Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!

Min kamera är en Nikon F60 med objektiv Tamaron 72mm (zoom 28-200mm). Nu är det så att jag funderar på att köpta ett polarisation cirk & ett skylight filter. Men vilket märke ska jag välja?, jag funderar på att köpa över nätet i med det tar så lång tid att få in det till affären här i stan. Är Hoya bra eller!? Jag har verkligen noll koll!

Tacksam för svar

MVH
Lina
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Sök på order filter

Tror Terje svarade för ett tag sedan och ahde synpunkter på vattentåligheten på Hoya, men är inte säker.

Roine
 

Linis

Avslutat medlemskap
Hoya Filter 1B Skylight 72mm
Hoya Filter Skylight 1B HMC 72mm
Hoya Filter 1B Skylight 72mm Hmc Super

vad är det för skillnad mellan dessa filter?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
HMC är multicoated och Super HMC har ännu fler lager. Coatingen ger bättre ljusgenomsläpp och mindre risk för reflexer och nedsatt kontrast i motljus.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
HMC=Hoya Multi Coating,(Antirelexpehandling).
HMC Super är den bästa "Coatingen"=antireflexbenandlingen.
Det är små skillnader för en amatör men om du vill ha ett bra filter så är det B&W som gäller. Dom är tillverkade av optiskt glas och deras proffsvariant har mässingsgänga vilket gör att filtrerna aldrig "nyper" d.v.s aldrig fastnar på optiken som vanliga billigare filter kan göra.
(Iblad vill man ju byta till ett annat filter).

/Patrik

PS. Svara mig på: sipa@home.se
om du vill d.v s.
 

Linis

Avslutat medlemskap
Vadå är det risk att hoya;s filter fastnar på linsen & förstör den?
Jag behöver dock ingen proffsvariant men vill ändå ha ett bra & dugligt filter som skyddar linsen & tar veck eventuella stick. Det handlar ju lite om en pris fråga också. B&W:s filter kostar dubbelt så mkt som hoya skylight super HMC...
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har du aluminium så kan gängan på filtret kleta ihop sig med aluminiumgängan på optiken och det kan vara lite besvärligt att gänga bort det.

Upplever det mest som ett problem på pol och färgade filter som man hela tiden vill sätta dit och ta bort.

Mitt UV sitter på jämt och då är det antagligen inte lika kritiskt.

Roine
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
roinek skrev:
Upplever det mest som ett problem på pol och färgade filter som man hela tiden vill sätta dit och ta bort.

Mitt UV sitter på jämt och då är det antagligen inte lika kritiskt.
Jag skulle vilja säga precis tvärtom. Det är ju när de har suttit ett tag som de nyper. Jag köpte ett 200 mm-objektiv en gång som ägaren hade haft UV-filter på sen det var nytt. Det var så svårt att få bort filtret så det slutade med att jag fick dra fast det i skruvstycket för att få bort det. Har dock aldrig haft några problem med filter somnyper fast själv eftersom jag bara använder filter när de behövs och då sällan ens en gång skruvar gängorna i botten.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
De flesta konsumentzoomar har plastgängor. Har ditt det? I så fall spelar materialet i ringen ingen som helst roll. Det är aluminium mot aluminium som nyper, inte plast mot aluminium.

Köp Hoya, helst den multicoatade men inte nödvändigtvis supervarianten är mitt råd.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har Hoya för UV (1A) och BW för polfilter och noname (Photax) för 81A och 81C

Har inte haft problem. Skruvar loss filtren lite då och då så aluminiumen inte ärjar fast.

Har du kollat var Terje skrev om att Hoya var känsliga för vattenstänk (gav "märken")

Roine
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
roinek skrev:
Har du kollat var Terje skrev om att Hoya var känsliga för vattenstänk (gav "märken")
Jo, jag läste det men har inte upplevt det själv med Hoya. Däremot har jag faktiskt ett sånt där märke på ett B+W-filter som uppkommit i samband med regn. Men det gär säkert att putsa bort.
 

petervis

Aktiv medlem
katalog....

....ett bra sätt att i lugn och ro studera olika filters funktioner och betekningar är att beställa hem en katalog från olika filtertillverkare...... gå till din närmsta fotoaffär och fråga efter katalog....... enkelt och bra trots all fin it-teknik som har kommit för att stanna...... men visst är det mysigt att ligga i hängmattan i sommar och läsa om foto och annat intressant.........fotohälsningar Peter Weisheit
 

steinick

Aktiv medlem
Köp ett motljusskydd i stället! Det är mycket användbarare än ett skylightfilter. Be fotohandlaren kolla i Tamrons katalog vilket motljusskydd som hör till objektivet.

Det är en seg myt att alla måste ha ett UV- eller skylightfilter på varje ovjektiv. Dagens objektiv har en antireflexbehandlling som mycket effektivt hindrar UV-ljus, bättre än många filter.

Använd gärna polarisationsfilter om du tycker att det behövs. Moderna filmer har mycket högre färgmättnad än gamla Kodachrome 64, så ett polafilter behövs bara för att eliminera reflexer.

Bry dig inte om pratet om att filtren fastnar på objektivet, det är inget problem om du tar av filtret när du har tagit bilderna.

Kom ihåg: använd alltid motljusskydd.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Måste. tyvärr, avråda från den ståndpunkten.

UV eller sky skall användas som skydd för objektivet.

Det är klart bättre att få repor på ett filter för ett par 100 kronor än ett objektiv.

dock, rent fotografiskt, är det nog helt rätt, flare risken ökar, effekten av dessa två filter kan ifrågasättas, men inte repor och skit och fett som annars kommer på linserna längst fram.

Roine
 

steinick

Aktiv medlem
Jag vet naturligtvis inte hur ni fotograferar, jag kan bara utgå från egna erfarenheter. Under mer än 30 års fotograferande i de flesta miljöer har jag aldrig repat en frontlins. Däremot har jag sett många värdelösa bilder där ett flottigt och repigt filter har förstört resultatet.

OK, ska du fotografera i sandöknar, vulkanutbrott eller andra i aggresiva miljöer: använd ett filter som skydd, men då måste det vara absolut rent och fritt från det minsta dammkorn. Varning för motljusbilder!
 

Linis

Avslutat medlemskap
Jag vet att varken skylight eller uv förändrar färgen i bilden speciellt mkt. Hade endast tänkt att köpa det för att skydda linsen.
Jag tar mest mode/porträtt bilder & tänkte även köpa ett pol filter. Har dock ingen aning vilket märke som är bäst. Men det kanske inte spelar ngn större roll?
 
Senast ändrad:

steinick

Aktiv medlem
Om du tar mode/porträtt i färg har du knappast användning för filter, men om du köper Hoya eller B&W spelar inte så stor roll, båda är bra. Kolla bara om din kamera kräver ett cirkulärt filter (de flesta moderna kameror gör det), sätter du på ett lineärt filter får du antingen felexponeringar eller oläsliga displayer i sökaren.
 
ANNONS