Annons

Kontroll av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

Har haft min *ist DS nästan en vecka nu och kom på att man kanske skall testa den? Döda pixlar etc, kan någon hjälpa mig hur man gör? Jag försökte ta kort med linslocket på, men den vill inte "ta kortet". Lyckades ta 2 kort som blev helt svarta och där syntes ingen pixel.

Eller bör jag strunta i att kolla den och leva lyckligt vidare? :)

/Karin
 

Damocles

Aktiv medlem
Är bilderna bra lev lyckligt och strunta i det jag skriver nedan.





Vill du kolla döda pixlar(svarta), plåta något helvitt, vill du kolla heta pixlar(färgade), plåta något helsvart, ju längre tider ju fler heta pixlar brukar det bara.
 

quarc

Aktiv medlem
Ett annat 'intressant' problem man får med DSLR är damm på sensorn. Fota t.ex. ofokuserat på grå himmel. Men det är otäckt, och jag har bara gjort det en gång när kameran var ny och jag såg två dammkorn direkt. Nu lever jag hellre i ovisshet tills dess jag ser effekter på bilderna. Men tipset är att inte byta objektiv för ofta, och själv försöker jag bara göre det utomhus där det normalt är dammfriare, i alla fall om det inte blåser för mycket.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
hehe, på min analoga pentax byter jag objektiv i alla möjligt lägen, ståendes i en skidlift, tittandes på ett multisportllopp, var hellst jag vill. utan att få damm på sensorn=)

dock törstar min fotoutrustning efter ett digitalt hus...
 

quarc

Aktiv medlem
Jag har bytt objektiv många gånger nu både inomhus och utomhus. Än så länge inget damm som irriterar. Jag oroar mig inte, utan kör med dammsugaren eller en service när det inträffar.
 

interpix

Aktiv medlem
Damm på sensorn är lätt att båsa bort. Man kanske bör undvika att byta optik och blanda drinkar samtigt men tom Gin & Tonic fläckar går bort med rätt utrustning och starka nerver.
 
ANNONS