Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lupp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Hjälp! Jag kan inte bestämma mig :( Jag behöver hjälp med att finna en bra lupp. Finns det händelsevis någon därute som kan rekommendera mig en bra lupp? :confused:

1) Ett måste är att luppen är gjord i riktigt glas och inte plast. Jag ska främst använda luppen på diabilder.

2) Vilken förstoringsgrad är lämplig på dia- och negativ för att syna små detaljer?

3) Schneider Kreuznach har ju flera som verkar bra, men de är ju hutlöst dyra :mad:
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
När jag får råd ska jag köpa en Pentax 5,5X med svart kjol. Det är min drömlupp. Den är så pass stor att hela diat [35mm] får plats trots förstoringsgraden. Jag tycker det är viktigt att kunna se hela bilden så kraftigare luppar blir bara jobbigt. Men vill du komma riktigt nära så kanske 5,5X är för lite.

/ PJ
 

Sumpen

Aktiv medlem
En prisvärd lupp i hyfsad kvalitet är Nikons småbildslupp. Scandinavia säljer den för ca 300 kr. Den håller dock inte dunderskärpa ända ut i kanterna. Har för mig att den har 8 gångers förstoringsgrad vilket är runt det som de flesta brukar rekommendera. Mellanformat ska ha en lägre förstoring, ca 3-4 gånger.

Tyvärr kommer luppar inte ut på marknaden begagnade så ofta.
 

inge

Aktiv medlem
Peak är den bästa jag har tittat i men dyr,men och andra sidan har du den i all evighet och du behöver aldrig tänka på att du köpte något halvbra
istället för bra.Eller schneiders luppar
 

gunte

Aktiv medlem
Jag använder en Peak med 10 x förstoring för att studera skärpan men för att kolla hela diat använder jag mitt projektorobjektiv,funkar alldeles utmärkt..så du kan nog hitta någon gammal projektor på en secondhandbutik,runt 90 mm bör det vara..
mvh/gunte..
 

Anders F

Aktiv medlem
Det bästa man kan göra när man köper en lupp är att helt enkelt gå in till någon yrkesfotobutik och jämföra. Om man tänkt att använda luppen mycket bör man satsa på en kvalitets lupp typ Schneider.
En kvalitets lupp är fri från distortion,färgkorrigerad och utrustad med dioptriinställning, man kan alltså betrakta bilder i timmar utan att bli ansträngd i ögonen.
Ungeför som att köpa glasögon hos en optiker eller på en bensinmack.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Nu har jag skaffat en Schneider Kreuznach med sex ggr förstoring. En fantastisk lupp, värd varenda öre. Tack för era svar!
 
ANNONS