Annons

Prisvärdare än Radio Citys 25x38cm 29:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Radio City använder frontier-maskiner. De använder/har ingen speciell profil, mig veterligen. Jag lämnar allt mitt med AdobeRGB hos dem och har aldrig haft anledning att klaga.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Jag skriver framkallar mina 25x38 för 2/3 av det priset så visst finns det ställen som slår dem :)
-Vart jag framkallar??
-Min hemlighet :)
 

ohls

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Radio City använder frontier-maskiner. De använder/har ingen speciell profil, mig veterligen. Jag lämnar allt mitt med AdobeRGB hos dem och har aldrig haft anledning att klaga.
Jag var på ett föredrag från fuji här om veckan då sa han att frontier-maskinerna använder sRGB?
 

Speedy

Aktiv medlem
Har testat att köra in sRGB på vår Frontier på jobbet vilket alltid har resulterat i ett grönt skikt över hela bilden. Adobe RGB funkar dock utmärkt.

Sen lämnar Frontiern digitalfiler i Adobe RGB från sig om man skannar.

Mitt förslag: Fortsätt med Adobe RGB till frontier.
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Ska man låta informationen om att man faktiskt använt Adobe RGB ligga med i exif, eller ska man skicka in Adobe rgb utan att ge minsta antydan till det?
 

mipert

Aktiv medlem
Om bilder får färgstick från sRGB-filer är någonting fel i inställningarna av maskinen.

Om man fotograferar i sRGB eller Adobe RGB skall neutrala toner återges lika.

Däremot kommer en del färger bli intensivare i sRGB-filen medan man i Adobe RGB-filen kommer se fler nyanser.

Titta på bilden, det är två bilder inskannade från 10x15-bilder, kopierade i en Frontier.

sRGB till vänster...



Det spelar ingen roll om infon om Adobe RGB finns med. Bilden ”är” ju i den färgrymden efter behandlingen i kameran.
 

Bilagor

  • 29.6 KB Visningar: 375

MagnusG

Aktiv medlem
Någon som känner till vart man kan hitta ett likadant labb i stockholm för att se hur kvalitén blir? ..eller om det finns någon som kan tipsa om något annat ställe som kan ge liknande priser för större tryck i ovan nämnda stad?
 

Speedy

Aktiv medlem
MagnusG skrev:
Någon som känner till vart man kan hitta ett likadant labb i stockholm för att se hur kvalitén blir? ..eller om det finns någon som kan tipsa om något annat ställe som kan ge liknande priser för större tryck i ovan nämnda stad?
Vilken lokal fotohökare som helst egentligen som har ett Frontier. 25x38 klarar dock bara de som har 350, 355 eller liknande.

Ett tips: Har du arbetat med bilden i PS så lämna den gärna som tiff. Jpg:ar brukar maskinen få för sig att beskära på de konstigaste sätt.
 

MagnusG

Aktiv medlem
Tack för tipset. Då ska man hoppas att nissarna i fotoaffärerna i stan håller koll på vilken utrustning de har :) ..bara att fråga tills man hittar rätt antar jag.
 

andewid

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll om infon om Adobe RGB finns med. Bilden ”är” ju i den färgrymden efter behandlingen i kameran.
Jo det spelar roll eftersom färgerna måste konverteras för att matcha destinationen, dvs din skärm eller det utskrivna fotot. För att kunna konvertera färgerna måste du veta vilken profil som datan är anpassad för, annars blir det som i ditt exempel. Den högra bilden är mattare i färgerna eftersm de antog att bilden var i sRGB, som är en mindre färgrymd än AdobeRGB.
 

Jonke O

Aktiv medlem
Fotolabo har en kampanj nu med 30x50 eller 50x70 kommer inte ihåg för 49 eller 59 kr det är ganska billigt dock under en begränsad tid förstås...

/Jonas
 
ANNONS