Annons

Hur ska en pressfotograf jobba?

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Hej jag undrar hur en pressfotograf ska agera i olika lägen.
Ska man försöka att ta den bästa bilden hela tiden?
Hur gör ni?
Jobbar ni som pressfotograf?
Hur jobbar ni?
Hur ska man tenka?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En pressfotograf ska tänka journalistiskt. Den bästa journalistiska bilden är inte alltid den snyggaste bilden.

En bra journalistisk bild är ofta:
- berättande
- fungerar ihop med text och rubrik
- tydlig
- intresseväckande
- bra komponerad
- tekniskt bra

Det gäller alltså att tänka till lite innan man åker ut på ett jobb. När man väl plåtar ska man inte tänka så mycket utan känna mer efter vad som är rätt.

Variation är ett viktigt ord. Det är ofta bra att få flera bilder som berättar olika saker och som inte är lika varandra.
 

lacrits68

Aktiv medlem
""En pressfotograf ska tänka journalistiskt. Den bästa journalistiska bilden är inte alltid den snyggaste bilden.

En bra journalistisk bild är ofta:
- berättande
- fungerar ihop med text och rubrik
- tydlig
- intresseväckande
- bra komponerad
- tekniskt bra""

hur många jobbar i hop med en journalist? Kan vara svårt att jobba på uppdrag när man inte vet hur journalisten tänker&formulerar sig!

Hur kommer man åt dessa problemen! (många små tidningar har väll inga "riktiga" fotografer, utan köper tjänsten?)

--J--
 

mipert

Aktiv medlem
Intressant läsning kan vara tidningen Cap&Design 1/05.
Sidorna 44-50 handlar om bildupphandling. En stor del av texten handlar om ”bra bilder berättar”.
”Journalistiken först, estetiken sedan” är Lars Fahléns tankar om bild i dagspress.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
lacrits68 skrev:
hur många jobbar i hop med en journalist? Kan vara svårt att jobba på uppdrag när man inte vet hur journalisten tänker&formulerar sig!
En pressfotograf är också en journalist...

En bra kommunikation mellan reporter och fotograf är alltid viktig. Ett bra samarbete är en förutsättning för att det ska blir riktigt bra. Det är lika viktigt för reportern att veta hur fotografen tänker som tvärt om.

Hur kommer man åt dessa problemen! (många små tidningar har väll inga "riktiga" fotografer, utan köper tjänsten?)
De flesta dagstidningar har fotografer medans tidskrifter och specialtidningar anlitar frilansare. Dessa är inte alltid journalistiskt arbetande fotografer. Ibland ska det ju bara vara snyggt.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Det kanske är olika men brukar de/ni få bestämda "order" på hur bilden ska se ut?
En annan fråga: Brukar det vara betämt om bilden ska vara stående eller liggande eller kör ni bara på och kollar sen vad som passar?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
NixXxoN skrev:
Det kanske är olika men brukar de/ni få bestämda "order" på hur bilden ska se ut?
Aldrig. På sin höjd en bildidé från någon som utgångspunkt. Sen är det upp till mig om jag kommer på något bättre.

En annan fråga: Brukar det vara betämt om bilden ska vara stående eller liggande eller kör ni bara på och kollar sen vad som passar?
Omslagen är ju spikade i formen men annars är det fritt. Brukar försöka variera mig.

Ibland behövs en bild i ett sent skede när redigeraren uppäcker att det inte finns någon lämplig bild och då försöker jag ta en bild som passar in till det utrymma som redigeraren lämnat. Men annars får redigerarna anpassa sig efer de bilder som jag lämnar.
 
ANNONS