Annons

Slavblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en systemkamera med blixt och en digitalkamera med blixt och vill köpa en eller två slavblixtar så att jag kan ta bra porträttbilder med bägge utrustningarna. Är det rätt tänkt att jag kan använda slaven till båda kamerorna? Kanske någon vet om någon lämplig slavblixt som kan passa?
:)Mats
 

matknu

Aktiv medlem
Vad gör blixtutlösaren?? Jag trodde att slvarna triggades av hevudblixten så att det bara är att ställa dom där man önskar, tex en mot bakgrunden och en upplättning från sidan...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad har du för systemkamera? Om det är Nikon så är slavtändaren SU-4 en förbaskat kul manick som fjärrutlöser Nikonblixtar med bibehållen TTL! Går att använda med alla kameror men bara med Nikonblixtar.

Kör du Minolta så har de väl flera blixtar med inbyggd fjärrutlösning på programmet. Har dock inte koll på hur de funkar och således om de går ihop med din camera digitalis.

Och vad har du för digitalis förresten? Många modeller har en oavstängbar förblixt vilket gör dem obrukbara med alla slavblixtar som inte går att ställa in speciellt för att ignorera förblixtar.
 

matknu

Aktiv medlem
Jag har Minolta... Har precis hittat en beggad blixtutlösare som jag ska köpa...sen ska jag hitta en till blixt...
...å så har jag en Sony 707 med extern blixt så det ska nog inte vara några problem...säger jag utan att ha en blekaste...
:)Tjohooo!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ser ut att funka. Saxat från nätet:
If you are using the built in flash to trigger... it won't work, unless your slaves use second flash triggering (most don't do this). The 707 flash preflashes. When the preflash goes off the slaves will to.... then a split second later the shutter opens. You can however trigger slaves with the F1000 external flash.
Men du inser väl att du kommer att få räkna ledtal och grejer manuellt om du köper en sån där manick från Scandinavian?
 

Maverick

Aktiv medlem
Alltså? Är det Minolta som har en special future när det gäller TTL och ljusmätning(Tror inte det). Om man låter kameran sköta slutartiden gissar jag att de flesta moderna kameror och märken sköter ljusmätningen utan att man behöver räkna på alla ledtalen.

Jag har utan problem fotograferat stileben med handhållen blixt, utan synkkabel och långa slutartiden utan att bilderna för den skull blivit överexponerade. Detta eftersom kameran slår igen slutaren snarare än stänger av blixten när den fått tillräckligt med ljus. Det är klart att det kan kanske bli problem åt andra hållet med för lite ljus men det borde det inte bli. Det är ju bara att låta slutaren stå öppen.

Största anledningen till att kameran och blixten har kontakt med varandra är väl för att kunna synkronisera. Det andra är väl att kameran kan tala om för blixten hur mycket ljus den behöver och därmed spara på batterier.

Det är väl när man ska börja finlira som det kan bli aktuellt att räkna inbillar jag mig. Annars är det bara ställa upp slavblixten och ställa in styrka i förhållande till övriga ljuskällor så sköter kammeran exponeringen.

Om jag förstod min fotohandlare rätt så är det inte givet att en vanlig blixt fungerar rakt av med en digitalkamera utan man är tvungen att ha en adapter. Jag inbillar mig att det beror på exponeringsfördröjningen men jag är inte säker. Till Minolta Dimage 7 skulle adaptern kosta 2500.-
Men det rör ju inte slavbilxten som synkar på huvudblixtens ljus.

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Maverick, det är nog bara ren tur om du får bra exponeringar med manuell blixt utan att hålla koll på avstånd och ledtal. Eller så har du en autoblixt med egen sensor.
 

Maverick

Aktiv medlem
Men vadå autoblixt? Blixten har ju ingen koll på vad det är för film eller hur mycket ljus som strömmar in i kameran.

Det jag beskrev i förra inlägget tror jag ursprungligen att jag läste i Foto för ett antal år sedan. Hela poängen med TTL är ju just att man mäter ljuset genom kameran. Men om jag förstått det hela rätt så är det betydligt enklare att stänga ridån än att avbryta blixten under förutsättning att den kan göra det som vid P- och A-läge på kameran.

Åtminstone på Minolta så är inte slutartiderna exakta om man inte kör på manuellt eller slutartidsförval, utan dessa anpassas kontinuerligt under exponeringen för händelsen att det skulle bli plötsliga ljusändringar i motivet.

Måste nästan göra nya försök för att se om det var tur eller inte.

/Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Njae, tiden som slutaren är öppen är många gånger längre än blixten lyser även på maxstyrka så det enda som påverkas av slutartiden är exponeringen som sker pga det befintliga bakgrundsljuset.

TTL-automatik funkar alltid genom att stänga av blixten.
 

matknu

Aktiv medlem
Nu har jag köpt en så'n där liten manick och jag oroar mig inte för inställningarna med digitalkameran. Det är ju bara att brassa på tills det funkar, skriva ner inställningarna och voila. Med en handfull olika blixtpositioner och bakgrunder tror jag att jag har en bra mall för hur jag ska få bra porträtt framöver. Nu ska jag hitta en beggad 3500xi blixt oxå...
:)Mats
 

Maverick

Aktiv medlem
jimh skrev:
Njae, tiden som slutaren är öppen är många gånger längre än blixten lyser även på maxstyrka så det enda som påverkas av slutartiden är exponeringen som sker pga det befintliga bakgrundsljuset.

TTL-automatik funkar alltid genom att stänga av blixten.
Jag har bara lite svårt att tro att det skulle enbart vara flax som gjorde att dessa exponeringar blev rätt och eftersom jag inte räknade något på det så kan jag ju inte skylla på min egen skicklighet. Utan det borde vara kameran som stänger slutaren när den fått tillräckligt med ljus. Det är kanske fel att prata om TTL i sammanhanget eftersom kameran inte är medveten om att det är en blixt som fyras av.

En parantes är att de bilderna är de bästa blixtbilder jag tagit med den blixten som jag i övrigt aldrig tog en bild jag var nöjd med. Nått manuellt skit från Sigma.

Ska prova igen med nya blixten vid tillfälle.

Mvh
Maverick
 

matknu

Aktiv medlem
F1000 styr exp på högdager sen lättar jag upp med slaven..behöver mao inte bry mig så mycket om den...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Maverick skrev:
Jag har bara lite svårt att tro att det skulle enbart vara flax som gjorde att dessa exponeringar blev rätt och eftersom jag inte räknade något på det så kan jag ju inte skylla på min egen skicklighet. Utan det borde vara kameran som stänger slutaren när den fått tillräckligt med ljus.
Slutaren påverkar inte blixtljuset överhuvudtaget. Den enda förklaring jag kan se är att du har haft blixten så pass långt ifrån och med så svag styrka att den bara agerat utfyllnad.

En blixt lyser under mindre än 1/1000 sekund och med svag styrka uppemot 1/30000 sekund. Där hänger ingen mekanik med, därav styrningen av blixtljuset istället.

Fast som parentes är jag relativt övertygad om att du har en autoblixt. Vad är det för modell?
 

Maverick

Aktiv medlem
Numera är det en 5200i men det är inte den jag använde till de bilderna utan det var en manuell Sigma blixt. Allt var verkligen manuellt på den. Till och med zoomen vara manuell. Den kan ha varit ställd på halv effekt, det minns jag inte. Men avståndet var väl en halv meter ungefär. Det kan inte ha varit allt för ljust eftersom slutartiden var tvungen att bli så lång att jag hann trycka av blixten under exponeringen. Blixtens syfte var ju att agera utfyllnad.

Undrar om jag orkar leta igenom alla gammal fototidningar. Jag känner mig mer och mer övertygad om att det var där jag läste om det. Jag brukar inte vara så där påhittig av mig själv nämligen.

Kanske till och med värt att scanna in bilderna och lägga in här på sidan...

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
När du nu säger att det var en zoomblixt blir jag ännu mer tveksam till att den skulle vara manuell.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag lovar, man fick dra ut zoomen för hand. Kanske kunde ta ett gäng nya testbilder på den gammla skitblixten :)

Gissa om det blev rörigt när man skulle fotografera med blixt. Kändes som om man strulade med en gammal magnesiumblixt.

/Maverick
 
ANNONS