Annons

Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Jag ska skaffa en mindre dslr-utrustning till våren och har lite funderingar på vilka objektiv jag ska införskaffa.
Ett objektiv som vill fråga om är Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro. Jag tycker att det här borde vara ett väldigt bra objektiv om man läser vad folk tycker om deras övriga macro-objektiv. Det bör vara ett objektiv för mig. Det har dessutom funnits på marknaden i snart ett halvår. Ändå hittar jag ingen recension på det. Ingen tycks köpa det. Det finns nästan inga bilder på t.ex pbase tagna med detta objektiv.
Är det ingen som gillar det här objektivet av någon anledning och i så fall varför?
 

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Har haft mitt nån vecka nu och det verkar alldeles förträffligt. Bara hunnit med lite testbilder men jag är väldigt nöjd.

Skarp och fin som porträttlins desssutom.
Vet inte vad du har för kamera, jag har bara provat den med fullformat.

Jerry
 

PierreS

Aktiv medlem
Jag har en cp4500 ft. Jag ska köpa en digital slr-utrustnung till våren.Det är därför jag frågar. Canon eller Nikon. Något av det som hinner komma ut innan våren är här.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Jag har prövat en sådan och jag rekommenderar den. den är snabb tack vare hsm och funkar mycket bra som tele. finns en knapp som man kopplar om då till antingen macro/tele. den är förhållandevis lätt. definitivt mitt macro köp.
 

gameburg

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Jag är mycket nöjd med objektivet och återkommer med testresultat.
Kanoners!
Har du möjlighet att lägga upp några "fullsize"-bilder någonstans?
Gärna även någon bild där man får en känsla hur "blurret" (oskärpan utanför fokus) ser ut.
Tack på förhand!

mvh
Patrik
 

gameburg

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Jag är mycket nöjd med objektivet och återkommer med testresultat.
Förresten, du ska möjligen inte på mfs-träffen på onsdag? I sådant fall kanske du har lust att ta med dig gluggen så man får klämma och känna lite!?

/Patrik
 

gameburg

Aktiv medlem
gameburg skrev:
Kanoners!
Har du möjlighet att lägga upp några "fullsize"-bilder någonstans?
Gärna även någon bild där man får en känsla hur "blurret" (oskärpan utanför fokus) ser ut.
Tack på förhand!

mvh
Patrik
Gärna om du kan provocera fram lite flares också om det finns några;-)

/Patrik
 

gameburg

Aktiv medlem
Martin74 skrev:
Fjärilslarven och blomflugan i mitt album är tagen med Sigma 105mm DG EX.

mvh
Martin
Tack, men jag vill ha ett objektiv med usm/hsm.
Det står mellan canon 100 2,8 macro usm och sigmas 150mm 2,8 macro hsm.
Lite beslutsångest kan man säga...

mvh
Patrik
 

gameburg

Aktiv medlem
För min del blev det Sigma objektivet igår.
Blev kär direkt när jag var och klämde på det på expert fridhemsplan. Fick ett bra pris då det var sista exet de hade hemma.
Tidningen Foto kommer testa detta objektiv inom de närmaste månaderna, men har svårt att tänka mig annat än "toppklass" ;-)
Hursomhelst är jag väldigt nöjd så här långt.

Det lilla jag hunnit testa:


+ Snabb AF (avsevärt snabbare än tamrons 90mm, i alla fall vad jag minns då det var ett tag sedan jag testade det).
+ kompakt (intern fokusering)
+ Mkt fin "oskärpa" utanför skärpedjupet
+ Rejäl kraftig konstruktion
+ Till skillnad mot canons 100mm ingår motljusskydd samt ett avtagbart stativfäste
+ FTM
+ Liten bildvinkel gör att man inte får med så mkt av bakgrunden
+ Skarp
+ Skön känsla vid manuell fokus


- ganska tung
- repkänsligt motljusskydd (som alla sigma EX-objektiv)
- för att undvika skakningsoskärpa behövs en hel del ljus alt. stativ



Nu längtar jag till våren, då insekter och blommor börjar titta fram.

/PG
 

Phunkey

Aktiv medlem
Oj tack för denna utförliga recension! Det behövdes och nu har jag bestämt mig.

Detta funkar perfekt för mig eftersom att jag saknar macro och tele. Med denna ger den mig det dubbla! Brukar oxå handla hos dem i fridhemsplan. Hemsk trevlig personal och oftast kommer dem med rabatter som man inte är beredd på.

Dem lever upp till sitt motto!
 
ANNONS