Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Näsfettet

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Nu har vi lärt oss att man med fördel kan använda detta fett till att smörja filtergängor, laga repade negativ etc, men att det också solkar ned displayer och bakstycken.

Det tycks finnas en hatkärlek till näsfettet.

Tycker ni att det hjälper mer än det stjälper?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Vilken kost ska man tänka på att äta om man vill få så snyggt näsfett som möjligt?

Vilka tillbehör rekommenderas? Kan man importera från USA?
 

in2kma

Aktiv medlem
Rockar fett

Goupil skrev:
Detta kanske inte var ett så fett ämne...
Kanske lika så gott det. Blir det för hett börjar näsfettet att brinna! Mina åsikter om näsfett är negativa. Näsfett får glasögonen att glida ner på näsan. Även Öron "fettet" är en olustig historia. Det kan efter ett grundligt samtal få den hottaste mobiltelefon att se ut som om den ramlat i smörpaketet.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Killen jag lärde mig mörkrumsteknik av en gång i tiden hade en jobbarkompis i labbet som hade räddat flera repade negativ med denna metod. Själv har jag inte provat den men kan tänka mig att den funkar mycket bra. Ctein rekommenderar en liknande metod i Post Exposure, fast med "industriprodukter" istället. Tänk bara på att rengöra negativet efteråt. Annars kan damm och skräp fastna.

Men som huvudsakligen digitalfotograf så finner jag det nog inte lika användbart. Har dock inte provat att laga repor på sensorn med det...

Kanske är det en digital vs. analog-fråga. Då har vi hamnat i fel forum ;-)
 
ANNONS