Annons

Hasselblad H1D

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
jasså inte mer. jamen då tar vi två då.

tufft att folk plåtar action med en sån grej, tänker på hi-q trimaranen på sidan.
 

starnut

Aktiv medlem
Huset kostar ju inte 190.000, går att få med billigare bakstycken också. En riktigt go och skön klump att hålla i ska jag säga :) för att inte tala om slutarljudet som bara det gör den värd pengarna ;) särskilt för privatpersoner. Lite läskigt känns det att hålla i en kamera för 200.000:- Eller ja, det blir ju en del till med ett saftigt objektiv också...
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
VAr på studiebesök hos Hasselblad under våren, fick känna o klämma på H1D o resten av deras sortiment.
Det som slog mig var: Varför i h-vete gör de en kamera i prisklassen 200k+ utan ett vertikalgrepp...
Ställde faktiskt frågan till deras representant och han sa: Jaa det kan man faktiskt undra, skulle ju inte skadat direkt, då kameran väger som en tegelsten...
-Bara en tanke.
 

starnut

Aktiv medlem
Va? Ett vertikalgrepp? Är ju ett klockrent grepp på den nu tycker jag, skulle ju väga duktigt med vertikalgrepp, och vara "väldigt" stor då tycker jag.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag håller med Joakim om att det saknas ett bra vertikalgrepp. Man borde kunna flytta greppet 90 grader för att få en bättre porträttkamera.
 

elrohir

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:
VAr på studiebesök hos Hasselblad under våren, fick känna o klämma på H1D o resten av deras sortiment.
Det som slog mig var: Varför i h-vete gör de en kamera i prisklassen 200k+ utan ett vertikalgrepp...
Ställde faktiskt frågan till deras representant och han sa: Jaa det kan man faktiskt undra, skulle ju inte skadat direkt, då kameran väger som en tegelsten...
-Bara en tanke.
Är det 16mpix varianten du undrar så är min fråga vad du skall med vertikalgrepp till... om inte jag missminner mig så är det 1:1 förhållande på den sensorn...
 

Frehar

Avslutat medlemskap
22MB grundkitet, med hus och 80mm kostar väl runt 250 000:- + moms..

Väntar på Mamiyan som ska komma,, den ska vara asevärt mycket billigare..
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
elrohir skrev:
Är det 16mpix varianten du undrar så är min fråga vad du skall med vertikalgrepp till... om inte jag missminner mig så är det 1:1 förhållande på den sensorn...
En Hasselblad H1 + Hasselblad Ixpress 96C är en grym kombination. Frågan är däremot om prisskillnaden mellan den och Canon 1Ds mark II är motiverad. Jag har testat kameran och är imponerad över resultatet. Det som talar för kameran är det enorma dynamiska omfånget. På minussidan är kameran väldigt långsam med 2 sekunder per bild. Dvs 0,5 bilder i sekunden. Som porträttfotograf stör det mig. Senast jag kollade kostade 16 megapixel 139000 plus moms.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Frehar skrev:
22MB grundkitet, med hus och 80mm kostar väl runt 250 000:- + moms..

Väntar på Mamiyan som ska komma,, den ska vara asevärt mycket billigare..
Sist jag kollade kostade en H1D 189000 kr plus moms.

Jag skulle också vänta på Mamiya ZD. Om den är lika bra för 89000 så kan man köpa ett antal objektiv för prisskillnaden.

Tyvärr har inte Mamiya en 100/2,2 i sitt sortiment. Däremot finns det en zoom på 105-210/4,5 som inte väger bly. Enligt Mamiya ska den vara lika bra som fasta gluggar vilket skulle vara intressant att få bekräftat. Mamiya 150/3,5 väger bara 540 gram i jämförelse med Hasselblad 150/3,2 som väger 970 gram.

Hasselblad är en snygg, tung och dyr kamera. Mamiya väger minder än en Canon 1Ds mark II och kostar minde än hälften av en Hasselblad H1D. Frågan är om Mamiyan kan tävla mot Canon i hastighet.
 

Frehar

Avslutat medlemskap
Tror inte att Mamiyan ens försöker tävla mot Mark II i hastighet, dock så tror jag att den kommer spöa skiten ur Mark II i bildkvalitet.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Med 1,5 bilder i sekunden har Mamiya redan kört om de flesta analoga mellanformatskameror i hastighet. Man börjar närma sig småbildshastighet, småbildsvikt och storformatsbildkvalitet.
 

Frehar

Avslutat medlemskap
Jag hoppas bara att den kommer att bli så bra som den verkar, och är den det så känns faktiskt väldigt prisvärd. Jag hörde att ZD kommer att ligga på 75000:- + moms, men vet någon vad enbart ZD bakstyckena kommer att kosta? Funderar även lite på hur det kommer att vara med sensor omräkningen på en RZ med ZD, det måste bli grymma problem med vidvinkar, eller? Då känns det som att 645AFD+ZD Back alt en ZD är det bästa valet..
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
starnut skrev:
Va? Ett vertikalgrepp? Är ju ett klockrent grepp på den nu tycker jag, skulle ju väga duktigt med vertikalgrepp, och vara "väldigt" stor då tycker jag.
Jaaa visst är greppet bra, men ibland vill man vrida på kameran oxo - kändes väl tung med den vinkel det blev mot handleden.
-Kanske lite risk för förslitningsskador på den stackars fotografen där ;)
 
ANNONS