Annons

Vimmelbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddaa

Medlem
Har börjat fota lite vimmelbilder på en krog här istan och tycker att många av bilderna blir för "platta" eller tråkiga i färgen...nån som har tips till i morrn kväll när man ska ut igen? Jag använder mig av en D70 med inbyggda blixten än så länge...har labbat lite med att säka blixten höja exponeringskomp. mm men tycker inte att jag får till det tillräckligt bra...gärna lite tips om vad jag ska köra för inställningar...allt från blixt inställningar, exponeringskomp. bländare slutare mm så jag kan prova lite i morrn...

tacksam för hjälp...

har sökt men inte hittat nått svar som passar mig =)

Mvh Fredde
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Prova med långa slutartider på några sekunder och blixt på andra ridån. Då blir det varma bilder med mycket liv och rörelse. Kolla tex min bild på en brudvals som jag tog för ett tag sedan. Det finns några till i min portfolio. Dom är visserligen tagna med en extern blixt riktad i taket men det borde gå att göra liknande med den inbyggda.

Greven
 

mipert

Aktiv medlem
ISO 800.
Bländare 4.
1/15 - 1/8 sekund.
Blixt på automatik.

Ja, som utgångsvärde alltså, jag vet inte hur det ser ut på ”din ” krog.
 

Freddaa

Medlem
Yooda skrev:
Jag tror du bör skaffa en extern blixt :)
Det är det första jag kommer på iaf...
jupp det är på gång men kanske ska få en 20D billigt då vill jag inte köpa en nikon blixt..då måste jag köpa en canon blixt sen ju =)


Greve Nickon skrev:
Prova med långa slutartider på några sekunder och blixt på andra ridån. Då blir det varma bilder med mycket liv och rörelse. Kolla tex min bild på en brudvals som jag tog för ett tag sedan. Det finns några till i min portfolio. Dom är visserligen tagna med en extern blixt riktad i taket men det borde gå att göra liknande med den inbyggda.

Greven
Jupp det har jag provat men vill ha lite skarpare bilder när det är mer porträtt bilder...på dansgolvet blir dom som den du visade ungefär så det är inge problem...men annars blir dom så kalla...=(


mipert skrev:
ISO 800.
Bländare 4.
1/15 - 1/8 sekund.
Blixt på automatik.

Ja, som utgångsvärde alltså, jag vet inte hur det ser ut på ”din ” krog.

okey...varför så hög ISO? risken att dom blir brusiga då det är ju inge kul =)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Freddaa skrev:
okey...varför så hög ISO? risken att dom blir brusiga då det är ju inge kul =)
Vad är det som är så hemskt med lite brus? Landskapsbilder ska inte vara brusiga, men det gör väl inget om fartiga vimmelbildder är lite brusiga? Iso 800 syns ju knappt...

Med lägre iso blir slutartiderna så långa att det kan bli problem med ljuskällor som ritar streck över bildern eller att bakgrunden blir så blurrig att man inte längre ser vad som finns i bakgrunden.

I denna tråd kan de se lite mer bilder med blixt på långt tid. Flera av mina är på Iso 3200...
 
ANNONS