Annons

Borneofrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingelah

Medlem
Hej allesamman!
Snart bär det av mot Borneo. Jag har aldrig tidigare fotograferat på sådana breddgrader och undrar om ni har några tips. Ljuset är massivt och rätt skarpt. Behöver man UV-filter eller liknande? Finns det någon film som är mer lämpad än någon annan? Vanligen använder jag vanlig Fujifilm, som jag tycker återger färgerna mer sanningsenligt än Kodak.

Vidare: har fått tips om att försöka skydda filmen mot fukt och värme, t ex genom att förvara den tillsammans med Silicagel. Tips på den fronten?

Slutligen: Framkalla där eller här med tanke på strålning i tullen?

Jag vore mycket tacksam om ni mer erfarna ville komma med lite tips och idéer. (Åker 3 juli)

Hälsningar, Ingela Holmgren
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett tips:
Det är mörkt inne i regnskogen. Känslig film, pressning och/eller stativ behövs. Blixt kan oxå behövas.

Kör du dia? Några rullar Provia 400F är inte fel, isf.

När det gäller fukt så är det nog i första hand kamerautrustningen du bör skydda. Filmen klarar sig bra i täta plastpåsar.

Morgon- och kvällsljus är det bästa fotoljuset, men det visste du säkert redan. När solen står i zenit så kan man passa på att ta siesta.
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Polfilter kan vara användbart i hårt ljus ibland. När det gäller de vanliga neggfilmerna tror jag det är hugget som stucket vilken du väljer. Ta med hemifrån i alla fall. Film är oftast inte billigare utomlands och förvaras ofta väldigt dåligt.

Luftfuktigheten är ingen fara för filmen men värme är det så försök att ha både exponerad och oexponerad film i kylskåp så fort tillfälle ges, och skydda den efter bästa förmåga när kylskåp inte finns.

Flygplatsröntgen har diskuterats många gånger, prova en sökning på "röntgen". Men sammanfattat så är apparaten som röntgar handbagaget ofarlig för film som inte exponeras efter 1600 ISO eller snabbare. Det incheckade bagaget är däremot ajabaja. Nu har jag aldrig varit på Borneo men mina inrotade fördomar säger mig att det är bäst att ta hem filmen oframkallad.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag skulle se upp med att ställa exponerad film i kylen vid hög luftfuktighet.
När öppnad (=ej tät) film som då har fuktig luft i kapseln sätt i kylen så kan det finnas risk att vatten kondenseras på filmen och det är knappast bra.

Det jag har hört är att man så fort man eventuellt kommer in i t.ex. ett luftkonditionerat hotellrum ska ställa filmen i sina plastpåsar t.ex. på ett bord mitt i rummet (men var kvittar nog för att jämna ut temperatur och luftfuktighet långsamt.

Ett tips är att du frågar på någon engelskspråkig (amerikansk) newsgroup som t.ex. "rec.photo.film+labs".
Jag tror att det är större chans att hitta folk med erfarenhet av tropiska miljöer där än här på Fotosidan.
 

Ingelah

Medlem
Ok, det är nog ett bra tips om hur man ska behandla exponerad film. Ska kolla med andra grupper om tropisk miljö.

Tackar!
 

Ingelah

Medlem
Nix, ingen dia. Gillar att fingra på bilderna. Kolla på dom på hösten och vintern och få magpirr inför nästa resa.
 
ANNONS