Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!
Vilken film är mest lämplig för utomhus fotografering då folk springer?
 

acke

Avslutat medlemskap
Vill du fotografera folk som springer? Eller vill du ha en film som får folk att springa? ***skojar***

Vill du ha det springande folket skarpt eller oskarpt på bilden?
Tänker du plåta i fullt dagsljus?
Kan du tänka dig blixt?
Ska det vara färgneg, dia eller svartvitt?
 
Senast ändrad:

SiPaMoId

Aktiv medlem
Det beror på vilken brännvidd, ljusstyrka och ljusförhållande. En Fuji Superia 400 bör räcka.
Vill du ha helt "fryst" bild så bör du ligga kring en 500/dels sekund.
Om du vill ha en fryst överkropp,suddiga ben/armar samt "streckad" bakgrund så kan du ju prova att panorera d.v.s. följa den som springer men din kamera och ha en slutartid runt 30/-60/del.
Ställ in kameran i förutsägande AF på Canon heter det AI-Servo AF och hos Nikon heter det Focus Tracking.

Lycka till !

;-) Patrik
 

Linis

Avslutat medlemskap
Jag hade nog tänkt frysa personerna, med tanke på att det är ca 500-800 pers som springer så är det nog snyggare om man fryser bilden & ramar in den just på den personen man ska plåta.
Förhoppningsvis kommer det bli fint väder, du tror det räcker med slutare 1/500? man behöver inte 1/1000? kanske risk att bilden blir för mörk då så man får blända upp? vill ju ändå använda en stor bländare så att man bara ser den pers jag ska fotografera tydligt & dom andra bakom suddigt... hoppas ni förstår va jag menar *s*. Skrev kanske lite klöddigt nu.

Men då är det funji:s film som gäller??

tackar!
 

acke

Avslutat medlemskap
Superia 800 kan vara bättre att använda om det är riktigt gråmulet. Är det full sol, däremot, så kan du använda en 100- eller 200-film.

400-filmen är nog mest allround. Om du har råd, gardera dig med flera känsligheter och välj film först när du vet vädret.
 

NiklasK

Aktiv medlem
800 tycker jag låter lite overkill mitt i sommar om det inte är midnattsloppet som skall fotograferas. 400 borde räcka för att få en tid som räcker för att frysa rörelsen. ANvänd den största bländaren, ex 2.8, 5.6 för att personerna bakom skall bli suddiga (kort skärpedjup. 1/1000 behöver du knappast för en springande. Den enda sporten jag använder 1/1000 är utförsåkning på vintern. Det går ruskigt fort...
 
ANNONS