Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Blue Screen"

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikwinbjork

Aktiv medlem
Hejsan!

Behöver en "Blue Screen" vet inte vad dom heter men. Altså en blå skärm (typ som dom använder sig av när dom visar vädret på tv4).

Vet ni vart man kan få tag på en sådan?

Mvh

Patrik
 

mipert

Aktiv medlem
Många målar själva upp dem med blå färg på en skiva.

Exempelvis har folk från Filmcentrum Syd använt sådana för trickfilmning.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Sådana kan man köpa/hyra av:

www.hofmann.se
www.litegrip.se
www.sfl.se

De har både skärmar och färg som du målar med själv.
Är det inte lite ovanligt att använda detta vid fotografering?
Är det så att du ska filma med video (DV) så lär det vara bättre med "green screen".
Men samma företag har även detta.

Dessa företag finns i Göteborg/Sthlm
 

everhill

Avslutat medlemskap
Varför är det bättre med grön vägg med DV? Har du har ingen länk med information om trickfilmning med DV? Jag skulle vilja lära mig mer om det. :)

/MVH Everhill
 

Cj^

Aktiv medlem
Du kan ha vilken färg du vill på bakgrunden.
Tekniken bygger på att du ersätter den färgen med en bild. därför måste du ha en så avvikande och ren färg som möjligt.
Bakgrunden ska vara jämt belyst och likaså modellen, det är det som är svårast.. att inte få några skuggor som kan förstöra. Det syns oftast som flimmer runt modellen.
 

patrikwinbjork

Aktiv medlem
Ska ha den till å filma. Kommer att användas mycket gröna kläder så det går inte å använda en grön skärm. Så blå är bästa alternativet för mig.
 
ANNONS