Annons

Förslag på vår verksamhet och på hemsidans innehåll

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Jag startar en ny tråd som vi kan använda för att lägga in idéer som vi kommer på och som berör den verksamhet vi bedriver inom WFS men också idéer om innehållet på hemsidan. Det känns på något sätt bättre att kunna lägga in sådana idéer i en tråd som inte är bunden till en särskild träff. Då är den alltid aktuell och vi hittar till den mycket lättare.

Jag har en idé. Hur vore det om vi så småningom hade en utlottning av bilder som vi tagit? Ungefär som Janne Arleklint brukar ha då och då? Jag har inte funderat på hur en sådan utlottning skulle kunna gå till i praktiken, men visst vore det kul om vi kunde vinna bilder inom gruppen? Någon som har en idé om hur man skulle kunna genomföra detta? Är det intressant överhuvudtaget?
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag är bara inne och snabbläser, men har en annan tanke än lotteri i stället..

Välgörenhetsauktion från hemsidan. Tänkte på det när flodvågen var, men det skulle ju gå att bygga upp så var och en som vill sälja bilder till välgörenhet (helt frivilligt så klart) väljer ändamål och köparna får vara vem som helst utanför wfs också så klart. Rent tekniskt så är det ju lätt att slänga in en databas där buden tas emot så alla kan se vad som är bjudet. Skulle det kunna vara ett annat alternativ tro?

Jag kan skissa lite till veckan (hinner inte tänka tanken innan tisdag,) och bra är om vi lyckas bli överens om innehållet på sidan innan bygget. Det är ju alltid lättare med design när man vet vad som måste rymmas i den.

Skriver nog mer sedan men först måste jag rusa till gympan.
 

lottawe

Aktiv medlem
Lägger till här att jag inte bojkottar lotteri-iden för det jag skrev förut. De skulle ju kunna komplettera varandra egentligen men auktion är något jag tänkt på tidigare som sagt och på något sätt kanske det känns mer frivilligt?

Jag startar en egen tråd om Logotyp förresten.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag och Lina kom överens under helgen om att hon gör designen och att jag kodar ihop sidan.

Dock har vi båda alldeles för mycket annat att ta itu med för tillfället, så sida får inte vara bråttom. Framåt april kanske tiden finns men förr är det hårt.

Fast tankar och ideér är ju kanon att snacka här i god tid för tänket iaf;)
 

Picture

Aktiv medlem
Lite idéer om hemsidan.

Vad bra att ni delar upp jobbet, Lotta och Lina! Det känns som om det blir kuligare och kuligare ju fler som engagerar sig i olika saker i WFS.

Som jag sa i ett mail till Lotta igår, så tycker jag designen på Bella Picturas sida är snygg, med en liten bild från varje fotograf på förstasdian. Nu går det väl inte att göra på samma sätt för WFS, eftersom antalet medlemmar kommer att variera. Alla kanske inte heller kommer att vara så aktiva som i Bella-gänget.

Däremot tycker jag att de medlemmar som vill ha med bilder på sidan ska finnas med, gärna på liknande sätt som på Bellas sidor. D v s att man klickar på respektive fotografs namn och får upp ett mindre antal små bilder som också går att få upp som stora bilder intill de små. Ni förstår vad jag menar om ni går in på Bellas sidor (de är förresten väl värda ett besök i vilket fall som helst).

En möjlighet att lägga ut text och bild från träffarna bör finnas, förstås. Sen vet jag inte riktigt hur ni andra tycker om en bokningsfunktion på WFS sida? Kanske räcker det med den som finns på Fotosidan? Eller så kör vi parallellt?

Det vore kul med en funktion som "månadens utmaning" - för inspirationens skull. Visst finns No Words på Fotosidan, men det vore kul med egna utmaningar för WFS. Något vi ska försöka fotografera eller symbolisera... månadens utmaning skulle man kunna bestämma vid varje träff. Det känns som om det är viktigt att det inte blir mer än en eller högst två utmaningar per gång, så att det inte drar iväg. Med fler utmaningar att välja på är det lätt att välja "lättaste vägen" och fotografera det man är bra på. Med få utmaningar tvingas man tänka till.

En kalender vore bra, där alla som vill (kanske lösenordsskyddad) kan lägga in saker som händer runt om i Värmland på "bildfronten". Det behöver inte nödvändigtvis bara vara fotoutställningar, det kan likagärna handla om föredrag, mässor, konstutställningar eller events av något slag som skulle kunna vara roliga att fotografera. Inom parentes vore det förresten kul att samlas vid något tillfälle och fotografera ett event (hatar att använda engelska bara för att svenskan saknar bra ord). Jag tänker t ex på Arvikafestivalen i mitten av juli. Visst vore det kul att fotografera det som händer runt omkring festivalen? Massa kul typer överallt! Förresten skulle väl du dit, Lotta?

Någon form av presentation av WFS behövs - vilka vi är, vad vi vill och varför. Själva idén med WFS, alltså.

Jag skulle också tycka att det vore bra med något formulär som man kan fylla i om man vill bli med i WFS. I formuläret ska det finnas frågor om namn, adress, telefonnummer och mailadress samt en kryssruta för att man tycker det är ok att finnas med på gruppmaillistan. När man fyllt i och skickat in formuläret bör det gå ut ett välkommenbrev automatiskt. Likaså bör personen som skickat formuläret automatiskt läggas till i gruppmaillistan (förutsatt att kryssrutan är ifylld). För någon som är mer slängd i webkodande än jag borde detta gå att fixa.

Fler idéer kommer säkert framöver. Vad har ni andra för idéer om hemsidan och verksamheten i stort?
 
Senast ändrad:

Picture

Aktiv medlem
Sedärja! Nu kom det en idé till! För visst måste vi ha en gästbok för alla tusentals besökare på vår hemsida. Där alla kan tala om hur bra och duktiga vi är och vilken fin sida vi har?
 

lottawe

Aktiv medlem
Re: Lite idéer om hemsidan.

WFS) (Picture skrev:
Förresten skulle väl du dit, Lotta?
Absolut, Depeche Mode ska ju spela har jag hört:) Eftersom min ålder inte gör det befgogat att springa där tänkte jag skaffa ackredition på något sätt, men det såg lite sent ut att söka och jag saknar uppdragsgivare..

Därför låter wfsträff där toppen. Kanske slipper man känna sig gammal själv då iaf;)

(men om någon vet någon behöver en anlita fotograf för DM i Arvika så finns jag;))

Resten var ideér som var bra också. Kalender tycker jag vi kan ha en öppen utan inlogg om det inte bara är fört egna aktiviteter. Bokningsfunktion tycker jag att vi måste fokusera till ett ställe och tycker att fotosidans duger perfekt. Den skulle ju behövas byggas bakom lås och bom på intern sida annars och det vet jag inte om jag tycker det finns behov av. Tyck till där ni andra.

Sen tackar jag för orden om Bellasidan och den designen =)
WFS kommer att få en annan layout och stil då det är Lina som gör den.
Jag står för att jag gjort Bellasidan, men medddelar också att det faktiskt finns smartare sätt att bygga upp det på än med den mängden frames. Vill personligen ha något smidigare och mer "eget" till wfs.
 

lottawe

Aktiv medlem
Morgonen? det är fm nu enligt min tid;) och dags att lämna Pontus och börja jobba.

Mailar dig nog inte före kvällen. ok?
Det är hårdkörning med jobbet här idag och därav en timme tidigare morgon.
 

Picture

Aktiv medlem
Ett utdrag från Arvikafestivalens hemsida:

"Det är tillåtet att ta med sig alla typer av stillbildskameror till festivalområdet, däremot är det inte tillåtet att ta med sig kameror som kan spela in rörlig bild eller ljud eller ljudinspelningsutrustning. Teknik som inte är tillåten tas om hand av Arvikafestivalens personal och återlämnas först när festivalen är över".

Så det bör vara ok att fotografera DM - om de nu inte har eget folk som rycker kameran av besökarna, förstås...

Det är ok om du inte mailar före kvällen. Jobbet först, nöje sedan (har jag hört). :eek:)
 

lottawe

Aktiv medlem
WFS) (Picture skrev:
Sedärja! Nu kom det en idé till! För visst måste vi ha en gästbok för alla tusentals besökare på vår hemsida. Där alla kan tala om hur bra och duktiga vi är och vilken fin sida vi har?
Självklart. Duger en liknande som jag har på pontarns sida? (ett färdigt phpscript, med lite ändrad layout för att passa sidan) Den går att designa om jättelätt.
 

Picture

Aktiv medlem
Nu har jag kollat! Helt klart en användbar gästboksvariant.

Var inne och kollade i Pontus galleri också - han är helt klart lik sin mamma! :eek:)
 

lottawe

Aktiv medlem
WFS) (Picture skrev:
Nu har jag kollat! Helt klart en användbar gästboksvariant.
Då finns gästbok halvklar den dagen vi har en sida att lägga den på iaf..

Var inne och kollade i Pontus galleri också - han är helt klart lik sin mamma! :eek:)
Men himlans snygg trots det väl?;)
Han blir med till Borgviksträffen som det ser ut nu. Jag hörde inga protester mot små fotografer när jag frågade sist.. Och en kamera har han så han kvalar väl in med det?
 

lottawe

Aktiv medlem
Larsdotter skrev:
Just det!

visst då?

Kraaaaaaaam
Ah, shit..
Betyder frågetecknet där att du var klartänkt om tiden?

April funkar ju inte så bra alls. Varför skrev jag så tro? *konfunderad*

Hur/när ska man kunna fixa en sida?
Före 28 mars?

Hur viktigt är en hemsida inom närmaste?

Vad tycker ni är viktigt innehåll?

(Anledningen att april är kört är att då jobbar nog både Lina och jag järnet med marknadsföringsmaterial, programblad, egna bilder mm inför utställning i slutet av månaden.)

PS. Hans:) För de orden bjuder kanske Pontus på en bulle i Borgvik. DS.
 
Senast ändrad:

Picture

Aktiv medlem
lottae skrev:
Hur viktigt är en hemsida inom närmaste?
Det är klart att ju fortare vi får fram en hemsida desto bättre är det. Jag tror den är viktig för att ytterligare förstärka gemenskapen och samhörigheten mellan de som är med i WFS. Ändå får det inte bli så att det stressas fram något bara för att det ska finnas en sida på nätet, för det är samtidigt viktigt att vi får en gemensam sida som känns rätt. Därför känns det som att dagen för WFS hemsidespremiär är något som design- och kodavdelningen (Lina och Lotta) får bestämma om. Jobba inte ihjäl er. Bella Pictura har funnits på schemat ett bra tag och det är där ni måste lägga kraften i första hand. Sedan WFS. Går det att få ut en snygg och genomtänkt sida snart så går det. Annars funkar ju fotosidan till dess (den kommer ju även i fortsättningen att komplettera WFS hemsida).

lottae skrev:
Vad tycker ni är viktigt innehåll?
Jag har skrivit vad jag tycker om det lite längre upp i tråden.

lottae skrev:
För de orden bjuder kanske Pontus på en bulle i Borgvik.
Ser fram mot bullen - det var en sådan jag var ute efter! :eek:)
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag kan oftast koda ihop någon gång inom en två veckors radie från när design finns fast för tillfället ligger jag nog vid närmare fyra veckor innan luckor finns.
Sen vet jag ju att Lina har jättemycket annat med skola och sånt också.

Själv jobbar jag 7-dagarsvecka denna med jobb borta på resa under helgen.
Två vardagskvällar är bokade för föreningsmöten/föreläsning och två för gympa som jag leder så endast en kväll finns över. Den är dock vikt för att hinna umgås med en vän. Så ser ofta barnlediga veckor ut och jag har just börjat träna hårt på att säga nej.

Nu säger inte nej, men även om jag vill kan jag inte ge wfs-sidan högprio i tid. Tror Lina hade det ungefär lika med tid.

Finns någon annan som vill fixa kod snabbt är det helt ok för mig, fast Lina får säga sitt om design och sin tid då innan. Jag börjar tvivla på att min överblivna tid kommer alls..
 
ANNONS