Annons

Hur böjer man en linje i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

PluttSkydiver

Aktiv medlem
Jag har lekt och laborerat i Photoshop men inte kommit fram till en bra metod att böja en böjd linje så att den blir rak.

Om man till exempel har en bild som horisontlinjern är böjd på grund av vidvinkelobjektivet. Det borde vara en enkel match för photoshop men jag går bet på den uppgften.

Några förslag på en bra metod?

// Magnus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det går säkert utan tillbehör på något fiffigt sätt, men jag har använt Andromeda Lensdoc för det. Även Panorama Tools skall innehålla funktioner för detta, men dessa funktioner har jag inte utforskat.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
PluttSkydiver skrev:
Jag har lekt och laborerat i Photoshop men inte kommit fram till en bra metod att böja en böjd linje så att den blir rak.

Om man till exempel har en bild som horisontlinjern är böjd på grund av vidvinkelobjektivet. Det borde vara en enkel match för photoshop men jag går bet på den uppgften.

Några förslag på en bra metod?

// Magnus
Har du provat under "Omforma"? Där finns en del alternativ till förvrängningar.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Bilden måste deformeras (böjas) på något sätt. Det kan man göra med "omforma" som Calle sa eller med transform/free (på engelska). Då kan du dra fritt i hörnen och korrigera ex. lutande fasader.
All förvrängning påverkar förstås bilden till det sämre i vissa avseenden.
 

kaw

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
[...] dra fritt i hörnen och korrigera ex. lutande fasader.
Men omformningen blir ju linjär - det går inte att böja. Svaret verkar alltså vara att man behöver ett annat program än Photoshop för omforma bilden efter en kurvform?
 

Toste

Aktiv medlem
I Corel Phtopaint finns något som kallas Mesh Warp. Man får upp ett rutmönster (så finmaskigt som man själv önskar) på bilden. Sedan kan man dra i rutmönstret så att det deformeras och bilden följer med. Det borde ju finnas en motsvarighet till detta i PS?
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Skulle man kanske kunnna använda filtret "Gör flytande"? Om man väljer en jättestor pensel kan man påverka ett stort område cirkulärt/symmetriskt med vertyget "tänj". Har inte prövat själv på just horisonter men tycker att det borde gå.
 

PluttSkydiver

Aktiv medlem

Walle

Aktiv medlem
nej Gunnvor, det är inte det som Magnus är ute efter. Skevningen är också den linjär, den böjer inte bilden. om du har ett kryss mitt i bilden och skevar bilden så kommer linjerna i krysset fortfarande att vara raka! Men dom kommer att luta anorlunda.
 

Walle

Aktiv medlem
Insåg just att jag inte hade full koll när jag skrev mitt senaste inlägg :) visst kan man böja en bild med shear. Men så vitt jag förstår det så kan man bara böja den i sidledd. Man måste alltså rotera bilden för att böja den i höjdledd. Men sen kan man fråga sig hur lätt shear-funktionen är att använda om man vill ha pixel-precision
 

haze

Aktiv medlem
kaw skrev:
Panorama Tools plugin och filtret Correct (Radial Shift)

http://www.path.unimelb.edu.au/~der...rel/barrel.html
Ett bra filter. Har haft det installerat länge i PH. Tyvärr måste man tydligen vara mattegeni för att köra det. Och jag måste ha varit ledig den dan i skolan.

Jag lyckas ibland men vill gärna ha en logisk förklaring på hur det funkar om någon känner sig manad att berätta.
Brukar fixa det mesta med basicfiltren men det här skulle spara mycket tid (och kvalitet) om man kunde köra..

Här finns lite färdiga inställningar för Nikonåkare:
http://www.caldwellphotographic.com/ccmain.html
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Du har säkert rätt Christoffer, det är nog svårt att få precision. Jag har inte prövat så många gånger, vet bara att man kan lägga in egna punkter så många man vill och dra till linjen, och det stämmer nog att man måste rotera bilden 90 grader först, har jag för mej.
 
ANNONS