Annons

Fototips i Sydafrika?

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Jag ska åka på en tripp till Sydafrika under februari och kommer att ha några dagar att fördriva på bla fotograferande.
Jag kommer att vara några dagar i Pretoria och sedan blir det Kapstaden där jag kommer att ha ledig tid.
Själv tänker jag mej att man borde åka på safari och försöka fota vilda djur men vad finns det i övrigt att se/fotografera??
 

hjahen

Medlem
Hej.

I Kapstaden skulle jag definitivt råda dig att åka ut till Cape of Good Hope och Cape Point, magnifika platser med fantastisk utsikt. Är du lite modig/dumdristig så kan du dessutom fota babianerna som härjar vid Cape Point.

Jag skulle även råda dig att åka upp på Table Mountain, dels för utsikt mot havet och över staden, men även berget har en hel del intressanta motiv. Se bara till att du åker upp när det inte är för mkt låga moln (om det inte är det du faktiskt vill ha).

Du kan även åka ner till Waterfront och plåta, där skulle jag känna mig hyggligt säker även kvällstid, men var ändå vaksam. Själv hade jag aldrig kameran med mig ner till Waterfront (eftersom jag var där i jobbet) kvällstid, men där finns många spännande motiv.

Sist men inte minst skulle jag vilja råda dig att vara uppmärksam. Om man frågar invånarna så är Kapstaden väldigt säker, men jag fick inte riktigt samma uppfattning. Jämfört med Durban så är Kapstaden säker, men som alltid bör man vara lite "street smart".
 

maerklund

Aktiv medlem
Hej!
Tack för tipsen! Babianer låter kul!
Du har rätt, det är aldrig fel att försöka vara lite "street-smart". Faktiskt så har flera kolleger till mej råkat illa ut (rån) och jag tror jag får lite tips på plats. Kommer att ha sällskap av vana ZA-resenärer.
/Peter
 

Bryggarn

Aktiv medlem
I Kapstaden bör du definitivt åka ut till Robben Island (båtar går från Waterfront) och se fängelet där Nelson Mandela satt i 18 år av sin fängelsetid.
Delar av guidningen får du av fd fångar på fängelset, jag kan lova dig en stark inblick i nutidshistorian, och det går lätt att göra bilder med reportagekänsla.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Du ska åka till Pilanesberg National Park när du ändå är i Pretoria! Där kan du se det mesta i djurväg. Du behöver en heldag där och ska absolut vara där redan kl 05:00 på morgonen! Du hinner åka runt på de flesta ytor där på en lång dag. När jag var där i December 04 så var det 45 grader celsius mitt på dagen. Då är det svårare att hitta djuren...inte konstigt. Men på morgon och förmiddag kan man sikta det mesta genom gluggen. Inne i parken finns ett mycket trevligt ställe att äta på också. Ett 200mm är mog det minsta du bör ha med dig. Även ett avtonat gråfilter och polfilter. Lycka till.
Förresten, nära Centurion finns också Lion Park. Där kommer du otroligt nära djuren. Du åker ungefär som på kolmården där. Lion park avverkar du däremot på ett par timmar.

ps. tänk på att du är i ett land där (car) hijackings INTE är ovanligt. Man ska verkligen tänka sig för i dessa trakter.
Ha en trevlig resa.
//Mats- som varit där 3 ggr -04 och ska dit snart igen på 4veckor. Längtar dit!
 
Senast ändrad:

maerklund

Aktiv medlem
Tack alla för tipsen!
Jag ser fram emot resan, det blir jobb men hoppas på tillräckligt med tid ledigt för att åka på nån ordentlig tripp.
Jag kommer att fota med min EOS10D och bl a ett nyinförskaffat EF70-200/2.8L IS med EF1.4x konverter, hoppas det räcker en bit, motsvarar 448mm med småbild.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
maerklund skrev:
Tack alla för tipsen!
Jag ser fram emot resan, det blir jobb men hoppas på tillräckligt med tid ledigt för att åka på nån ordentlig tripp.
Jag kommer att fota med min EOS10D och bl a ett nyinförskaffat EF70-200/2.8L IS med EF1.4x konverter, hoppas det räcker en bit, motsvarar 448mm med småbild.
Bra Peter, jag ska också komplettera med ett 1.4x så räcker det bättre, för 200 räcker inte riktigt till i mer än hälften av motiven. Kanske ett fäste för att montera kameran på sidorutan skulle vara något. För man kliver icke ur sitt fordon där inne.
 

emtre

Aktiv medlem
Sydafrika är härligt, men som Mats och Henrik skriver är en viss säkerhetsmedvetenhet en förutsättning för en lyckad resa. Brukar tillbringa mina jular hos mina föräldrar i Johannesburg så här kommer några tips i området:

Pilanesberg är klart sevärt. Det kan vara värt att bo över en natt i nåt av hotellen som finns i parken och satsa på en guidad morgontur, man klarar sig bra själv i parken, men en guidad tur kan ge det lilla extra. Det är Legacy Hotels som har hotellen inne i parken (mer info här: http://www.legacyhotels.co.za/asp/bush_lodges/bush_lodge_home.asp?HotelID=10). Mer info om Pilanesberg: http://www.southafrica-travel.net/north/a_pilanesberg.htm

Sterkfontein Caves kan också vara roligt – beror lite på vad du vill fota. Om inte annat så är det en upplevelse att besöka (http://www.encounter.co.za/article/107.html )

The Elefant Sanctuary är en upplevelse om du vill få möjlighet att komma riiiktigt nära elefanterna. Jag är lite skeptiskt till djur-i-nästan-bur men det här tyckte jag var en positiv upplevelse när jag var där i julas. Hittade ingen bra hemsida, men här är en att börja med så kan du googla vidare om du är intresserad: http://www.interfacetravel.com/elephant.htm
(Mina bilder från i julas: http://www.emtre.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=64798)

DeWildt Cheetah and wildlife centre är också värt ett besök. DeWildt var med o hjälpte till att rädda geoparden när den var utrotningshotad och idag jobbar de med attitydförändring och omplacering av geoparder i sydafrika. De tar emot turister några gånger i veckan för att del-finansiera verksamheten. Hemsida: http://www.dewildt.org.za/

Lionpark tycker jag tyvärr är för mycket djurpark för mig, det är ett par år sen jag var där - kanske har det blivit bättre sen dess.

Ofta blir det mest djur och naturbilder från Sydafrika, så ett tips är väl att försöka fånga lite stadsbilder också. Pretoria har ju en relativt säker stadskärna som är promenadvänlig - kolla med dina vana ZA-resenärer vilka områden som funkar att promenera i.

Det finns massor med fler saker som är värt att se och fotografera, men nu har du några i varjefall. Hoppas du får en riktigt bra resa! Och peta in en rad i min gästbok när du kommer tillbaka, så jag får se hur bilderna blev !

/Maria
 
ANNONS