Annons

Objektiv Till Yashica

Produkter
(logga in för att koppla)

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Min mamma har en gammal Yashica-kamera hon köpte någon gång i början på 70-talet (eller kanske tom tidigare). Det enda objektivet hon har är det medföljande på 50mm.

Nu har hon börjat få upp ögonen på att man kan stoppa på nya objektiv på sin gamla kamera, speciellt då hon skall till Afrika i höst och åka på safari.

Min fråga är då om det finns objektiv att få tag på till hennes gamla kamera? Gärna då med hygglig tele, 200mm eller mera. Skall jag dammsuga radannonserna i vår? Eller är det lika bra att hon köper en modernare, begagnad kamera?

Jag vet inte ens vilken modell det är, men det tänkte jag kolla upp i helgen.
 

Urr

Aktiv medlem
Yashica finns med skruvgänga. I så fall finns det nästan obegränsat med beg objektiv. Har den bajonett är det lite mer begränsat. Contax/Yashica har gemensam fattning.
Vad heter modellen?
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Det är en Yashica TL Electro-X, med skruvgänga. Hon hittade ett 200mm/F3.5-objektiv också, men ville ha ännu längre räckvidd för att kunna fota vilda djur på avstånd.

Jag skall nog åka förbi Expert i Gårda, dom brukar ha en massa begagnade objektiv.
 

Urr

Aktiv medlem
Drivs kameran med 1,35 volts kvicksilverbatterier skulle jag avråda från köp av objektiv. Det gäller ju att få rätt exponerade bilder med kameran, och det är det inte troligt att man får om man sätter i andra batterier. Kvicksilvervarianten tillverkas ju inte längre. Tänk på detta innan ni gör investeringar i ett gammalt kamerasystem.
 
ANNONS