Annons

Provia 100F

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Imorgon ska jag upp till Karlskrona och ägna dagen åt produktfoto, bl.a. möbler och dylikt. Jag fick lite panik när jag fick veta det för mindre än en timme sen och fotobutiken hade inte så stor koll, så jag köpte fem rullar Prova 100F utan att någonsin testat filmen...

Är det något speciellt med just den jag bör tänka på? Det står på Fujis site att den "är avsedd för bl a reklam, mode, industri, reportage, natur och landskap" och att dess "egenskaper gör filmen idealisk för ett brett användningsområde, från produktfotografering och fotografering utomhus till mode- och porträttfotografering", så jag misstänker att det kan bli ganska bra trots allt...

/Joakim
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har bara använt den ute och den är mycket bra. Ger rena färger vid scanning och extremt lite korn.

100F tyder på att du tänker använda blixt, eller är det väldigt ljust inne?

Lycka till

Roine
 

gbjerne

Aktiv medlem
Vanliga lampor låter lite farligt.

De flesta dia filmer tenderar att bli väldigt varma / gulaktiga i ljus från vanliga lampor.

För att 100f skall fungera optimalt skall färg temperaturen ligga runt 5500 grader kelvin (?) medan vanliga lampor ger lite drygt 3000 grader.

(Är inte helt säker på gradantalet men kommer säkert att bli rättad)

Så om du tänkt köra med provian + lampljus bör du nog använda ett blåfilter.

Möjligen kan du rätta till färgsticket vid skanningen men jag tycker att det kan vara svårt att få riktigt bra.

Måste du plåta i lampljus?
I sådana fall rekomenderar jag vanlig neg film eller tungstens dia ( gjord för innomhusbruk)


Lyckatill i vilket fall som helst!
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag använder givetvis blåfilter på objektivet. Jag har provat tungstensfilmer förut, men inte riktigt gillat dom...
 

gbjerne

Aktiv medlem
Phuu.
Du skrämde mig nästan lite där.

Då kan jag garrantera att du blir nöjd med provian!

Ganska neutral i färgerna men underbart fint forn och mycket skarp!
 

pery

Aktiv medlem
Sidospår

Kan någon förklara skillnaden mellan Provia och "amatörfilmen" Sensia?

Per
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Provia har högre färgmättnad och skärpa och finare korn.

Velvia har ännu högre färgmättnad.
 

acke

Avslutat medlemskap
Sensia är just nu amatörversionen av Astia. Astia är lite mindre färgmättad än Provia.
 

gbjerne

Aktiv medlem
En annan skillnad är ju hur filmen är tänkt att användas.

Amatör film har ett "långt användnings liv" medan proffs filmerna är lagrade under en tid för att de skall vara exakt samma emulsion på alla rullarna av samma märke. Dvs har en kort datum om man jämför med amatörfilmerna.

EX:

Om du provar tio rullar sensia inköpt i olika butiker och med olika utgångs datum kommer förger, kontrast att skilja sig åt.

Detta skall inte proffs filmerna göra utan de skall uppvisa exakt samma resultat så länge filmen inte är för gammal.

Hoppas att det gjorde dig lite klokare
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Provia F har jag använt i två år och är mycket nöjd. Den är mycket neutral i färgerna, kompensera därför inte mer än för färgtemperatur om du inte vill ha några speciella effekter. En utpräglad WYSIWYG-film alltså.
Us
 
ANNONS