya mellanformatskamera som jag trivs med väldigt bra. När jag använder schaktsökaren så saknar den ljusmätare. Idag använder jag spotmätfunktionen i min Canon T90, men den kameran är ganska tung och tar stort utrymme i kameraväskan. Så nu funderar jag på att köpa en lös spotmätare, men den billigaste jag hittar kostar nästan 3000:- på Photax. Då borde man istället kunna använda en liten smidig digitalkamera med inbyggd spotmätare. Men förutsättningen är då att man kan läsa ut både bländarvärde och exponeringstid från den.
 

paco

Aktiv medlem
Jag skulle inte lita på vad en digital kompakt ger för bländar- och slutarvärden. De måste väl räknas om ändå eller gäller det bara brännvidder?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man kan nog lugnt lita på dem. Det enda som spelar någon roll är att mätningen är konsekvent och ger samma mätvärde från gång till gång. Naturligtvis måste man jämföra mätaren mot sin befintliga och kalibrera om det avviker, men det gäller ju även riktiga ljusmätare.

Annars brukar Pentax spotmätare dyka upp till bra pris begagnat. Jag köpte min (digital) för 1500 kr här på fotosidan för ett par år sedan. Jag har sett flera för liknande pris efter det.
 

madsen1

Aktiv medlem
Mr_H skrev:
. Då borde man istället kunna använda en liten smidig digitalkamera med inbyggd spotmätare. Men förutsättningen är då att man kan läsa ut både bländarvärde och exponeringstid från den.
Nej, eftersom Digitalkompakterna endast är begränsade till te.x F2.8 till F8.. inte F22 eller F32 som din Mamiya har
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det var ingen dum poäng Adam, så långt tänkte jag inte. Då blir det ju en hel del onödigt räknande.
 

paco

Aktiv medlem
Jag försökte använda en liten Pentax Optio S4i som spotmätare, men det var helt meningslöst. Så fort det var sämre ljus så fick jag 2,6 som bländare. Bara 2,6 aldrig 4 eller 5,6.

Min 300D funkar fint tillsammans med min Fed5B och Hasselblad dock. Trevlig som mätare även om den är lite klumpig. Fantastiskt bra verktyg vid nattfoto, då man behöver kolla hur stor skillnad det är på t.ex. 60, 90 eller 180 sekunders exponering.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Re: Re: Digitalkamera som spotmätare?

teamfoto skrev:
Nej, eftersom Digitalkompakterna endast är begränsade till te.x F2.8 till F8.. inte F22 eller F32 som din Mamiya har

Det är ju inte så himla svårt att göra en liten tabell med hela tids och bländarsteg fram till F32. Så jag ser inte problemet.
Personligen skulle jag kanske köpa ett billigt analogt kamerhus med lite tillförlitligare ljusmätare, framförallt ett som hat spotmätning.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Tack för era synpunkter. Efter att ha läst svaren så lutar det åt en lös spotmätare. Systemkameran som jag använder idag för ljusmätning är lite för klumpig när man ska kunna hantera både den och mellanformataren.
 
ANNONS