Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tänkt införskaffa ett nytt vidvinkelobjektiv till min Nikon och undrar om någon har några bra tips. enda vidvinkeln jag har sedan tidigare är en zoom på 28-200 och är väl inte särskilt nöjd med den. Närgränsen är ju lixom på en och en halv meter...
Funderar på en 24mm f.2
 

Roben

Aktiv medlem
Hej Maron.

24/2,0, finns det?

24/2,8 D är en användbar brännvidd med rejäl vidvinkeleffekt.
Zom zoomalternativ gillar jag 18-35/3,5-4,5D IFED.
Den är lätt, skarp och blir mycket allround. Kanske ett nytt "normalobjektiv"...?

Häls Roben
 

Maron

Aktiv medlem
Tackar för tipset!
En f90x har jag och jag måste nog erkänna att autofokusen inte är helt fel att ha tillgång till...
En zoom är ju kanske inte helt fel, bara det blir samma kvalitet som med en fast brännvidd. Måste man i så fall ha gelatinfilter till den, vad har den för närgräns jämfört med ett fast 24mm och vad ligger de i för prisklass?
 

Andertz

Aktiv medlem
Jag införskaffade nyligen ett 18-35/3,5-4,5D IFED till min Nikon och är helt nöjd med det. Närgränsen ligger på 33 cm. Skärpan har jag inget problem med, har dock inte testat några fasta objektiv att jämföra med. Ungefär 6200 bagis är priset på Scandinavian, de verkade vara billigast på det.
Pysslar rätt mycket med naturbilder själv och där är 18-35 klart användbart (i kombination med längre brännvidder också givetvis).
Gelatin filter använder jag inte, bara pol/röd-filter. Eller bara naturellt :).

Andertz
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

Jag kan varmt rekommendera 18-35. Toppklass enl Foto, pris omkring 6500.- och enligt testen iklass med fasta brännvidder. Den verkar inte ge våldsamma interna reflexer heller, lätt o smidig dessutom. 24/2.8 är också en trevlig glugg även om den inte helt har övertygat mig ännu, brännvidden är dock trevlig och gluggen är ju väldigt behändig.

Mvh
Johan
www.motljus.com

PS: Vi har dragit en rulle testbilder med alla våra gluggar på olika brännvidder. Vi ska skanna in dessa och se om vi kan se någon skillnad på de olika gluggarna. Kommer framöver på vår site.
 
ANNONS