Annons

Fotograf på en tidning - skriver man också?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Jag undrar lite om hur fotografer på en tex dagstidning jobbar. Är det enbart med fotografering eller skriver man ibland också?
Kanske är olika från tidning till tidning också... har ingen aning och därför frågar jag för att jag är lite sugen på att prova på att jobba på en tidning men jag är inte intresserad av att skriva precis.
 

starnut

Aktiv medlem
På en midre lokal tidning får du nog sköta både text och bild då man inte har råd att anställa både journalist och fotograf. På en större tidning har de större resurser och kan då satsa på en fotograf som bara är fotograf och en journalist som bara skriver.

Det här är den uppfattning jag fått, är den fel?
 

viktor1623

Aktiv medlem
På en mindre tidnnig handlar det ofta om journalister som tar "kort", men en fotograf som är bra på båda delarna borde inte ha svårt att få jobb.
 

Kijana

Aktiv medlem
Visst är det olika från tidning till tidning. Har för mig att fotografer på större tidningar skriver bildtexter, men jag är inte säker.
På stora rikstidningar får du nog möjlighet att bara ägna dig åt fotografi, å andra sidan så måste du förstås vara väldigt duktig för att få jobb där speciellt som tidningar tenderar att göra neddragningar på fotoavdelningen.
Så ska du försöka få jobb på en större tidning som fotograf går nog vägen först över en lokal tidning där du också måste skriva.
 

gundersen

Avslutat medlemskap
Små tidningar har sällan fotografer utan en eller två inköpta kameror som journalisterna lånar för att ta sina kort - bilderna ser också ut därefter.
Tidningar som har någorlunda resurser delar upp journalister och fotografer och ska man ha en snygg tidning så är det nog en förutsättning.
Sedan finns det de som både tar bra bilder och skriver bra. Men där finns ett annat problem. Bilderna blir inte lika bra som det skulle blivit om fotografen bara fått koncentrera sig på just bilder och texten blir inte lika bra som den hade blivit om han/hon inte behövt lägga energi och idéer på bildgenomförandet.
 

Finland

Aktiv medlem
Foto-Rickard skrev:
Jag undrar lite om hur fotografer på en tex dagstidning jobbar. Är det enbart med fotografering eller skriver man ibland också?
Kanske är olika från tidning till tidning också... har ingen aning och därför frågar jag för att jag är lite sugen på att prova på att jobba på en tidning men jag är inte intresserad av att skriva precis.
Vi som jobbar som tidningsfotografer, jobbar till 100% enbart som fotografer. Men vi brukar vara med redan på idestadiet, när det gäller bilder till artiklar.
Det brukar vara lokalkorrarna och ortsombuden som både "plåtar" och skriver samtidigt. Men jag vet några små tidningar, där alla på redaktionen "kan" hantera en kamera.
Är du sugen på att jobba på en tidning, då måste du visa att du också kan fotografera, inte bara "plåta" och riva av en bild då och då typ tre gubbar på årsmöte..
Lite mer fotojournalistik, mindre "tre gubbar i rad".
Ilkka
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Några lokaltidningar i landet kräver att alla ska fotografer och reportrar ska kunna fotografer och skriva hyggligt även om de har sina specialkunskaper inom fotografi eller skrivande.

Reportrar, fotografer och redigerare är alla journalister och måste kunna tänka journalistiskt. Det lär man sig genom utbildning eller genom arbetserfarenhet från tidning.

På bildjournalistutbildningarna i Sundsvall eller Biskops-Arnö lär sig eleverna att skriva också. Dels för att få en helhetsförståelse för samverkan mellan text och bild, men också för att det är lättare att sälja både text och bild än bara bild. Framtiden för de flesta är som frilans. Fasta jobb finns knappt.

Att kunna skriva ger dessutom en mer pondus i diskussioner på tidngen.

De flesta fotoskriver dock inte mer än bildtexter.

Efter några år som fotograf är det många fotografer som börjar intressera sig för att skriva. Särskilt så skriver de texterna till egna fotoprojekt. Paul Hansen på DN har t ex skrivit en del.

Själv är jag utbildad skribent så jag skriver gärna lite då och då.

/magnus, tidningen Sändaren
 

RolandM

Aktiv medlem
"Nisse rasar mot TV"

"Ät dig smal"

"Så mycket får din politiker tillbaka på skatten, hela listan"

"Pinsessan sågs handla på Ikea, hela shopinglistan"

"Så vann vi miljonerna"

"Hetaförbindelser i Farmen?"

"Nisse dementerar otrohetesrykterna?"

"Alla bilderna från Nisses hemliga fest"

Tror jag avstår journalistutbildningen...
 

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Verkar kanske inte vara något för mig. Jag håller mig nog till frilans senare framöver - om jag inte startar eget på allvar.

Jag har några små oklara idéer om en affärsidé men frågan är om det håller där jag bor...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
RolandM skrev:
"Nisse rasar mot TV"

"Ät dig smal"

"Så mycket får din politiker tillbaka på skatten, hela listan"

"Pinsessan sågs handla på Ikea, hela shopinglistan"

"Så vann vi miljonerna"

"Hetaförbindelser i Farmen?"

"Nisse dementerar otrohetesrykterna?"

"Alla bilderna från Nisses hemliga fest"

Tror jag avstår journalistutbildningen...
Det är så himla kul som seriös journalist att jämt få höra detta... Som alla säkert vet jobbar alla journalister på kvällstidningar. Alla andra tidningar gör sig själva.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Foto-Rickard skrev:
Verkar kanske inte vara något för mig. Jag håller mig nog till frilans senare framöver - om jag inte startar eget på allvar.

Jag har några små oklara idéer om en affärsidé men frågan är om det håller där jag bor...
Tänk på att kunderna inte behöver finnas där du bor och verkar. Många av de stora tidningarna och bildbyråerna som Scanpix och Pressens bild anlitar frilansare på olika orter när det händer saker där.

På mindre orter måste man ofta kunna llite av allt möjligt och kunna ta både reklam och pressbilder. Se till att skaffa dig erfarenhet och en bra portfolio. Åk sedan ner till Stockholm med portfolion och ragga jobb.
 

hakanv

Aktiv medlem
Foto-Rickard skrev:
Verkar kanske inte vara något för mig. Jag håller mig nog till frilans senare framöver - om jag inte startar eget på allvar.

Jag har några små oklara idéer om en affärsidé men frågan är om det håller där jag bor...
Kanske Affärsplan från SPCS kan hjälpa dig att se om din affärsidé är något att gå vidare med? Det är ju gratis i all fall, om du vill testa dina ideér...

/Håkan
 

Slowfinger

Aktiv medlem
RolandM skrev:
"Nisse rasar mot TV"

"Ät dig smal"

"Så mycket får din politiker tillbaka på skatten, hela listan"

"Pinsessan sågs handla på Ikea, hela shopinglistan"

"Så vann vi miljonerna"

"Hetaförbindelser i Farmen?"

"Nisse dementerar otrohetesrykterna?"

"Alla bilderna från Nisses hemliga fest"

Tror jag avstår journalistutbildningen...
Fördomsfullt!
Det är ganska exakt det man får lära sig att INTE göra på de seriösa journalistutbildningarna. Att sedan kvällstidningar lever på att sälja lösnummer till korkade köpare är en helt annan sak.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
"korkade köpare är en helt annan sak."
Där tyckte jag var riktigt elakt sagt. Så där kan man inte bara komma och dömma ut folk. Visst är det mycket lättsmält och mindre tillfredställande man läser om. Men det händer att jag köper just för att driva ut tiden med eller att bara roa mig lite lätt på kvällarna. För visst har du själv köpt kvällsblaskan ngn i ditt liv?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
RolandM skrev:
"Nisse rasar mot TV"

"Ät dig smal"

"Så mycket får din politiker tillbaka på skatten, hela listan"

"Pinsessan sågs handla på Ikea, hela shopinglistan"

"Så vann vi miljonerna"

"Hetaförbindelser i Farmen?"

"Nisse dementerar otrohetesrykterna?"

"Alla bilderna från Nisses hemliga fest"

Tror jag avstår journalistutbildningen...
Ungefär ett lika insiktsfullt inlägg som om jag skulle påstå att alla som figurerar på Fotosidans forum har förutfattade och inskränkta åsikter.

:)
 

Slowfinger

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för "korkade köpare". Vad jag menade var bara att kvällstidningar lever på lösnummer. Man vet exakt vad som går hem i stugorna. Ett såpalöp säljer 10 000 extra lösnummer. Aftonbladets sämst säljande löp är "Fred i Bosnien" enligt chefred Anders Gerdin.
Bäst säljande var något om en såpakändis bröst.
 

Strutsen

Aktiv medlem
RolandM skrev:
"Nisse rasar mot TV"

"Ät dig smal"

"Så mycket får din politiker tillbaka på skatten, hela listan"

"Pinsessan sågs handla på Ikea, hela shopinglistan"

"Så vann vi miljonerna"

"Hetaförbindelser i Farmen?"

"Nisse dementerar otrohetesrykterna?"

"Alla bilderna från Nisses hemliga fest"

Tror jag avstår journalistutbildningen...
Börja inte med serierna. Prova läs första halvan av tidningen.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Ja sorgligt men sant. Linda Rosings kärleksaffärer gör att man mer än gärna vill spara på naturen genom att nyttja det som toapapper.

Mycket går man efter statistiken, det som säljs gynnar företaget. Kan det vara så att kvällsblaskorna slåss om läsare med andra kändisskvaller tidning? Tacka vet jag DN.
 

haido

Aktiv medlem
Mycket riktig... i alla fall enligt boken massmedier. Enligt den blev kvällstidningsmarknaden snabbt mättad på läsare och tidningarna fick snart börja konkurrera på andra tidningarnas områden. Därav fick vi massvis med bilagor, Skvaller, TV-bilagor, större Sportbilagor. Man var tvungen att ta folk från andra områden eftersom möjliga kunder inom egna var redan slut.

Genialiskt inkomstmässigt sett men annars njah...

Fast det tåls ju att nämnas att vi ändå ligger mil iväg från england och deras tabloider.
 

aceeo

Aktiv medlem
haido skrev:


Fast det tåls ju att nämnas att vi ändå ligger mil iväg från england och deras tabloider.
Bara vänta snart är mardrömmen här..... nya gränser sprängs hela tiden se bra på namnpubliseringen i "Hockeskandalen"

// Anders
 
ANNONS