Annons

50'a

Produkter
(logga in för att koppla)

GertLind

Aktiv medlem
Hej

Har precis uppgraderat mig till en istDS. Fin kamera för övrigt.

Plockade fram min gamla Program A och slängde på 50:an. Visade sig att den jäkeln har beckat ihop, bländarringen gick inte under 8. Finmek som är skruvar man ju isär skräpet för att fixa....PJONG. Några fjädrar drog iväg.

Fixade bländaren men nu fins det inga hack för de olika stoppen längre. Lite sladdrigt blir det.

Tänker nog investera i en ny. Vad finns det nuförtiden, skall jag ha en 50:a eller bör jag satsa på nåt annat. Man vill upp lite i ljusstyrka och 1.7 var ju rätt juste.

Finns nån 1,7 på Cyberphoto för ett bra pris. Någon som vet om den fungerar med istDSen?
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Jadå. Lätt.
En av de trevligare egenskaperna med Pentax är just att gammalt och nytt trivs ihop.

1,7:an vet jag inget om, men har själv en 1,4 som jag använder flitigt.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Alla pentaxgluggar funkar med ist-ds.
Dom nyare funkar ännu bättre då du får automatik och slipper mäta ljuset med knapptryckning.

FA 43/1,9 Limited vore den perfekta gluggen, men den kostar en del, 4800:- på scandinavian photo. cyberphoto är lite dyrare när det gäller pentaxgluggar.
FA50/1.7 har fått bra omdömen, skarp och bra, och lagom billig.

Kom ihåg hursomhelst att med istds så får du gångra med 1.5x för att få reda på vilket bildutsnitt du kommer få jämfört med 35mm (uttryckte jag mig korrekt nu, tekniknördarna (som debatterat om dethär ad nauseam))

Dvs att en 50mm's glugg på ist-ds ger samma utsnitt som en 75a hade gjort på din gamla Program A.
En normal till den skulle därmed också vara kring 33mm.

Det finns en FA 31/1.8 AL ED Limited, men den är dyr.
35orna finns det en del av på beg. marknaden men kan gå upp i pris också.

/Henri
 

GertLind

Aktiv medlem
Jo jag känner till 1,5 ggr.

Provade precisatt att skuta lite bilder med 50:an.

Fungerar utmärkt i manuel lläget.Kanske ska prova att köra med den ett tag.Lite sugen på 40 2,8 an också.
50:an borde iofs bli bra porträtt glugg.

Vill ha 1,2.....
Tror det är dags för ett lönesnack.:)
 

eatfrog

Aktiv medlem
Räkna med en D FA 50/1.4 inom en snar framtid.
Dom kommer helt klart lansera en eller två nya normalare eftersom dom skrotat dom tidigare modellerna.

Man får hoppas att den inte är lika plastig som FA, har riktig bländarring och bra manuell fokusering.

/Henri
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Du kan ju lätt hitta en fungerade 50/1.7 begagnad på nätet. Finns det något i överflöd så är det dom.

Värre med 300/2.8 eller större.... :/
 

Goran

Aktiv medlem
50mm till Pentax SLR/DSLR

info från Svenska Pentax som jag fick tillåtelse att publicera:

I Europa går det inte att få tag på FA50mm/x.x som nyvara, slut/utsåld.

Jag vet inte om PENTAX i USA hade ett stort lager som gör att dom fortfarande har linsen kvar.

För närvarande finns det ingen lins som motsvarar dessa 50mm.

Det som finns närmast är DA 40/2 & _FA 43/1,9

Vet inte om det kommer ngt i framtiden men innom det närmaste halvåret kommer det inget.__

---

Vill bara förtydliga lite ang. vad vi vet som kommer att komma i objektivväg.

Ibland "dyker" det upp objektiv som inte har varit anonserade i så lång i förväg.

Så_jag vill inte bestämt säga att det inte kommer ngt_motsvarande 50mm som är ljusstarkt innom det närmaste halvåret,

men det är inte troligt.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Ajdå, säger dom så. Fast Pentax brukar inte meddela nånting om produkter som är på väg, skulle inte förvåna mig om Pentax Sverige knappt vet nånting om vad som är på g i Japan.

Nåja, tur att jag har min SMC-M 50/1.4, den är suverän. ;)

/Henri
 

Goran

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Ajdå, säger dom så. Fast Pentax brukar inte meddela nånting om produkter som är på väg, skulle inte förvåna mig om Pentax Sverige knappt vet nånting om vad som är på g i Japan.

Nåja, tur att jag har min SMC-M 50/1.4, den är suverän. ;)

/Henri
jättebra, du kanske kan hyra ut den för dyra pengar...finns nog några som är intresserade verkar det som...=)
 
ANNONS