Annons

Bildjournalistik i krig

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Jag håller på med ett skolarbete om bilder och bildjournalistik som opinionsbildare under krig. Tänkte utgå från en jämförelse av hur olika bilder påverkat opinionen under de stora moderna krigen.

Jag har lite problem att hitta litteratur eller artiklar online.
Någon som kan tipsa om något lämpligt?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns säkert massor skrivet om bilden från Vietnam där en flicka springer naken från ett Napalm-anfall. Den bilden fick många amerikanare att blir motståndare till kriget.

TV-bilderna från Norra Irak där Saddam gasade ihäl en hel stad på 5000 kurder med gas är ett annat exempel på hur bilder använts i att få opinionen för ett krig mot Irak.
 

Liax

Aktiv medlem
Här har du en bok du kan söka efter:

Andén-Papadopoulos, K. (2000). Kameran i krig. Den fotografiska iscensättningen av Vietnamkriget i svensk press. Brutus Östlings Bokförlag Symposion. Stockholm/Stehag.

/Joakim
 

Liax

Aktiv medlem
Två till:

Hassner, R (1977). Bilder för miljoner. Sveriges Radios Förlag. Stockholm.

Manchester, W (1989). In our time. Carlton Books Limited. UK.

/Joakim
 

Shogun

Aktiv medlem
Hej,

Har tidigare missat den här tråden, men vill ändå gärna lägga till några saker.

Magnus Fröderbereg skriver: "Det finns säkert massor skrivet om bilden från Vietnam där en flicka springer naken från ett Napalm-anfall. Den bilden fick många amerikanare att blir motståndare till kriget.

TV-bilderna från Norra Irak där Saddam gasade ihäl en hel stad på 5000 kurder med gas är ett annat exempel på hur bilder använts i att få opinionen för ett krig mot Irak."

Visst har det skrivits mycket om krig och foto! Men det mest intressanta med Magnus första exempel är att även ett TV-team var på plats och filmade hela sekvensen med dom brännskadade och skräckslagna barnen. Fast det var bara Nick Ut's stillbild, som väckte uppmärksamhet - och fortfarande gör det!

Ett annat exempel är då Saigons polichef skjuter en Vietcong-soldat i huvudet under Tet-offensiven. Eddie Adams tjänade nog miljoner på enbart den bilden. CBS-teamet som filmade samma händelse fick inte ens någon bonus eftersom CBS valde att INTE visa avrättningen.

Resultatet av Iraks gasbombning av kurdstaden Halabja 1988 blev också vederbörligt dokumenterat av både TV- och stillbildsfotografer. Och bilderna väckte berättigad indignation över hela världen med undantag av USA. Där publicerades bilderna bara av ett litet fåtal tidningar 1988. Och inte alls av TV! Saddam Hussein var ju då fortfarande en trogen bundsförvant och allierad till USA. Det var först inför det senaste Irakkriget som flertalet amerikaner fick se både filmen och stillbilderna. Ja, dom tvångsmatades nästan med dessa fruktansvärda bilder - 15 år efter själva händelsen! Inför USA's invasion blev dom en lämplig illustration till påståendet att Irak verkligen hade massförstörelsevapen och att man använde dessa mot den egna befolkningen.

Nåja, detta är bara några exempel på vilken oerhörd impakt bilden kan ha - och hur dessa bilder även kan missbrukas.

Shogun
 

Jarlen

Aktiv medlem
Shogun skrev:



Resultatet av Iraks gasbombning av kurdstaden Halabja 1988 blev också vederbörligt dokumenterat av både TV- och stillbildsfotografer. Och bilderna väckte berättigad indignation över hela världen med undantag av USA. Där publicerades bilderna bara av ett litet fåtal tidningar 1988. Och inte alls av TV! Saddam Hussein var ju då fortfarande en trogen bundsförvant och allierad till USA.
Så vitt jag vet användes filmer från kurdistan relativt flitigt inför Desert Storm när de amerikanska soldaterna utbildades i C-stridsmedel/skydd.

Kanske inte att se som egentlig publicering, men de fick i varjefall relativt stor spridning bland amerikanska medborgare.
 

Shogun

Aktiv medlem
Jarlen skrev:
Så vitt jag vet användes filmer från kurdistan relativt flitigt inför Desert Storm när de amerikanska soldaterna utbildades i C-stridsmedel/skydd.

Kanske inte att se som egentlig publicering, men de fick i varjefall relativt stor spridning bland amerikanska medborgare.
Jarlen, någon allmän publicering var det väl aldrig tal om 1991. Militärens uppgift var då enbart att befria det ockuperade Kuwait. Och för det behövdes ingen demonisering av Saddam Hussein. Han fick ju dessutom den gången sitta kvar som enväldig härskare.

Kontentan av mitt resonemang var ändå att när dessa fruktansvärda bilder från Halabja spreds över världen år 1988 så var det mycket få amerikaner som fick se dom på TV eller i en tidning. Många av mina annars så upplysta amerikanska vänner mejlade mig faktiskt några Halabjabilder för två år sen. Dom trodde bilderna var nytagna!

Shogun
 

Shogun

Aktiv medlem
Re: Länk

Tobbe76 skrev:
Tipsar om en kort artikel jag nyss läst ang krigsfotografer:

http://www.takegreatpictures.com/articles/default.asp?aid=1684

“The brave ones were shooting the enemy. The crazy ones were shooting film."
- Norman Hatch USMC WWII Combat Photographer

Tobbe
Tobbe,

Den amerikanska militärens egna fotografer är kuggar utan personlig integritet i en stor propagandamaskin. Dom har ingen kontroll över sina bilder och hur dessa distribueras.

Shogun
 

Shogun

Aktiv medlem
linaphoto skrev:
James Nachtwey har i New York ar en ikon inom krigsfotojournalistiken. Sok pa google.
Lina,

Utan att förringa James Nachtwey's fotografiska insatser så finner jag det svårt att ge honom epitetet "Ikon". Inte heller tror jag att han själv vill jämföras med exempelvis Don McCullin och Larry Borrows. Min egen favorit bland nu levande krigsfotografer är Tim Page, som idag aktivt arbetar för fred och förståelse.

Shogun
 

linaphoto

Aktiv medlem
Shogun skrev:
Lina,

Utan att förringa James Nachtwey's fotografiska insatser så finner jag det svårt att ge honom epitetet "Ikon". Inte heller tror jag att han själv vill jämföras med exempelvis Don McCullin och Larry Borrows. Min egen favorit bland nu levande krigsfotografer är Tim Page, som idag aktivt arbetar för fred och förståelse.

Shogun

Efter ett halvar har, sa har jag markt att Sverige och USA inte alltid har samma synsatt pa allt. Manga kanda fotografer harborta ar nastan totalt okanda/ouppskattade i Sverige och saklart tvartom. Sarskilt New York tror att de ar varldens centrum. Vilket iofs kan tala for att Nachtwey inte ar en ikon. Hursomhelst sa ar det sa han behandlas har, aven om jag sjalv varken bryr mig om krigsfoto eller Nachtwey. (En klasskompis har forresten just fatt praktikplats hos honom.)
 

Shogun

Aktiv medlem
linaphoto skrev:
Efter ett halvar har, sa har jag markt att Sverige och USA inte alltid har samma synsatt pa allt. Manga kanda fotografer harborta ar nastan totalt okanda/ouppskattade i Sverige och saklart tvartom. Sarskilt New York tror att de ar varldens centrum. Vilket iofs kan tala for att Nachtwey inte ar en ikon. Hursomhelst sa ar det sa han behandlas har, aven om jag sjalv varken bryr mig om krigsfoto eller Nachtwey. (En klasskompis har forresten just fatt praktikplats hos honom.)
Lina,

Jag tror inte alls att mina bildbedömningar påverkas av att jag numer bor i Sverige! Bildspråket är ju trots allt mycket internationellt - långt bortom övriga språkförbistringar.

James Nachtwey är förvisso en alldeles fantastisk fotograf med odiskutabla akademiska meriter. Men det faktum att han är en genuin New Yorker har nog, som du själv antyder, bidragit väsentligt till hans berömmelse.

Hur är det annars på skolan? Får passa på att gratulera dig! ICP är ingen dålig grund att stå på för en framtida yrkesfotograf, eller hur?

Shogun
 

linaphoto

Aktiv medlem
Shogun skrev:
Lina,

Jag tror inte alls att mina bildbedömningar påverkas av att jag numer bor i Sverige! Bildspråket är ju trots allt mycket internationellt - långt bortom övriga språkförbistringar.

James Nachtwey är förvisso en alldeles fantastisk fotograf med odiskutabla akademiska meriter. Men det faktum att han är en genuin New Yorker har nog, som du själv antyder, bidragit väsentligt till hans berömmelse.

Hur är det annars på skolan? Får passa på att gratulera dig! ICP är ingen dålig grund att stå på för en framtida yrkesfotograf, eller hur?

Shogun
Klart att man paverkas av var man bor, det ar jag overtygad om. Lararna ar pinsamt medvetna om det, sarskilt eftersom mer an halften av studenterna inte ar fran Nordamerika. Det blir sa tydligt da, att det ar en ganska sluten varld har. Nachtwey ar f.o. schweizare, men hitflyttad. Men det visste du nog.

Skolan ar bra, men bast ar kontakterna och mojligheterna. Att ha proffsfotografer fran olika branscher som larare ar inte daligt nar man letar assistentplats. Inte heller ar det illa med larare som till vardags ar bildredaktorer pa InStyle, Rolling Stone, Geo Magazine etc. Kontakter, kontakter.. det ar allt det handlar om. Och lite talang kanske. ;)
 

Shogun

Aktiv medlem
linaphoto skrev:
Klart att man paverkas av var man bor, det ar jag overtygad om. Lararna ar pinsamt medvetna om det, sarskilt eftersom mer an halften av studenterna inte ar fran Nordamerika. Det blir sa tydligt da, att det ar en ganska sluten varld har. Nachtwey ar f.o. schweizare, men hitflyttad. Men det visste du nog.

Skolan ar bra, men bast ar kontakterna och mojligheterna. Att ha proffsfotografer fran olika branscher som larare ar inte daligt nar man letar assistentplats. Inte heller ar det illa med larare som till vardags ar bildredaktorer pa InStyle, Rolling Stone, Geo Magazine etc. Kontakter, kontakter.. det ar allt det handlar om. Och lite talang kanske. ;)
Lina,

Snarare än hemvist är det nog ditt umgänge som du påverkas mest av. Och naturligtvis vad du läser!

Med din utbildning på ICP har du en god framtid i yrket, och goda kontakter är bra att ha för att skaffa uppdrag och för den egna marknadsföringen. Men låt dig inte bli moraliskt skuldsatt! Då kan din egen spontana kreativitet allvarligt hämmas.

Är du verkligen helt övertygad om att James Nachtwey är schweizare? Jag hade för mig att han föddes någonstans i Upstate New York! Hoppas i alla fall att han idag är helt återställd från skadorna han fick för ett år sen i Iraq.

Shogun
 

linaphoto

Aktiv medlem
Shogun skrev:
Är du verkligen helt övertygad om att James Nachtwey är schweizare?

Nej, jag tror han ar fodd i USA.. ah, nu vet jag inte langre. For mkt folk att halla reda pa. Det var kanske regissoren som foljde honom och filmade, som var schweizare. Namnet kan ha lurat mig. Ah anyway.
 
ANNONS