Annons

Skillanden mellan amatörer och seriösa amatörer..

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Ja vad fasen vill han komma undrar ni säkert...
Jo man brukar ju disskuttera skillnanden och gränsdragningen mellan proffs (fotografer) och amatörer... Det är ett evigt trätoämne..

Men hur ser man skilland på en seriös amatör och en som bara vill se ut som fotograf..

2 som jag ser det....

* En som verkligen är intresserad av foto bär aldrig kameran på magen.. Däremot rika dollarturister japaner och folk som vill se ut som fotografer gör det :D

* Tittar man på bilder personen har tagit fram som sina bästa.. Och där finns mer än EN solnedgångdsbild... Ja då till hör de inte den första kategorin (proffs eller seriös amatör) kategorin


OBS läs detta med en humoristisk anspelning och fundera på fler "vansinniga" tecken på amatörer proffs
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag har för det mesta kameran med mig vart jag än ska. Men jag tycker att det är fel att alltid ha en kamera med sig. Intresset får ju aldrig bli ett tvång. Ibland måste man ju också få tillfällighet och möjlighet att kunna koppla av och känna sig fri.

Det är ju inte alltid det finns motiv att fotografera. Många motiv är ju till exempel vackra för ögat men helt ointressanta för kameran :rolleyes:

Jag känner mig seriös när jag är aktiv och arbetar för ett mål som jag vet kommer att leda till ett resultat. Däremot vet jag inte om andra har samma seriösa uppfattning. Ibland kan man ju tro det för det händer ofta att folk frågar om man arbetar för någon tidning när man visar sig med utrustningen ;)
 

acke

Avslutat medlemskap
En klassiker är väl att "amatören" kallar sina alster för "kort". Den seriöse pratar hellre om "bilder"...:D
 

Liax

Aktiv medlem
Jag skulle nog vilja säga att amatörer är betydligt snålare med film än vad avancerade amatörer och proffs är! Så om man ser någon som bara tar en bild eller högst två på ett motiv så brukar det oftast vara en amatör (såtillvida det inte är en oerhörtskicklig proffsfotograf:D ). Om personen däremot bränner av flera bilder och dessutom tar bilder från alla möjliga (och omöjliga) vinklar brukar det vara en avancerad amatör/proffs som är i farten! Håller ni med!?
 

accipiter

Aktiv medlem
Fortsättning på Ackes inlägg:

... och visar sin syssla respekt genom att använda verb som "ta bilder" och "fotografera" samt i högtidliga sammanhang uttrycket "syssla med bildskapande".
"Plåta" är ett gammalt hederligt verb som kan duga medan verben "fota" och "knäppa kort" är klart degraderande.
Jag har diskuterat det här med min son som är pressfotograf och vi är helt överens om valörerna.

/ragnar
 

Liax

Aktiv medlem
Jag kom på en annan rolig sak, något som jag läste för ett par år sedan i tidningen Foto. Där sa en fotograf som intervjuades (kommer tyvärr inte på vad han hette) att den största skillnaden mellan en amatör och ett proffs är att proffset aldrig visar sina dåliga bilder.

Jag kommer då att tänka på när jag för ett par år sedan var medlem i den lokala fotoklubben som med jämna mellanrum hade diabildsvisningar där medlemmarna fick möjligheten att visa upp sina bilder. Något värre än det har jag knappast upplevt, efter tre timmars tortyr låg man i fosterställning på golvet och bad till Gud eftersom man var övertygad om att man aldrig skulle överleva pärsen. Brott mot mänskiligheten enligt min mening!:D
 

matti

Aktiv medlem
Ofelbara tecken!

Vad tycks om denna?

Folk på bröllop försedda med moderna småbildssystemare med inbyggd blixt tagandes "kort" på brudparet framme vid altaret från typ 20:e bänkraden.

Man använder sig frejdigt av "fullautoläget" varvid kameran fäller upp den inbyggda blixten med typ ledtal 11 och bränner iväg blixtar som når cirkus 3 meter. Ser lite småkul ut tycker jag!

:D /Matti
 

acke

Avslutat medlemskap
Spinner vidare på Mattis tråd...

Man ser ofta folk som plåtar med blixt från läktaren på gigantiska arenor, t.ex. på fotbollsmatcher och rockkonserter. Och visst, om det är tillräckligt många som fyrar av exakt samtidigt så kanske det sammanlagda blixtljuset räcker...:D Rätt kul det oxå!
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Hej!

Något annat som kan vara avslöjade är hur fotografen själv poserar vi fotoögonblicket.

De som jag betraktar som semesterfotografer, ser i profil ut som ett "S". De böjer gärna ryggen i en märklig tillbaka lutad ställning. De har sällan koll på vad som händer bakom dem eller i sidled. (märker kanske inte att någon är på väg in i bliden...)
Den mer seriöse, har jag noterat, har en något framåtlutad hållning. Inte olik den vid sk. "jaktskott" från lumpen/älgjägare.

Detta är oxo vanligt bland videofilmare.

adam
 

gunte

Aktiv medlem
Som ackelid mycket riktigt påpekat redan..OS-invigningen ujuj..5000 amatörer på läktaren,det blixtrar hej vilt..antagligen fotograferar dom varandra,hehe...
Proffsen har vita objektiv,amatören har svarta !!om inte Cosina finns med i bilden alltså..
Proffsen har väst,amatören rutigrandigfärgad väska..
mvh/gunte..
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Men är det inte "låtsas proffset" som har väst?

Jag har aldrig sett en väst-bärande fotograf som egentligen haft något i den?
På min tid kunde jag fylla den med film, filter, batterier, gaffertape, div. objektiv, blixtkablar, anteckningsblock, mobil, pennor, snus mm.
Det blir ju ett par kilo. Då är en väst perfekt!
Men när såg du senast en fylld väst?

adam
 

gunte

Aktiv medlem
Jag har en väst......men inte fylld..
men det var inte en sådan väst jag tänkte på,utan en sådan enfärgad sak som dom har på sig vid diverse idrottstillställningar..t.ex..
mvh/gunte..
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Ok, då förstår jag dig!

Jag tror att du menar en väst som det tex står "Press" på eller möjligen "TV".
Mer som ett förtydligande om vad de syslar med, där nere ?

adam
 

Festfotografen

Aktiv medlem
gunte skrev:

Proffsen har vita objektiv,amatören har svarta !!om inte Cosina finns med i bilden alltså..
Proffsen har väst,amatören rutigrandigfärgad väska..
mvh/gunte..
Hmmm mina Nikon objektiv är Svarta
Och dessutom så är det väl knappast utrustningen som gör fotografen:D
Och vad är det för fel på Cosina då :confused:
 

SDplus

Medlem
Vill inte bli sedd som proffs.

Jag var foto-intresserad i Skolåren. Gick foto-kurser och satte upp ett hemmalab. Tröttnade totalt. Rörde inte en kamera på 15 år. För en Månad sedan började jag tycka att det kommit digitala kameror i "prosumer" klassen som verkade ge vettig valuta för pengarna, men ville också kunna "fest-fotografera".

Resultat efter en månad:
En Minolta Dimage7, En Canon A20. Ett UV(0) filter. Ett klass 87 IR-filter. Ett cirkulärt pol-filter. Ett linjärt pol-filter. Ett tripod-stativ. Ett Monopod-stativ. Diverse kamera-vårds-prylar. 6 uppsättningar laddbara 1600-1800 mAh AA batterier. Två intelligenta Laddare. Ett batteri-pack (Quantum QB1c) för montering i tripod-fästet. Har planer för ett par filter till och en monterings-skena.

Till mina vänner har jag sagt en sak: Om ni ser mig i en foto-affär hållandes i en väst... STOPPA MIG GENAST!!! :)

Hmm, glömde en Epson Photo1290, religösa mängder med Papper och bläck m.m. m.m.

mvh

Bo Eriksson
 

Anders R.

Medlem
viktigt eller.... typ akademiskt! Fast jag bor i universitetsstaden Uppsala tycker jag det är, just det: akademisk ointressant frågeställning!
utseende och kameran på magen. Va fan har det med bilderna att göra?
Kolla vad som visas på bild, och skit i det andra, det är mitt svar.
vänligen
anders
 

Gnurra

Aktiv medlem
Att se någon hålla systemkameran med båda händerna på huset istället för att stabilisera kameran genom att hålla en hand under objektivet brukar också vara rätt avslöjande hos nybörjare...:D
 

Helena

Aktiv medlem
festfotografen skrev:


Hmmm mina Nikon objektiv är Svarta
Och dessutom så är det väl knappast utrustningen som gör fotografen:D
Och vad är det för fel på Cosina då :confused:
Det beror på olika brännvidder juh... så färgen spelar ingen roll...

Jag får reaktioner när man säger "I´m off shooting some birds". då kollar folk konstigt på mig...
 

Ulf Tornberg

Ny medlem
KamerahŒllning

En riktig amatšr kan inte ens hŒlla i kameran. Den som hŒller kameran med bŒda hŠnderna i var sin sida pŒ kameran och som sen gšr instŠllningar/fokuserar med handen pŒ ovansidan pŒ objektivet har inte riktig koll pŒ vikten av ett stabilt sŠtt att exponera.

Kameran bšr, som bekant, vila i vŠnsterhanden och fokuseras frŒn undersidan med densamme.

SŒ skiljer jag den vane fotografen frŒn den ovane ...:cool:
 
ANNONS