Annons

Åskoväder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjelkengren

Aktiv medlem
Vilket härligt åskoväder det är i Malmö nu. Jag kom precis in efter att ha tatt slut på några rullar film.Jag är helt genomblöt men det är det värt. Hoppas att några rutor blev bra.

Nu vågar jag inte ha datorn igång längre, huset skakar. Godnatt
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jotack..Helsingborg hade det för 2 timmar sedan..grannens utemöbler for omkring...rena tropikstormen ute ju.... fy vad det åskade och blåste.... Inte konstigt med tanke på vädret de senaste dagarna.. kommer det in en kallfront när det är såhär varmt så kan det inte bli annat än buller o bång...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nää..alldeles för molnigt...slog i molnen "bara" Dessutom så öste det ner ordentligt..
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Det åskade i Lund också vill jag påstå... såg nog två blixtar, förutom dom tre tusen som doldes av molnen :(
 

ola-hansson

Aktiv medlem
Här i Kristianstad var det precis ovanför min vindvåning! Ska framkalla bilderna idag. Hoppas på det bästa då det var fösta gången jag plåtade åskoväder... Blixtarna slog under molnen ungefär var 3:e sekund och var 5:e i molnen...
/Ola :)
 

osjo

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig fotat blixtar, men är sugen på att testa. Hur skyddar man prylarna mot regn, är det paraply i golfmodell som gäller? Sedan bara att vänta med öppen slutare tills man är nöjd eller?
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Jag framkallade filmen från inatt idag och jag är inte nöjd. Förutom att blixtarna slog i molnen borde jag ha bländat ner mer, jag tyckte himlen blev lite för ljus. Jag bifogar ett exempel.. Jaja det kommer att åska fler gånger i sommar så det är bara på det igen..... Kameran har torkat nu iallafall.
 

Bilagor

LCF

Avslutat medlemskap
osjo akta dig för golfparaply!

Jag kan inte rekommendera dig att använda paraply av golfmodell om det är tillverkat i metall. Eftersom jag använde ett sådant för ett par veckor sedan och jag var tvungen att tillbringa natten på sjukhus efter en närkontakt med en blixt. så akta er för metallparaplyn.
 

pettersson

Aktiv medlem
I tisdagskväll var jag ute och fiskade och då regnade det rätt rejält och åskade en del också.
Men det gick bra blev "lite" blöt bara.
 
Åska på Phuket

Jag var i Thailand och det oskade riktigt ordentligt (det var nu i början av maj), i alla fall på Phuket. Jag vet inte om det hör till årstiden, men jag skulle kunna gissa det.

Jag hade i alla fall problem med att fånga blixtarna. Fastän jag valde hyfsat långa slutartider, kom alltid blixten efter att tiden gick ut...

Finns det någon fjärrutlösare som kan styras av ljus på något sätt, eller hur gör man.

Det kanske bara är jag som har otur.
 

duckad

Ny medlem
ojj. precis när jag läst detta... (det har inte regnat innan på länge) så hör jag hur regnat börjar smattra å nu hör jag oooska...

jag funderar fortfarande på detdär me regn... hur man får bra bilder... och skyddar kameran på bästa sätt.

förövrigt är jag rååamatör... vet inte mkt. men jag försöker att lära mej...

hur får man bra bilder om natten i mörker på mörk himmel...?
försökte mej på det förra natten... kunde blivit ganska bra. men aalldeles för mörk bild...


nu ska ja ut i regnet!! :)
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Jag testade att plåta ett åskväder över Öland förra veckan, men det var rätt svårt med digitalkamera. Fick ställa in på 30 s och hoppas på att blixt går av under tiden slutaren är öppen. Någon som plåtat åskväder med digitalkamera och har lite tips?
 

Bilagor

Senast ändrad:

duckad

Ny medlem
har kanske inte med just åska att göra...

men fotade iaf ikväll ett industriområde.
det jag undrar är lixom... det kan vara lite "farligt" va...? eller... (med all el å grejjer)

och det blev inte ens bra bilder... alldeles för mörkt. uh
 
duckad skrev:

hur får man bra bilder om natten i mörker på mörk himmel...?
Det finns en skrift om långa slutartider och stativ här på fotosidan som är läsvärd. Annars får man känna sig fram. Det är alltid bättre att ta lite för långa slutartider än lite för korta... Avrunda uppåt.

Skaffa också en fjärrutlösare så att du slipper hålla i kameran (och orsaka vibreringar vilket ger dålig skärpa).

Jag har bara fotat på natten på ställen som är upplysta av gatuljlus och relativt ljusa platser. Då har jag bara haft slutartider på upp till en kvart kanske.
I artikeln pratas det om slutartider på fyra timmar!
 
ANNONS