Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda antinewton-glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Jag har en gammal Opemus II med glasade ilägg för mellanformat och ibland får jag newtonringar.

Jag har noterat att ett av glasen är lite mörkare än det andra, är det någon som vet ifall detta är ett kännetecken på anti-newtonglas?

Och en fråga till: Antinewtonglaset skall ju sitta i dne övre hållarn, men spelar det någon roll vilken sida av glaset som är vänd mot negativet? (Är antinewtonen en ytbehandling eller en egenskap för hela glaset?).
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har för mig att det är en ytbehandling ja, det brukar vara fint, fint slipat och inte helt blankt. Om det spelar någon roll huruvida det sitter i övre eller undre vet jag inte, men ovansidan (baksidan) av filmen är ju lite blankare än emulsionssidan så det kanske är bättre att ha AN-glaset där uppe.

Har för mig att Newton-ringar är ett interferensfenomen som bildas när ljuset reflekteras mellan ytor på avstånd i samma storleksordning som våglängden.(Rätta mig om jag har fel...)
 

BenHur

Aktiv medlem
Antinewtonglaset upplevs som svagt matterat.

Skall naturligtvis sitta på ovansidan, med den "matta" sidan mot negativet!!!
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
De problem jag haft med newtonringar när jag använt 6x6 i glasade hållare Har kommit från undre hållaren där filmbasen sitter direkt mot glaset (sätter jag emulsionen mot nedre glaset blir jag av med newtonringarna men bilden blir spegelvänd). På ovansidan sitter ett lite mattat glas men jag uppfattade det som om det var till för att difusera ljuset (matta ytan sitter på den sidan av glaset som är uppåt bort från negativet).

Den lösningen som jag har använt och som fungerar perfekt är Tetenals antinewtonspray (scandinavianphoto säljer det) som man lägger på filmbassidan av negativet som sedan lägs nedåt mot det undre glaset när sprayskiktet fått torka. Jag misstänker att antinewtonglas har ett liknande skikt på ovansidan av det nedre glaset som man skall vara försiktig med att putsa för att antinewtonbehandlingen skall bestå.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Finns det inte anti-newtonglas som har en svagt "knottrig" men blank yta utan någon behandling? Har för mig att glasade diaramar finns med sådan yta? Eller har jag fel?
 
ANNONS