Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 242 af problem

Produkter
(logga in för att koppla)

aron1

Ny medlem
Har precis införskaffat ett tokina 24-200 objektiv till min nikon d70 för att få ETT reseobjektiv. Mkt av valet på tokinan grundades på de positiva kommentarer från användare häs samt övriga nätet.
Jag är ganska ny (ny, kul men dyr hobby) inom fotografering och kan hittills bara jämföra med "kit" objektivet.

Tokinan har svårt att låsa focus på min d70 förutom på 24mm eller 200mm. Problemet gäller främst motiv på lite avstånd- (1-10m OK). Om jag zoomar in till 200mm låser dock focus direkt på motivet men inte runt 150mm eller tex 50mm. Jag har provat runt men får ingen rätsida på detta.

Någon som kan ge mig en ledtråd vad jag gör för fel eller om hårdvaran möjligtvis är defekt.
Skall prova objektiven på min nikon f75:a som liksom följde med objektivet ikväll för att jämföra.

Tack på förhand/ Patric
 

Carlos

Aktiv medlem
Jag hade inga problem med autofokusen, UTOM på ett Canon D30 hus!
På D30'n gick fokusmotorn märkbart långsammare(!) än på mina 3000 & 1N hus, dessutom hade den svårt att låsa skärpan med det huset. Observera dock att D30 är känd för att ha usel autofokus rent generell.
Varför fokusmotorn gick långsammare vet jag inte.
På de andra husen fungerade objektivet precis lika bra som Canons orginal objektiv.

Mitt råd är att prova med andra hus, är det samma problem så kanske man kan misstänka att objektivet är defekt.
Är det bara problem med din d70 så fungerar kanske inte den objektiv <-> hus kombinationen, sånt förekommer ibland, särskilt med piratobjektiv som är äldre än kamerahusen.
 

aron1

Ny medlem
Test på f75 same same

Hej,

Köpte objektivet i ett paket med en nikon f75:a & provade nu under morgonen med denna. (hade tänkt sälja den vidare men tjejjen blev förtjust i den lilla silvriga looken så nu är den en del av kameraväskan!)

Samma resultat här. Svårt att låsa focusen på lite längre avstånd annat än på 24 eller 200 mm.

I örvrigt arbetar focusen "nästan" lika fort som med kit objektivet och på kortare avstånd låser den förvånande fort även under relativt dåliga ljusförhållanden. Läste runt lite på nätet & där näms det att objektivet är av typen parfocal.... Innebär detta ngt även i hanteringen & funktion??

Skall på semester den 18:e och vill gärna ha med objektivet.... får kontakta technikdirekt & se hur dom vill hantera saken...

MVH/ Patric
 
ANNONS