Annons

Digital mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Är det ovilja (för liten marknad),
Tekniska problem (sensor och infallsvinklar)
eller annat som gör att det inte finns några digitala mätsökarkameror?

Jag är mycket nöjd med min dSLR men känner ibland behovet av en smidigare, skakfriare och mindre, för omgivningen, besvärande kamera.

Längtar inte tillbaka till filmformatet utan lockas mest av det digitala mediet.

/AnWi
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Problemet med digitala mätsökare är ljusets infallsvinkel mot sensorn. Leica säger sig ha jobbat länge på detta och utlovar nu en digital M-kamera till Photokina 2006. Lär ju kosta,

Epson-kameran är lite kul för den som har mycket pengar, men för seriös fotografering har den flera handhavande missar och presterar rätt mediokra bilder.

Med mätsökarkamera menas att avståndet mäts med ett optiskt system - en så kallas mätsökare.

På 60-70-talet var många kompaktkameror mätsökare. En stor skillnad mellan dem och Leica är storleken på mätbasen vilket avgör fokuseringens exakthet.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, mätsökarkamera skall inte blandas med vanliga kompakter.
När man ser i dem så förstår man varför;)

Hurra för mätsökare,, en frihet att blicka igenom.

Spännande om Leica lyckas till -06;)!

/Niclas,
 

AronAkesson

Aktiv medlem
Varför mätsökare? Hellre bra AF och justenödlösning för MF.

Jag hade gärna sett en digitalkompaktkamera (som en Leica M6) med stor sensor (typ APS) och utan fördyrande mätsökare, och i stället bra autofocus och där den digital bakdisplayen användes till fokusering vid manuell fokusering.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Varför mätsökare? Hellre bra AF och justenödlösning för MF.

AronAkesson skrev:
Jag hade gärna sett en digitalkompaktkamera (som en Leica M6) med stor sensor (typ APS) och utan fördyrande mätsökare.
Det är inte mätsökarkontruktionen det är frågan om, utan svårigheten att göra en stor sensor som funkar med vidvinklar. Det är en otroligt svår nöt att knäcka som nästan knäckt Leica. De har fått sälja ut delar av företaget för att få råd med utveckling.
 

AronAkesson

Aktiv medlem
Re: Re: Varför mätsökare? Hellre bra AF och justenödlösning för MF.

froderberg skrev:
Det är inte mätsökarkontruktionen det är frågan om, utan svårigheten att göra en stor sensor som funkar med vidvinklar. Det är en otroligt svår nöt att knäcka som nästan knäckt Leica. De har fått sälja ut delar av företaget för att få råd med utveckling.
Japp! Verkar svårt det där att fixa infalsvinkeln. Leicas problem ligger egentligen en nivå högre.

De är fast i analogträsket -> säljer mindre för folk köper färre analgoa kameror -> vill sälja mer -> försöker en digital M -> är svårt -> kostar pengar + efekten från minskad analogförsäljning! Ett tvåfrontskrig!!!

Så mitt spår va lite of topic, men på samma gång relevant. Varför göra en mätsökare när den bakomliggande tekniken stöder bättre lösningar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Re: Re: Varför mätsökare? Hellre bra AF och justenödlösning för MF.

AronAkesson skrev:
Så mitt spår va lite of topic, men på samma gång relevant. Varför göra en mätsökare när den bakomliggande tekniken stöder bättre lösningar.
För att Leica-köpare är grymt konservativa och har feta plånböcker. Får man bara rätt på tekniken finns en stor marknad. Japaner är som galna i Leica...

Det finns också fördelar med att ha en slutare och att ha en optisk sökare. Leicasökaren är överlägsen när den är beckmörkt.
 

AnWi

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Epson-kameran är lite kul för den som har mycket pengar, men för seriös fotografering har den flera handhavande missar och presterar rätt mediokra bilder.
Tack Magnus. Detta var verkligen kul och livgivande läsning. Synd om detta segment av kameror skulle stupa när digitalformatet breder ut sig.

Även om min budget inte tillåter en Leica D när/om den kommer skall jag med största intresse följa utvecklingen.

Kanske en dag...

/AnWi
 

AnWi

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Problemet med digitala mätsökare är ljusets infallsvinkel mot sensorn. Leica säger sig ha jobbat länge på detta och utlovar nu en digital M-kamera till Photokina 2006. Lär ju kosta,

Epson-kameran är lite kul för den som har mycket pengar, men för seriös fotografering har den flera handhavande missar och presterar rätt mediokra bilder.
Inte så att jag misstror dej utan hur har du få reda på det? Har inte hittat så mycket neg.

Priset är ju hemskt. De har tydligen bestämt sig för att hålla sig bort från konsumentklassen.

Tror mera att en Leica för 30´ är vard sitt pris. Tycker dock att den har en hel del roliga finesser.

/AnWi
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
AnWi skrev:
Inte så att jag misstror dej utan hur har du få reda på det? Har inte hittat så mycket neg.
I CAP & Design finns en bra test av Epsonkameran. Sedan har läst en del lite här och där.

När det gäller sensorproblemen så går det att läsa om detta och Leicas kommande modell i den tyska tidningen LFI.
Göran Segeholm som jag jobbar med på Allt om Digitalfoto har varit på en föreläsning om sensorproblematiken.
Problemen med hörnskärpa och vinjettering finns det mycket skrivet om.

Räkna med att Leicas kamera säkert kommer att kosta 60 000, minst. Bara en M7:a kostar ju 35 papp.

Epson räknar nog med att sälja till prisokänsliga nostalgiker och inte i så stora volymer.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Är vidvinkelproblemet större för mätsökare än för spegelreflexer? Eller har det just med Leicafattningens fysiska mått att göra? Hur då i så fall?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Problemet är större på grund av att avståndet mellan bajonett och sensorplan är mindre så att objektiven sitter närmare. Då blir vinkeln mycket skarpare.

En supervidvinkel till Leica sitter ju nästan dikt an mot filmen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Dessutom sticker kraftiga Leicavidvinklar in i huset då detta är optimalt för film, men tvärt om för sensorer.
 

philip

Aktiv medlem
Vad kostar epson kameran?

En inte helt oäven fråga. Men vad kostar omnämnda epson kamera, går den ens att köpa i sverige?

Kul grej men har man inte använt mätsökarkamera innan digitalrevolutionen lär man mog inte börja med det efter?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Som amatörfotograf måste man nog vara väldigt sugen på en exklusiv kamera för att gå över på mätsökare eller vad säger ni som har varit i den svängen?

Men så klart, kom det en billig mätsökarkamera med skarpa fasta objektiv och bra digitalsensor så kan det nog öppna marknaden bland amatörer. Men att pröjsa kanske 15 000:- för ett digitalt leicahus + objektiv på det och få sämre prestanda en en nikon d50 för 6000: + objektiv så ska man nog ha en fet plånbok!
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Re: Vad kostar epson kameran?

philip skrev:
En inte helt oäven fråga. Men vad kostar omnämnda epson kamera, går den ens att köpa i sverige?

Kul grej men har man inte använt mätsökarkamera innan digitalrevolutionen lär man mog inte börja med det efter?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Som amatörfotograf måste man nog vara väldigt sugen på en exklusiv kamera för att gå över på mätsökare eller vad säger ni som har varit i den svängen?

Men så klart, kom det en billig mätsökarkamera med skarpa fasta objektiv och bra digitalsensor så kan det nog öppna marknaden bland amatörer. Men att pröjsa kanske 15 000:- för ett digitalt leicahus + objektiv på det och få sämre prestanda en en nikon d50 för 6000: + objektiv så ska man nog ha en fet plånbok!
Den kostade 44 000 för huset så leica M8 blir väl lite BILLIGARE med sina 42 500 (trodde aldrig jag skulle få skriva det om en Leicaprodukt).

M
 

Benganbus

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Är vidvinkelproblemet större för mätsökare än för spegelreflexer? Eller har det just med Leicafattningens fysiska mått att göra? Hur då i så fall?
Har inte följt hela tråden, någon kanske redan svarat på detta....

Men,
vidvinkelproblemet är stötestenen för en digital mätsökarkamera med fullformatsensor (c:a 24x36)

I stort sett alla digitala SLR har vidvinklar av retrofokustyp pga att spegeln i kameran begränsar utrymmet.
Betyder att vidvinkelobjektiven måste ligga längre ut från "filmen".

I en mätsökare används oftast "äkta" vidvinklar = objektivet ligger/kan ligga där det är optiskt mest fördelaktigt, då man inte behöver ta hänsyn till någon spegel.

Det här problemet var ytterst litet "på film-tiden" ;)
För film är kantstrålarna ett minimalt problem! :)

Men inte för en sensor!
 
ANNONS