Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera skada av indienresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Zithov

Medlem
Jag ska under maj i två veckor besöka Bombay och New Dehli. Nu är jag osäker men det ska uppenbarligen vara under sommarperioden där somliga dagar är väldigt varma. Och jag vet inte hur det är med luftfuktigheten

Kan dessa faktorer skada min nyinköpta D70? Jag vill inte att den ska gå sönder under resan!

/z
 

iSolen.se

Guest
Zithov skrev:
Jag ska under maj i två veckor besöka Bombay och New Dehli. Nu är jag osäker men det ska uppenbarligen vara under sommarperioden där somliga dagar är väldigt varma. Och jag vet inte hur det är med luftfuktigheten

Kan dessa faktorer skada min nyinköpta D70? Jag vill inte att den ska gå sönder under resan!

/z
Intressant nog försökte jag köpa en D70 på dessa två orter.

Resultat: Jag kom hem utan vare sig D70 eller min gamla kamera :-(.

Men för att råda dig. Fukten är inget problem, större delen av Indien är väldigt torrt, snarare för torrt. Och temperaturen, det kan nog bli bortåt 45-50 som varmast, dvs det ska inte vara ngt problem så länge som du inte har kameran i direkt solsken för länge.

Men vad du än gör håll koll på allt hela tiden runt järnvägsstationer o dyl. Jag är känd för att vara noggrann på gränsen till paranoid och jag släppte kollen ungefär 6-10 sekunder då en ryggsäck tappades. Många tårar fällda och i särklass sämsta reseminnet i mitt liv. Det samlas lätt ett gäng på 10 hjälpsamma indier och efteråt upptäcker man att dragkedjor och annat har öppnats, förlorade dock inget via dragkedjorna vad jag vet.

Indien har mkt att erbjuda och Delhi och Mumbai (Bombay är gamla namnet) är kanske inte så positiva, du har två veckor, res runt!

Tillägg: Vad som räddade mig (bildmässig) var att jag varje natt tog en backup till en 10GB-handflatestor HD som förvarades på annat ställe. Det första jag gjorde efter stölden var att gå till ett internetcafe och tog CD-backup på hela HDn. Två gånger, den ena kopian postade jag hem.
Bandbredden är urusel så det är bara att glömma FTP.
 
Senast ändrad:
ANNONS