Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter för sv/v kopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
När jag fick min Durst 305 följde det med små rektangulära färgade plastbitar, grön, röd och blå.
Jag har nu funderat länge över vad dessa kan tänkas användas till, och det enda jag kommit fram till är att de är ngn sorts filter.

Men hur används dessa isf och varför skall man använda dem?

ngn som kan tänkas veta?


/Catherine - undrar vidare
 

Emil-G

Aktiv medlem
De används för additiv färgkopiering, dvs man lyser först en stund genom det ena, sedan en stund genom det andra och sedan genom det tredje. Det är inget du behöver eller kan använda till svartvitt.

För att använda sk multigradepapper, dvs papper med variabel kontrast behöver du en uppsättning gula och magentafärgade filter. Gula filter ger mjukare (gråare) bilder, magenta ger hårdare.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Aha, var det så man använde dem.
Tack för ditt svar Emil.

Var hittar jag dessa gula och magentafärgade filter då? De verkar ju vara ytterst användbara.
Och hur sätter jag fast dem i min apparat? Vet du det kanske?


/Catherine - frågvis
 

Emil-G

Aktiv medlem
-Catherine- skrev:
Var hittar jag dessa gula och magentafärgade filter då? De verkar ju vara ytterst användbara.
Och hur sätter jag fast dem i min apparat? Vet du det kanske?


/Catherine - frågvis
Japp, det vet jag. Du köper dem lämpligast i någon välsorterad fotoaffär, typ Scandinavian Photo (Multigrade filtersats, 269kr) eller Photax (95-285kr beroende på fabrikat).

Du placerar dem i en liten "låda" strax ovanför negativhållaren. Om du känner efter så går det att dra ut den och du får klippa ner filtren så att de passar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kolla på nätet efter beg. först.

I vissa fall är det nästan lika billigt idag att köpa en hel beg. apparat med variabelt huvud än att köpa nya filter.
 
ANNONS