Annons

Enda nackdelen med Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
...är att det är så ont om begagnade grejer. ;)

Sitter och letar efter div objektiv, men hittar inget. Trist!!

/Karin

PS "Vill" inget med mitt inlägg, vill bara beklaga mig lite för att jag inte hittar något... :) DS
 

eatfrog

Aktiv medlem
Ont om begagnat? Ptja, jag vet nu inte, håller inte med riktigt.
Jag har under ett år fyndat som fasen på Pentaxprylar, till riktigt, riktigt låga priser.

Fast jag har märkt att nu sen ist-ds så har faktiskt priserna börjat gå upp igen.
På tradera och blocket kollar jag dagligen, och jag har somsagt fyndat flera gluggar och ett hus till en spottstyver.

Om du inte är rädd för att köpa utomlands så finns det väldigt mycket på ebay.

/Henri
 

snysop

Aktiv medlem
Tack så hemskt mycket för era tips! Har dock redan kollat på dem och inte hittat något... Iofs så kan det vara så att jag har svårt att hitta vad jag vill ha eftersom att jag är nybörjare... Är ute efter 2 speciella gluggar (eller iaf något liknande), men har inte lyckats. Men jag kollar vidare! :)

Ni som fyndat, vad har ni fyndat? Vet inte vad som "är bra att ha" för allround-hobby-fotografering... Det enda jag vet är att jag vill ha en fast 50/1.4 och en bra zoom.
 

niklasl

Aktiv medlem
Föreslår att du kollar på KEH. De har ett riktigt stort utbud av allehanda optik. Har själv precis lagt en beställning på ett objektiv jag letat länge efter (får se om någon annan hann före). Inte handlat tidigare där men pratat med dem i telefon och fick ett gott intryck. Nypriserna är inte särskilt låga alltid men beg-priserna står sig ganska bra. Vad jag förstår är deras kvalitetsgradering åt det konservativa hållet - du verkar få en bättre produkt än vad den beskrivs som. Just nu finns en manuell Pentax 50/1.4 - visserligen beskrivs skicket som "ugly" men priset är därefter, 31 USD. De tycks ha en relativt stor omsättning så chansen är stor att de får in bättre ex om du håller lite koll på sidan. Ebay är jag för feg för att våga använda. Men kolla t ex på LP Foto, L-Foto eller Second Hand Photo här hemma.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Det beror ju på vad du vill ha för objektiv.
Gamla SMC 50mm är ju väldigt vanliga.
Svårare är däremot att hitta tex nyare Sigma zoomar för Pentax AF.
Vidvinkel under 28mm och tele över 200 är också svårt. Fast häromdan såg jag en Pentax 300mm IF * ED för 3000:-, riktigt bra pris för ett mycket bra teleobjektiv.
Har flera bilder tagit med det i mitt album.
 

Liax

Aktiv medlem
Tycker inte det är så lätt att hitta de bättre Pentaxgluggarna till bra priser. Visst dräller det av linser, men inte sällan är det linser man inte vill ha av olika skäl. Har också råkat ut för personer som försöker lura en och till att köpa en hel utrustning för att komma över objektivet man vill ha. Och inte sällan är resten av prylarna en massa skräp. Själv har jag försökt komma över ett Pentax-A 50/1,4 i flera månader nu.

För övrigt mejlade jag dig angående ett par gluggar Karin.

/Joakim
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
snysop skrev:
Ni som fyndat, vad har ni fyndat? Vet inte vad som "är bra att ha" för allround-hobby-fotografering... Det enda jag vet är att jag vill ha en fast 50/1.4 och en bra zoom.
Jag letade efter en 28-135 zoom väldigt länge, och hittade tillslut en på http://www.bhphoto.com. Eftersom dollarpriset är ganska lågt just nu kan det vara värt att kolla upp. Tänk bara på att det kan tillkomma 25% moms och 6% tullavgift (om jag inte minns fel).

Jag är i alla fall toknöjd med den gluggen.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Goran skrev:
lite tråkigt är också att pentax inte direkt prioriteras av pirattillverkarna:

http://www.dpreview.com/news/0502/05021404sigma30dc.asp

verkade ju som en trevlig normal nu när pentax slutat tillverka egna..men men ...finns ej för pentax fattning...inte än i alla fall..
Räkna med att det släpps nya snart. Troligen är det bara skifte i tillverkningen av gluggarna, och det började säljas mer av normalgluggarna än man trodde när D gick ner i pris och DS kom.

Men jag är nästan helt säker på att det utvecklas nya D FA gluggar som bäst, och dom släpps nog snart. Vem vet, kanske till PMA?

/Henri
 

Goran

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Räkna med att det släpps nya snart. Troligen är det bara skifte i tillverkningen av gluggarna, och det började säljas mer av normalgluggarna än man trodde när D gick ner i pris och DS kom.

Men jag är nästan helt säker på att det utvecklas nya D FA gluggar som bäst, och dom släpps nog snart. Vem vet, kanske till PMA?

/Henri
se min andra post om info från Pentax Svenska:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=388954#post388954

Något underligt är det ju att man bara "dumpar" alla ljusstarka 50mm utan att komma med nått nytt.
 
ANNONS