Annons

Metadata

Produkter
(logga in för att koppla)

steal

Medlem
Jag skulle vilja lägga in metadata direkt i bildfilerna. Vad finns det för filformat / program som kan fixa detta?
Med metadata menar jag information som tex tidpunkt för fotograferingen, kamerainställningar som vitbalans, slutartid etc. samt beskrivande text.
Jag har en digital Ixus, och programmet som följer med denna (ZoomBrowser EX) hanterar metadata för inlagda bilder. Problemet med detta program är att datat sparas i en separat databas vilket innebär att kopplingen till bilden förloras när man kopierar bilden mellan datorer, eller byter namn på filen.
 

mipert

Aktiv medlem
I Photoshop har du möjlighet till att skriva in metadata. ”File Info”.
Denna information tolkas av bildbaser eftersom informatinen följer en standard.
 

steal

Medlem
Var lagras det?

Tack för svaret.
Sparar PS datat i samma fil som bilden? Och för vilka bildformat? Jag har svårt att tänka mig att metadata hanteras på samma sätt i olika bildformat...
 

steinick

Aktiv medlem
Metadata (IPTC-standard) sparas i filerna. För Windows sparas info i formaten PSD, TIFF, JPEG, EPS och PDF. I Mac OS kan man lägga till IPTC-info för alla filer. Allt enligt manualen till Photoshop 6.0.
 

steal

Medlem
Nu när jag äntligen fått ett vettigt namn (IPTC) att söka på så hittade jag följande gratisprogram:
http://photothumb.com/iptcext/
Det är en utökning som gör att man kan läsa/skriva IPTC informationen som vilken annan "file property" som helst. Jag har inte hunnit testa det ännu men det verkar vara precis det jag vill ha!
Jag är lite förvånad över att jag inte fått mer respons... Att lagra meta data för bilderna direkt i bildfilen måste ju vara någonting som ALLA vill göra. Alla andra sätt verkar helt vansinniga. Förklaringen är kanske att alla utom jag använder Photoshop?
 

mipert

Aktiv medlem
Metadata är tungt.

Men, de flesta som kör bildbehandling är konstnärer och tycker sådant som metadata och XML är lite konstigt.

Pshp 7 har utvecklat användandet av metadata, men du kör ju inte Pshp.
 

steal

Medlem
Man kanske inte behöver kalla det metadata men jag kommer inte på något lättare ord.

Jag kör inte PS, men jag kan börja! Jag fick min digitalkamera i torsdags så jag har en del kvar att utforska. Om PS hanterar metadata på ett bra sätt är detta i sig ett tungt argument för att skaffa det.
 
Senast ändrad:
ANNONS