Annons

Kompositionsanalys till bilden "Svartvinbärsdungen"

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Efter ett halvårs förfrågningar från fotointresserade tänkte jag lägga upp bilden "Svartvinbärsdungen" som jag hade ute på nätet ett tag i somras.

Vilka käslor är det jag har framhävt? Vad är symboliken som tar över bilden - själva känsloöverföringen av naturen? Låt diskussionen börja så flikar jag in då och då med mina egna tankar och "påplatsenfunderingar" som jag hade när jag tog bilden.

Nikon F2 Photomic, 24/2.8@16 1/60, stativ, gråfilter, PC-100.
 

Bilagor

elohim

Aktiv medlem
Tänk inte så mycket på den tekniska kvalitén, bilden är dåligt scannad. Tyvärr är den lite liten också, så ni får ha överseende.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Det är väl den associtaion vi mest kan ta till oss, en stig som leder någonstans.
Annars känns den ganska rakt på bara, svårt att hitta
något mer som direkt uppenbart hör till.
Iofs kan det ju leda till vad man vill säga med, men det är lite svårare att ta till sig på det sätt.
 

elohim

Aktiv medlem
Jag brukar inte fundera så mycket i geometrisk form, snarare djupledsderivering.

För dom som inte vet vad djupledsderivering är så handlar det om att förena de element som bygger upp bilden tvådimensionellt så att dom tillsammans skapar en tyngre, fantasifylld och mer sägande tredimensionell känsla.

Fundera runt detta och kom med kommentarer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tycker att hela himlen kan kapas bort.
Det ökar känslan att stigen är på väg eller rör sig in i det svarta okända.
Jag hade i alla fall försökt undvika att placera hålet så mycket åt mitten till, det minskar dynamiken.
Trädet i högerkant kan också kapas bort, det stjäl uppmärksamhet från vägen.
 

MaxZ

Aktiv medlem
elohim skrev:
Vilka käslor är det jag har framhävt? Vad är symboliken som tar över bilden - själva känsloöverföringen av naturen? Låt diskussionen börja så flikar jag in då och då med mina egna tankar och "påplatsenfunderingar" som jag hade när jag tog bilden.
Kanske är din bild bättre i verkligheten, men som jag ser den här och nu upplever jag bara en platt bild på en stig. Överhuvudtaget en total avsaknad av känslor, som varken bilden eller titeln eller den påbörjade diskussionen lyckas väcka till liv.

Alltså, min kommentar är inte alls illa menat på något sätt. Jag blir snarare fundersam över varför jag är så likgiltig när jag tittar på den. De låga kontrasterna, beskärningen och kompositionen, den utfrätta himlen?
 

mandi

Avslutat medlemskap
Re: Re: Kompositionsanalys till bilden "Svartvinbärsdungen"

MaxZ skrev:
Kanske är din bild bättre i verkligheten, men som jag ser den här och nu upplever jag bara en platt bild på en stig. Överhuvudtaget en total avsaknad av känslor, som varken bilden eller titeln eller den påbörjade diskussionen lyckas väcka till liv.
 

systerdiesel

Aktiv medlem
Jag tycker att det är en tråkig bild som inte säger mig något, djupledsdevivadenuhette eller ej. En skog med stig i trist ljus, naturligtvis bara mitt högst subjektiva tyckande.
 

bjanha

Aktiv medlem
Haha. Jag tror det är ett "troll". Carl gör lite parodi på Terjes bildkomposition-trådar. :) Eller har jag fel?? Isf ber jag verkligen om ursäkt!!
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Är det så, så är det verkligen pinsamt...

Om inte:

Jag tycker det som du iaf vill framhäva med djupet i bilder förlorar sin styrka med att det är mycket onödigt runt om stigen.

Kanske en bild på höjden fungerat bättre, då vissa trädgrenar leder in mot stigen med.
Sen känns ljust och färgerna rätt platt med, inte alls i stil med dina andra bilder.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Bildens tendenser är mycket baserade på rena allegoriska harmonier. Grått och grönt innehar en inre stoisk karaktär och måste förbli kopplade till fotografens påverkan av naturens starka futilitetiska atmosfär. Det kan ge resultat som tenderar att upplevas som meditativt taktila med överskuggningar av melankoli. Nu tror jag inte att det är fotografens egentliga mening, men bildens inre harmoni kan lätt få dessa mer triviala uttryck.

Bilden har ett mycket avancerat känslospråk i sig. Atmosfären i svartvinbärsdungen sätter sig på ett podium grundat på traditioner kopplade till August Strindberg, Prins Eugen eller kanske Gustav Rudberg. Men som ett fotografi blir språket mer demokratiskt, närheten till naturalistiska framtoningar är öppenbar.

Jag som bildbetraktare måste därför ponera att fotografens/konstnärens symboliska tankegångar ligger i ett mer abstrakt känslospråk - mer än vad bilden i sig själv förmedlar genom sina strikt fotografiska och sannfärdiga former. På något sätt kan bilden kännas salvelsefull, som ett indicium på att fotografiet oftast blir mer verklighetsknutet än annan bildkonst.

Vilka känslor fotografen försöker framhäva är höjt i dunkel, då bildspråket känns något indifferent. Fotografen kan nästan misstänkas imitera vedertagna konstnärliga traditioner, utan att bilden i sig själv talar ut om detta. Genom sina pixlar och optisk närvaro.

Finns det tendenser i bilden att symboliken kan ta över den, något som fotografen själv misstänker? Kan man ana att det finns en avancerad känsloöverföring av naturen? Vilka "påplatsenfunderingar" har fotografen eventuellt haft?

Som bildbetraktare är det svårt att förebringa detta som fotografen efterlyser. Bilden är mycket eklatant och eklärerar om motiv och ljus. Kan det vara så att bilden har ett avancerat chiffer i sig, gåtor som vid första ögonkast nästan är omöjliga att hitta. Vilken aforism försöker fotografen förmedla till oss? Kan det rentav vara så att fotografen har en dold admonition som han vill överföra till oss andra?

Det känns nästan som att vi fått ett paket på posten, adresserade till oss - men vi får inte öppna det. Eller så har paketet en så tydlig form att vi nästan med säkerhet kan säga vad det innehåller. När vi sedan öppnar paketet upptäcker vi att vi blev lurade. Inpaketeringen var av kamouflerande natur, med syftet att lura oss tro något annat. Kanske är det diktana symboliska önskningar från fotografen att få ut detta. Det känns som om fotografen genom bilden säger: "Det är inte vad du tror" eller som Ingmar Bergman sa: "Sök inget djup, där inget djup finns".

Jag vet inte, och känner även att jag som bildbetraktare har svårt att dra några slutsatser.

Däremot bjuder fotografen på en dechiffrering av bilden. Han berättar om djupledsderivering, där han bygger upp bilden tvådimentionellt och i detta försöker skapa en tyngre, fantasifylld och mer sägande tredimentionell känsla. Detta skapar intressanta duperande styrningar. Är det i detta området bilden har sina starkaste emanerande uttryck? Kanske är det så, men jag är inte säker...

Bilden är iallafall dunkelt expressiv, kanske rentav impressiv. Jag upplever också att bilden är mycket formalistisk och att den jonglerar med kända bildbegrepp. Dessutom måste jag säga att det är en mycket schvungfull betraktelse av en svartvinbärsdunge.

Med oförbehållsamma hälsningar från
Terje
 

Graal

Avslutat medlemskap
Bilden säger mig inte särskilt mycket. Jag associerar till ett elljusspår i Huddinge som jag känner till. Liknar naturen där. Ärligt talat är bilden som bildobjekt inte särskilt intressant. Passar kanske bäst som illustration till en text i en broschyr?
 

elohim

Aktiv medlem
Intressant! Nu börjar diskussionen komma igång.

Färgkodningen i bilden är som noterat mycken av grön karaktär. Hela känslan byggs upp av den gröna omfamningen. Att det utspelar sig i naturen som för många tycks ge harmoni och uttryck för känslor är naturligtvis ingen tillfällighet.

Länge har den gröna färgen symboliserat personlig utveckling, harmoni och lugn. Detta skrivs det t.ex. mycket om i bibeln, där färger har hög betydelse och förknippas med olika årstider och händelser. Eller t.ex. inom kampsporter, där det gröna står för högre insikter och ett jordnära tänkande.

Nu får ni kanske en idé - natur, utveckling - och en väg som slingrar sig framåt.

Denna väg är således inte helt fri från hinder. Det finns spår som lyser upp vägen, visar vart den leder och karaktäriserar den led som ser ut att vara lättast att följa. Men man kan även bli lurad - dessa ledstjärnor kan vara lömska och få en att råka ut för skada och fall - man snubblar och slår sig, och den till synes vackra raka och utstakade vägen blir kuperad terräng som är svår att övervinna. Men när man väl klarat sig förbi sina hinder har man säkerligen lärt sig något, lärt sig hur man ska röra sig, hur man ska tänka och hur man ska för sig själv framåt utan att ramla. Man ser då tillbaka och upptäcker hur motgångarna lyser likt en allé av stjärnor för berätta för dig: Du har kommit långt min vän, se vad du har åstakommit.

Men färden fortsätter. Vi ser tydligt ljuset där framme, det ljus man vill nå, som man vill ta på, känna på. Men man kan inte det - ännu. Man måste gå genom mörker och rädsla; man vet inte vad som väntar där framme, det är en okänd väg vi går till mötes. Kanske ligger där framme en välförtjänt godisbutik, att kunna mätta sina begär? Kanske ligger där en sjö att bada i, att få rena sig själv? Kanske ligger där en svartvinbärsdunge som kan reta upp smaklökarna..

Vägen är utstakad. Du får hjälp att hålla dig kvar på den, viker man av för mycket åt ena hållet stöter man på skraftigt motstånd. Man orkar inte, det blir för kämpigt att övervinna den kraftigt uppförslutande terrängen, och vägen övergår till klättring. Man kommer uppåt, men inte framåt! Man får inte röra sig för mycket åt andra hållet heller.. man kan lätt falla av sin utstakade väg, och då har man ingen möjlighet att ta sig tillbaka på ett enkelt sätt.. då måste man även här bemöta kraftig uppförsbacke.. Men om man mot förmodan faller så finns det alltid något som stoppar en från att falla handlöst till världens botten. Det finns alltid ett träd som sträcker ut sin gren för att rädda dej, alltid gräs som dämpar fallet.

Vandringen fortsätter. Vad vill du att det skall vara där framme, där framme efter den mörka okända svängen..?
 

systerdiesel

Aktiv medlem
Kanske det, men en skeppslast amatörpsykologi gör i alla fall inte bilden bättre. För övrigt är grönt också Hezbolahs och Islamiska jihads färg.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
OK, men det var nog inte detta Carl R frågade om......
Enkelt uttryckt så är det som så att bilden innehåller väldigt många bildelement. Även om alla dessa är välkända för betraktaren (träd, buskar, en bergknalle med mossa, en skogsväg o.s.v.) ger bilden ett rörigt intryck.
Dessutom är alla ingående delar av bilden i skärpa vilket gör att betraktaren inte får något att fästa blicken vid - eller bättre uttryckt, alldeles för mycket. Det finns en (1) mera spännande detalj, vägslutet som försvinner i skuggan i fonden. Den räcker inte riktigt till att hålla kvar intresset.
Ljuset är som det är en gråvädersdag i skogen, platt och trist (men det måsta ha varit kolossalt lättexponerat....;-)) ).
Sedan är ju bildtiteln också ett enigma, Svarta vinbär? en dunge?? Mitt i skogen???
Men det är av underordnad betydelse.
Visst finns där kompositionselement med geometriska former, en tydlig diagonal o.s.v. men de räcker inte riktigt till att få bilden att lyfta.
Om du har vägarna förbi där ofta kan du göra ett försök någon dag med dimma. Dimma kan trolla bort en massa onödigt krafs och renodla motiv. Du kan ju kolla på en bild jag har här som heter "Sen till föreläsningen". Det är en miljö du känner väl till och vet hur kul d e n är....en klar dag.
Dimma kan göra underverk!
Lycka till!
Us
 
Jag personligen tycker att ni snöar in lite mycket på tekniska detaljer. Bilden är för mig en spegel som symboliserar en känsla, en förväntning, ett mål. Men det är lite svårt att föreställa sig fotografens/konstnärens känsla utan en bildtext som beskriver denna. Så det enda man kan göra är att börja fantisera. Försöka föreställa sig fotografens känsla och erfarenhet till platsen. Tänker att detta är en stig som trampats av fotografens fötter sedan barnsben. Den leder till "Svartvinbärsdungen" där många fina minnen utspelat sig. Bilden symboliserar vägen mot en plats som har stor betydelse i en människas liv. Jag tycker att bilden är intressant, jag föreställer mig hur det ser ut runt kröken. Jag ser lite mystik i dunklet innan ljuset runt svartvinbärsdungen. Kanske dungen tillhör någon annan, kanske det inte är helt riskfritt att vandra denna stig mot den föbjudna frukten.

/Robban
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Klart man alltid kan komma in på såna här diskussioner oavsett hur bra bilden är gjord, om man ska försöka hitta saker i den..
Vill man verkligen ha budskap i en bild, måste man försöka skapa associationer som folk kan förstå genom olika tecken, metaforer och symboler, på ett lite mer intressant sätt.
 
ANNONS