Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krackelerade kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

I går premiärtestade jag min beg. införskaffade fibertork. En gammal profissionell trumma.

Jag använde Ilford Multigrade IV FB 1K 30*40, sköljd efter konstens alla regler.

Det gick käpp rätt åt .........
Kopian matades in så fint så men den släppte inte från valsen när en kommit runt.

Resultatet är att kopian släpper ryckvis och för varje ryck så bryts papperet och krackelerar.

1 Tål inte detta papper denna behandling?
2 Vad använder man och hur gör man rent valsen?
3 Hur mycket värme tål en bild?
4 Borde det gå att ta av duken som snurrar med och rengöra den? Måste man skruva ner maskinen för att få loss duken i så fall?

Annars var kopian snustorr och redo för hemtransport.
Hoppas på svar
/Erik
 

mipert

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag använder torkpress.

Några orsaker till att papperet fastnar ojämnt är:
För hög värme. Gelatinet smälter och krackelerar.
Smutsig trumma.
Fix med härdare.

Att göra rent duken är ett elände. Tvättar man den kan den krympa och då är det kört att få på den igen.

En tekniker på Ilford borde sitta inne med svaren.

Jag har aldrig varit förtjust i att använda torkpress, det går snabbare, vilket är bra för en kopist som vill leverera snabbt, men annars är det bara nackdelar.

Jag håller på lufttorkning på nätdukar, uppspänt på ramar. Nästa morgon kan man -om det behövs- pressa dem i en SEAL-press.
En sådan skulle sitta fint.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Har ingen erfarenhet av torktrummor men däremot av vanlig torkpress. Före man lade bilderna mellan duk och plåt skulle de valsas (pressa ut vattnet mellan två gummivalsar). Har dock aldrig lyckats riktigt bra med glanstorkning (bildytan mot plåten) men däremot gillade jag bättre att lägga bildytan mot duken vilket gav en snyggare halvblank yta lik lufttorkning. Numera lufttorkar jag enbart bilderna enligt egen metod men bäst är nog den med nätramar som Mikael skrev om.

Problemet jag hade med glanstorkning var att bildytan blev ojämnt blank och att det även ibland fastnade. Vill också minnas att bildytan blev väldigt spröd och lätt sprack som du skriver. Repor i plåten orsakade också fula märken på bildytan. Övergav därför ganska snabbt denna metod och torkade sedan bilderna med ytan mot duken istället men pga svårigheten att hålla duken ren övergav jag också detta.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
1 Det måste vara ett fiberpapper och gelatinbärare för att högglanstorka. Papper med plastbas och RC (raisin-Coated beläggning går....tja dåligt för att uttrycka saken milt. Det måste också vara papper märkta "Glossy" - alltså högblanka för att det skall bli blanka kopior.
2 Först diskmedel (inte maskindiskvarianten!!).
Därefter "ej denaturerad" sprit, alltså inte med "Bitrex" eller annat kräkmedel i. Bilderna måste vara riktigt sköljda, inget fixersalt kvar, gärna några droppar sköljmedel i sista vattnet.
3 Vet ej, det skall torkens termostat sköta, riktigt gammaldags fotopapper troligen ca 100 - 120 C, man kan då bränna sig på torken......
Sköljer man kopian som man skall göra håller sig duken fräsch mycket länge, om inte blir den gul/brun och färgar av sig på kopiorna.
Troligen bör du montera ner apparaten för att byta. Hoppas du känner någon som är bra på att sy, en fabriksgjord duk kan kanske vara svår att få tag på.
Lycka till!
Us
 

Graal

Avslutat medlemskap
Sonnaren skrev:
Sköljer man kopian som man skall göra håller sig duken fräsch mycket länge, om inte blir den gul/brun och färgar av sig på kopiorna.
Vill bara inflika att anledningen till att duken inte var ren var att torken användes av flera personer i en fotoklubb. Men har man egen tork är det självklart lättare att hålla duken ren.

Dessutom skrev Erik att papperet han använde var Ilford Multigrade IV FB 1K, vilket är just ett högblankt fiberpapper (som kommentar till ditt svar på fråga 1).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej och tack Mikael, Nils och Ulf

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.
Jag försöker kommentera alla delar.

Trumman använder jag för att få plana kopior, jag är inte beroende av torkhastigheten eftersom MITT mörkrum inte ligger mer än 10 minuters promenad hemifrån.

Första kopian fick 80 grader & andra 70 grader med sänkt hastighet.

Jag använder Ilfords fix och de innehåller inte härdare. Härdare togs bort för några år sedan.

Trumman är säkert smutsig men jag har inte vågat röra vid den av rädsla att förstöra den.

Ulf om jag skall rengöra med vad kan jag röra vid trumman? Ska man använda en gammal handduk, fingrarna?
Sköljmedel? = Alltså det man använder till tvättmaskinen?

Vi har precis en sådan SEAL i fotoklubben. Jag tävlar med bilderna i klubben och då hinner jag inte att montera dem samma dag som tävlingsinlämningen är. Då blir jag tvungen att åka 2*1.5 mil en extra gg. Det vill jag undvika, det är därför som jag har köpt trumman. Jag har tidigare använt den för att plana bilder men framförallt för att kartongmontera.

Ja trummans repor kommer att hamna på kopian men min trumma är ca 1m bred och den repa den har sitter i ena kanten. Jag har drygt en 0,5m kvar.

Ja tyvärr är duken gulfläckig men det kanske är värt att prova få loss den och tvätta den.
Om den nu krymper eller om jag i alla fall vill göra en ny, är det ngn av er som vet i vilket material den är gjord. Det känns som mjuk bomull eller filt av ngt slag. Min fru är mycket duktig på att sy. (Jag vill fortfarande ha en sådan murarskjorta jag har visat henne en bild på med broderier och allt).

Mikael menar du att lufttorkning ger samma resultat som högglanstorken?

/Erik med hopp om plana fiberkopior i framtiden.

PS Jag gjorde en bild först på plast pearl & sedan på fiber och det finns en klar skillnad i kopians känsla. DS
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jag är inte så hemma i Ilfords beteckningar så det var därför jag hissade varningsflagg för moderna "papper".
Det är ofarligt att göra ren trumman med tyg, handduk som du själv föreslår är bra, men helst en gammal vältvättad kökshandduk eftersom en sådan "luddar" minimalt. Det är ju ingen risk att röra trumman med fingrarna men det är en stor chans att fett hamnar på plåten och det är ju den värsta "fienden" mot bra resultat och det man använder alkohol för att få bort.
Att tvätta duken brukar inte vara så stor idé eftersom man inte får bort missfärgningen så enkelt.
Det enda som hjälper är att byta duk. Normalt sett är detta inte så besvärligt. Materialet man gör nytt av är kraftig lakansväv i ren bomull som finns att köpa som metervara. Kom ihåg att tvätta den varmt (kok den gärna i en stor gryta på spisen) så att den krymper innan du börjar klippa till den. Låt den givetvis också torka och stryk den slät innan du börjar med måttagning och syslöjd. Som mönster använder man den gamla duken. Som vätmedel (sköljmedel) fungerar "spolglans" som man använder till diskmaskin utmärkt. Det finns också vätmedel att köpa i fotoaffären (mycket dyrare givetvis). Finessen med vätmedel är att man minskar vattnets ytspänning och det inte skall bli något vatten mella bild och plåt eftersom det då blir en ångbildning som "spränger" loss bilden från plåten.
Lycka till!
Us
 
Senast ändrad:
ANNONS