Annons

Gult?

Produkter
(logga in för att koppla)

BiNo

Aktiv medlem
Kan någon berätta för mig varför det är så väldigt svårt att fotografera gula blommor med just digital kamera? JAg har provat allt möjligt. Men ändå blir jag inte nöjd.

/BiNo
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hur yttrar sig onöjdheten? Hur ser histogrammet ut på en bild du inte är nöjd med?
 

BiNo

Aktiv medlem
Det ser ut som blomman lyser, på ett väldigt negativt sätt, och allt flyter in i varandra, så det ser mer eller mindra ut som en gul fläck.Eller om du tänker dig att du har ett vanligt foto inscannat och jobbar med den i Photo Shop, och ökar kontrasen för mycket, så blir ung resultatet
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad händer om du drar ner exponeringen ett halvt till ett steg? Blir omgivningen för mörk? Har du några mörka delar i blomman öht med nuvarande exponering?

Har du provat polfilter?
 

BiNo

Aktiv medlem
Min digital kamera är tyvärr inte så avancerad att man kan ställa om exponering och sånt. Polfilter har jga dock provat på gult, men då blir den gula blomman åt grönt..kanske min kamera som gjort sitt..:)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad har du för kamera? Den kanske går att lura på något sätt. Går det att låsa exponeringen genom att trycka in avtryckaren halvvägs? Det går att utnyttja i så fall.

Problemet är ju uppenbarligen överexponering i alla fall.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ok, jag såg nu i ett gammalt inlägg från dig att du har en Kodak DC 215. Jag slog upp den på webben och enligt Dpreview skall den ha exponeringskompensation på +/- 2 steg i halva steg. De kan ju ha fel, men det kanske är värt att ta en extra titt bland knapparna.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Det stämmer att Kodak DC215 har exponeringskompensation. Den har dock inte någon egen knapp, utan finns som menyval. (jag kommer dock inte ihåg exakt hur man hittar dit.)

/Tobias
 

Linmajon

Aktiv medlem
Plåtar man blommor och grönt får digitalkameror nästan alltid problem med vitbalansen. Prova att ändra den manuellt eller, om det går, att kalibrera den mot en vit skiva.
 
ANNONS