Annons

köpa bladfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

unit

Aktiv medlem
Tänkte kolla var man kan köpa 8x10 tums s/v negativfilm till rimliga priser.
Är främst intresserad av Ilford eller Kodak film.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag valde 4x5" bland annat pga filmytan är 1/4 av 8x10". Vill du komma billigare undan ska du inte välja Kodak (Ilford har jag inte kollat upp priserna på) utan Efke PL100 eller liknande på photax kostar Efke 4x5" nästan bara hälften av vad Kodaks 4x5" filmer kostar kostar.

Jag är också intresserad av billigare filmkällor för Kodak Tmax 100 bladfilm.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag har inga konkreta tips, men har ni kollat vad filmen kostar utomlands, t.ex på bhphoto i NY.

Igår hittade jag en annons i tidningen Black & White Photography för ett företag som heter retro photograpic (www.retrophotographic.com). Tror inte att film är billigare där, men urvalet av udda film verkar bra.

För ett drygt år sedan kom jag över 5 paket Bergger 8 x 10 (200ASA) sv/v film för 10 kr/paket hos kameradoktorn som reade ut gammal film. Alltså 125 blad för 50 spänn. Det finns ingen garanti för att filmen är ok men Kameradoktorn hade kylförvarat den och det gör jag också. Problemet är att jag inte (ännu) har en 8 x 10 kamera. Alla tips mottages tacksamt.

F
 

unit

Aktiv medlem
Har kollat B&H Photo och deras utbud ser bra ut, deras priser känns också rimliga, men problemet är att få hem det. Vill ogärna betala moms och tull på det eftersom priset blir mindre fördelaktigt då.

4x5" är inte ett alternativ eftersom jag ska göra kontaktkopior.

Såg att de hade Efke PL100 8x10" på Photax, hur är den filmen?
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Efke pl 1oo

Jag har använt den under ett par års tid nu till storformat och är mycket nöjd med den.
Den är lätt att styra till önskad kontrast i framkallningen och fungerar bra med de flesta
olika framkallare.
Det finns ju inte så många emulsionsanläggningar i världen så dessa gigantiska precisionsmaskiner går för fullt. Och de gjuter som Efkes anläggning tillexempel en mängd olika emulsioner för olika varumärken. Den maskin som användes i USA för super xx gick enligt rykten till Kina. " Lucky
heter filmmärket nu "
Den som fanns i Sverige på CEA verken i strängnäs
plockades ner och såldes till Italien. Fick se den och det var oerhört avancerad och imponerande. Själva gjutdelen var tillverkad i
rostfritt stål i Schweiz och låg nerpackad i en enorm trälåda klädd med något mjukt tygmaterial. Den användes till att tillverka röntgenfilm. Men tillverkningen upphörde helt i maj 1986. Då det krävdes nya luftreningsanläggningar efter det som hände i Tjernobyl.

mvh
Lasse
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har bara hunnit testa Efke PL100 lite grann ännu. Jag reagerade på att jag bara fått den till att vara ca ISO 27 (om jag kallibrerar efter Densitet 0.1 i Zon I). Men det kan ha att göra med att jag framkallade i en Cibachrometrumma (kräver bara 75ml framkallare så) rullande i vattenbad (dvs konstant agitering). Har skaffat en HP Combiplan filmhållare och kärl samt T-max RS framkallare för att kunna köra "Dip & Dunk"-framkallning kostnadseffektivt och jag hoppas på bättre känslighet då (det funkar ialla fall bra för T-max 100 som jag testade idag).
 
ANNONS