Annons

Idé om fokuseringshjälpmedel

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag funderade lite häromkvällen på de gamla snittbildsmattskivorna. De var ju utmärkta fokuseringshjälpmedel även om jag själv inte var särskilt förtjust i dem eftersom de kräver att det är ljust för att de skall funka. Och när de inte funkar blir de en skymmande mörk blaffa i sökaren.

Idag har vi istället en liten prick i sökarens LDC-skärm som alternativt fokuseringshjälpmedel. Men den har aldrig funkat för mig eftersom det betyder att man måste flytta blicken från det man fokuserar på.

Dagens digitalare i prisklass för privatanvändare har små sökare med mattskivor som är dåliga att fokusera med. Så hjälpmedel vore ju mer användbart idag än någonsin.

Då slog mig en tanke. Idag har vi ju elektroniska mattskivor med möjlighet att markera t ex fokuspunkter. Tänk om man kunde strunta i sökarens lilla prick och istället låta prickar vid fokuspunkterna lysa upp när fokus är uppnått. Vore inte det suveränt? Finns det kameror som funkar på det sättet?
 

Walle

Aktiv medlem
Vet inte om det finns, men det är en suverän ide!
Det är nåt som jag gärna skulle se i canons nästa dslr! Har tillverkarna nån form av "förslagslådor"?
Dom borde ju vara intresserade av användarnas åsikter och förslag..
 

Mazy

Aktiv medlem
Om man kör manuellt på objektivet men håller ner avtryckaren till hälften medans man fokuserar så lyser iaf punkterna upp i min 10D när focus är nådd. (jag har fixerat fokus till mittpunkten om det gör någon skillnad)
 

Puls

Aktiv medlem
Mazy skrev:
Om man kör manuellt på objektivet men håller ner avtryckaren till hälften medans man fokuserar så lyser iaf punkterna upp i min 10D när focus är nådd. (jag har fixerat fokus till mittpunkten om det gör någon skillnad)

På min 20D också, tycker det är riktigt använbart.
Dock blinkar (och piper om man har det aktiverat) det fasligt mycket.

/K
 

Egel

Aktiv medlem
Jag har samma på min 300D. Riktigt bra liten grej. Hade dock svårt att få blinket på en plan enfärgad yta.
 

jkene

Aktiv medlem
Är inte detta ett problem bara om du kör med MF objektiv? Med AF kan man ju strunta i den lilla pricken - har man inte fokus går det inte att skjuta alls...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Naturligtvis gäller det manuell fokusering, vilket jag använder oavsett vad jag har för objektiv monterat.

Det är ju intressant att Canon har det åtminstone halvvägs implementerat, även om jag personligen inte skulle vara nöjd med att tvingas hålla in avtryckaren under fokusering.
 

jkene

Aktiv medlem
jimh skrev:
Naturligtvis gäller det manuell fokusering, vilket jag använder oavsett vad jag har för objektiv monterat.
Det låter inte optimalt, men du har förmodligen dina skäl och din egen stil. Rent cyniskt gissar jag att Nikon inte är intresserade av att implmentera en lösning som underlättar användning av gamla objektiv. Dom vill givetvis sälja nya AF-objektiv.
 

Thomasis

Aktiv medlem
Problemet med autofokus är ju att man inte vet om kameran har ställt in skärpan på ögonen eller på nästippen (vid porträttfotografering). Har råkat ut för detta med mitt 50/1.4 som har kort skärpedjup.
Nä, fram för bra och stora sökare som i de gamla hederliga filmkamerorna.
/tj
 

jkene

Aktiv medlem
Men hur vet du det när du kör manuellt? Feedbacken om uppnådd fokus är ju i bägge fallen baserad på samma sensor och samma sensoryta - det borde inte göra någon skillnad (eller är jag ute och cyklar nu)?
 

Fotograf121

Aktiv medlem
Ja varfør ær det sån liten bildyta i de nya digital kamerona??? I min EOS 1 så får man ju kolla runt på mattskivan før att se hela bilden vist komponeringen blir lite svårare men att fokusera ær gudomligt!
 

Thomasis

Aktiv medlem
jkene skrev:
Men hur vet du det när du kör manuellt? Feedbacken om uppnådd fokus är ju i bägge fallen baserad på samma sensor och samma sensoryta - det borde inte göra någon skillnad (eller är jag ute och cyklar nu)?
Jo, det var det jag menade men jag fick inte fram det ur fingertopparna! Att använda pricken som blinkar är ju fortfarande i princip "autofokus". Fram för större sökare.
/tj
 
ANNONS