Annons

hjälp med inköp av ny kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

slizy

Aktiv medlem
Hej.

Har tänkt mig köpa en ny digitalkamera för 8.000 till 12.000 kronor.
En av anledningarna till att köpa en ny och bra kamera är att kunna fota röresle i form av motorsport evenemang, tex motocross & rally!

Vad är det som spelar stor betydelse om man vill ha en skarp bild från ett sådant evenemang? jag vet att slutartiden har betydelse men hur fungerar det? har inte riktigt koll på det!

En sista fråga, vilken kamera skulle ni föredra?

Tacksam för svar!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Canon EOS 350D, utan minsta tvekan. Objektivets kvalitet är det viktigaste att tänka på om du ska köpa nya grejor.
 

snysop

Aktiv medlem
Oj, här kommer du få en miljon olika svar och åsikter. :)

Min åsikt är att du går till kamera-affärerna och klämmer och känner på de olika kameror som finns. Sedan när du hittat någon/några du gillar så söker du efter info här. Även om vi skulle säga att "kamera XX" är bäst så kanske du tycker att den är för stor eller för liten för att kunna ligga gott i handen.

Kamerorna i den klassen är inte dåliga - de är olika bra på olika saker.

/Karin - valde att gå emot strömmen och valde bort Nikon D70 för den lilla Pentax *ist DS
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
Inbillar mig att motivföljande autofokus kan vara en fördel. I Canons värld kallas det för AI-servo och finns på alla digitala systemkameror utom Canon 300D. Inbillar mig därför att Canon EOS 350D kan vara ett bra val i prisintervallet, eller motsvarande kamera från någon konkurent.

Motorsport går ofta fort och till det behövs en snabbt fokuserande optik´, med bra ljusstyrka. Några alternativ där är i Canons värld är inom teleområdet Canon 70-200/2,8 L USM, Sigma 70-200/2,8 EX HSM även optik som 70-200/4 bör fungera. HSM/USM innebär att de finns fokuseringsanordning som drivs med ljudpulser och dessa är snabba. Inför köp kan det vara lämpligt att prova att fokusera på bilar i rörelse. Lämpligt är att köpa ett UV-filter som får agera stänkskydd i leriga och dammiga miljöer. Lättare att spola av ett filter än att göra rent frontlinsen...

Om du väljer paketzoomen inom området 18-55 mm kommer du att kunna fototografera allmänbilder med hyfsad kvalité.

Optik åt det vidvinkliga området som kan ersätta paketzoomen är t ex Canon 17-40/4 L USM, men även Tamron 28-75/2,8 som fungerar bra för allmänfotografering.

Bildstabiliseringsfunktioner finns för vissa objektiv. Jag äger inte själv ännu någon sådan, men jag har provat och inser att bildstabilisering hjälper till när tider ett genom brännvidden till långa slutartider används och när darriga händer finns. Motorsport och bildstabilisering kanske inte är nödvändigt med tanke på att motorsport ofta kräver korta slutartider för att frysa en rörelse och därmed eliminieras skakningsoskärpan. Konika Minolta har denna funktion inbyggd i Dynax 7D. Canon kallar sin funktion för IS, Nikon VR och Sigma för OS och de är inbyggda i optiken där motorer ruckar på linselement i mottakt med de skakningar som gyrosensorerna känner av.
 

slizy

Aktiv medlem
Är Canon EOS 350D en äldre kameramodell för jag hittar den varken på Cyberphoto eller Hegethorns?
 

kahler

Aktiv medlem
Jag var nyss i åre med min nya KM 7D i övre kant av din budget iof.
Jag tyckte den funkade alldeles underbart, fick knivskarpa bilder både på sladdande bmw M3 och hoppande galningar i funparken! Anti Shake hjälpte säkert lite, även om man i dessa fall jobbar med väldigt korta slutartider..
Den hade en fin funktion som jag uppskattade, du kan ta en serie på 5bilder (1,5sec) med 3-5olika inställningar! grymt bra i snö då det kan va svårt att få rätt ljus!

Jag är mycket nöjd, men så har jag bara jobbat med 300d innan...
 

slizy

Aktiv medlem
tack för tipsen.
när det gäller objektiv. hur bra måste man ha där då? räcker det med det man får till kameran på 18-55 eller måste det vara bättre?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ett ljusstarkare och skarpare objektiv är att föredra, som sigmas 18-50/2.8 och även ett med längre brännvidder, som exempelvis sigma 70-200/2.8 eller canons 70-200/4.
 

slizy

Aktiv medlem
Okej.
om ni skulle kunna vara snälla att plocka ihop ett bra paket med kameran Canon EOS 350D:
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/350d.php

Vad behöver jag mer för saker till för att göra kameran så bra som möjligt?
Plocka saker ifrån cyberphoto.se och skriv in länken här så vore jag tacksam!

Jag ligger fortfarande på en budget med max 12.000!
 

jensohlsson

Aktiv medlem
Hmm... hmm...

Du hade jag nog startat med en 350D och ett BRA objektiv. T.ex. Sigmas 18-50 2,8 EX. Dår är ju uppe i dina 12 000 kronor tvärr.

Dessutom tillkommer alltid en del extra saker som UV-filter och ett extra betteri som man ofta inte tänker på.

Men om du börjar med en 350D och Sigmas 18-50 2,8 EX så har du en mycket bra grundutrustning som du kan bygga vidare på. Men skippa kitobjektiver (18-55:an) det är inget vidar och kommer bara bli liggande när du köper ett bättre senare. Så köp ett bra objektiv på en gång i stället.

/Jens
 

slizy

Aktiv medlem
okej. vi säger så här. Ett objektiv för runt 4.000:-, vad rekomenderar ni då?
jag vill ha en bra zoom!
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
sigmas 18-50 2.8 är nog bra men till motorsport så blir det lite kort.

En 70-200 tror jag passar bättre men att hitta en bra telezoom för under 4000kr blir svårt.

Dessutom kommer du behöva ett minneskort och dom är inte gratis.
 

PerBa

Medlem
Har hört många som är nöjda med det objektivet (relativt det låga priset). Men man skall väl komma ihåg att det inte är speciellt ljusstarkt. Kan bli svårt att komma ned i acceptabla slutartider. Jag har den första utgåvan av det objektivet så jag kan inte jämföra rakt av. Men det har samma ljuskänslighet och brännvidd. Jag använder inte det längre eftersom det krävs ganska mycket ljus för att kunna köra det handhållet.

Men, allt beror ju på vad man vill ha det till. Jag har köpt ett 80-200/2.8 (Nikon) nu. Jag lånade ett sådant av en kompis och blev fast... kan inte jämföras med mitt gamla 70-300/4-5.6

/Per
 

Kheldoron

Aktiv medlem
asså, förlåt men jag e lite nyfiken.

Javisst hajjar jag att optiken är viktigare än huset. Men allvar? Om han ändå ska lägga 12000 så hade jag iaf köppt en eos 20d istället för en 350. Objektiv är ju lite billigare så det kan man ju brassa på med ett vettigt ett halvår senare eller så? Är det inte lika bra att satsa ordentligt direkt?
Han lär ju ändå köpa fler objektiv senare?

Jag blir förvirrad. Om jag är helt ute o cyklar så säg till o motiver varför.
 

Goran

Aktiv medlem
kan man rekommendera en kamera som inte ens finns att köpa i butik i sverige än...
;-)

säljstart för 350D är väl idag ?
 
ANNONS