Annons

Adox KB 17

Produkter
(logga in för att koppla)

hasseper

Aktiv medlem
Jag har hitat en rulle Adox KB 17 som verkar har blivit exponerad, troligen nån gång på 50-talet. Vad jag undrar är om någon kan rekommendera en bra framkallare som ger ett fint korn och även framkallningstid.


\H
 

Graal

Avslutat medlemskap
Adox KB 17 är samma film som Fotokemikas EFKE KB 50 eller KB 17 som den hette förut. Fotokemika köpte lisenserna när Adox lades ner.

Adoxfilmerna togs fram i början på 50-talet men Efkefilmerna säljs fortfarande av bl.a av PHOTAX i Nybro. De har även rekommenderade framkallare och framkallningstider på sin hemsida www.photax.se Räkna dock inte med några dunderresultat på en film som legat exponerad i 50 år. Men fråga gärna Photax vad de rekommenderar för en så gammal film.
 

hasseper

Aktiv medlem
Jag förväntar mig inte att resultatet kommer att det bästa men det är ju kul och se vad det är på filmen.

Enligt Photax hemsida ska visst Acutol vara den bästa framkallaren så jag tar väl och testar med den. För säkerhets skull gör jag nog ett klipptest, det vore ju inte kul om man körde hela filmen på en gång och det visade sig bli fel.

Tack ska du ha för att du pekade mig åt rätt håll.

\H
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har själv provat Acutol till just KB 50 (17) och de tider Photax presenterat för spädning 1+14 20 gr och agitering första halvminut samt 5 sek/minut ger mig alldeles för kontrastlösa negativ och då använder jag ändå kondensorapparat vid kopieringen. För normalkontrastmotiv har jag kommit fram till att 9-10 min istället för 6 minuter är rätt framkallningstid för KB 50 i Acutol 1+14 20 gr. Och då agiterar jag även 5 sek varje halvminut istället för bara varje minut. Detta om du vill ha ett negativ med det man brukar kalla normal kontrast. Men som du skriver är det nog bäst att först göra ett klipprov.
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Graal skrev:
Adox KB 17 är samma film som Fotokemikas EFKE KB 50 eller KB 17 som den hette förut. Fotokemika köpte lisenserna när Adox lades ner.
Vill förvisso inte vara besserwisser nu men: Fotokemika har förbättrat dessa filmer vid några tillfällen, så även om de baseras på de gamla adoxrecepten så är det inte exakt samma filmer då som nu.
 

laha

Aktiv medlem
Min favoritframkallare till KB17 var Rodinal i utspädning 1:100. Brukade dra den 15-20 min vid 20 grader.
 

hasseper

Aktiv medlem
Så var den soppad då. Och resultatet var väl som förväntat. Kraftigt beslöjad men jag kunde skönja lite bildspår om jag höll upp den direkt mot ljuset, får kolla bättre när den torkat.
 

hasseper

Aktiv medlem
Det är inte ens någon idé att försöka få ut några bilder ur rullen pga den kraftiga slöjningen. Som jag skrev så kan man med knapp nöd skönja några bildspår.
 
ANNONS