Annons

Polfilter i alperna

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej

Har införskaffat mig ett polfilter och älskar verkligen att använda det ute i naturen för att framhäva blåa himlar och få lyster i trädkronor och liknande.

Ska snart ner till österrike och åka skidor och undrar om polfiltret fungerar i massor med snö, då finns det ju massor med ljus överallt, riskerar man att få onaturligt mörkblåa himlar då?

Vad är ert råd, pol eller icke pol en solig skiddag?

Förlorar polfiltret sin funktion helt om inte solen kommer från sidan?
 

Damocles

Aktiv medlem
Testa både och är mitt tips. Polfiltrets effekt avtar stegvis när du riktar kameran rakt från eller rakt mot solen.

Använder du vidvinkel kan denna effekt ofta ses i en och samma bild, alltså att himlen ändrar färgen allteftersom den är närmare solen.

Vart i österrike ska du förresten, själv åker jag ner en gång om året till kitzsteinhorn och zell am see.
 

Johan-A

Aktiv medlem
Okay, ja jag har märkt att man ska akta sig för polfilter i vidvinkelläget.

Jo vi ska med ner till Zell Am See, men inte förräns i påsk, hoppas där finns nån snö kvar då... :)
 

Damocles

Aktiv medlem
Blir det bara kallt så. Under v9 brukar det vara ok så länge det är kallt, är det varmt blir det lätt uppåkt. Vet inte vilket liftkort ni har, men det vi kör med gäller för både Kitzsteinhorn(glaciär och lite sånt) och Zell am See. Kan rekomendera att åka någon dag uppe på 3000meter faktiskt.
 

Johan-A

Aktiv medlem
Absolut, är det inte samma liftkort för zellamsee/klisterhorn/kaprun?

Dvs så att man kan åka i alla tre system?

Tagit några fina bilder i trakterna? :)
 

Damocles

Aktiv medlem
Dom har flera liftkort som gäller för lite olika, men jag tror det vanligaste är det som gäller för hela Kaprun(alla tre alltså).

Jo, några bilder, men jag har inget uppe just nu, kan se om jag kan kasta upp lite.
 
ANNONS