Annons

Inomhusbilder, fish-eye el. vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej,

Jag vill fota rummen i huset då vi håller på att renovera det. Vilken sorts objektiv är det jag skall köpa då? Vill gärna kunna använda samma objektiv för att kunna ta landskapsbilder etc. Så det kanske är ett vidvinkelobjektiv med zoom som är att föredra då? Eller är fisheye bättre? Har ni några förslag på "billiga äldre" objektiv?

Duger alla objektiv som är runt 18 för vidvinkel? Mitt kit-objektiv som är 18-55 är inte särskilt bra att fota rum med...

/Karin
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du med fisheye menar ett äkta fisheye som ger cirkulära bilder så är det nog inget bra val för vare sig inredning eller landskap, såvida du inte är ute efter den specifika effekten.

För inredning borde en raktecknande vidvinkel vara bättre, eller kanske ännu hellre ett tilt/shift objektiv så att du kan korrigera störtande vertikala linjer. Men de kostar ju inte alltid gratis...
 

snysop

Aktiv medlem
Nä, det får inte bli alltför runt... "lite" runt får det bli, men inte som ett klot...

Inte som Pelengen: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=304041

Har du något förslag på raktecknade vidvinkel? Eller skulle du kunna hjälpa mig med vad jag skall kolla efter när det gäller beg? Är en 18-glugg alltid vindvinkel? Finns det 18-gluggar som är mer vidvinkel än andra 18?
 

erro.se

Aktiv medlem
18 mm brännvidd är ju alltid 18 mm. Om du sätter det objektivet på en analog kamera med 24x36 film så har du en "äkta" 18 mm brännvidd. Sätter du den på en DSLR med 1,5 sensor-faktor så får du ju motsvarande en 27 mm brännvidd. Sen finns det (antar jag) mer eller mindre rakteckande objektiv inom alla brännvidder, men 2 olika objektiv som har samma brännvidd ger åtminstone samma bildvinkel på samma kamera. Eftersom jag själv inte har DSLR så har jag inga konkreta tips att ge dig, men man brukar ju få vad man betalar för.

18 mm är extrem vidvinkel på en analog kamera. På en 1,5xDSLR blir det 27 mm vilket är vidvinkel, men inte extrem vidvinkel.

Nån expert kommer säkert snart in och förklarar bättre :)
 

snysop

Aktiv medlem
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Jag har två olika fisheye och inget av dom är lämpligt för arkitektur.
Hur fungerar det egentligen, kan man styra "hur rund" bilden blir? När jag kollar på bilderna här på FS så är det inte alla som är "runda".
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är ju svårt att se på ett objektiv vilken bildvinkel den ger men läser du texten så står det ju att den ger 180 graders täckning, d.v.s. ett halvt varv. Dessutom står det ju att det blir en "full-frame" d.v.s. 180 graders bildvinkel men utan cirkeleffekten. Hur raktecknande den är framgår ju emellertid inte.
 

snysop

Aktiv medlem
erro_67 skrev:
Det är ju svårt att se på ett objektiv vilken bildvinkel den ger men läser du texten så står det ju att den ger 180 graders täckning, d.v.s. ett halvt varv.
Precis och det "låter" ju bra... Och när jag ser på bilderna på FS som är tagna med Zenitaren så är inte alla "runda".
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
snysop skrev:
Hur fungerar det egentligen, kan man styra "hur rund" bilden blir? När jag kollar på bilderna här på FS så är det inte alla som är "runda".
Vissa av mina bilder har jag rätat ut med ett plugin till Photoshop (ptlens).
Annars blir det alltid lika runt.
 

snysop

Aktiv medlem
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Vissa av mina bilder har jag rätat ut med ett plugin till Photoshop (ptlens).
Annars blir det alltid lika runt.
Blir det runt som ett klot, som på din bild med Pelengen? Eller är det bara sidorna som lutar in mot mitten? Är det en komplicerad process att räta ut så att resultatet blir användbart för hemmabruk och för att lägga ut på webben? Har inga jättehöga krav på att det skall vara spikrakt.
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
snysop skrev:
Blir det runt som ett klot, som på din bild med Pelengen? Eller är det bara sidorna som lutar in mot mitten? Är det en komplicerad process att räta ut så att resultatet blir användbart för hemmabruk och för att lägga ut på webben? Har inga jättehöga krav på att det skall vara spikrakt.
Nej det blir inte som Pelengen, den är 8mm och ger dubberlt så mycket vidvinkel som zenitaren.

På min fisheye testbild så är hela bilden det man får ur Peleng objektivet, den största svarta rutan det man får ur zenitaren och den minsta svarta rutan ett vanligt 28mm objektiv.

Med Ptlens är det bara en knapptryckning så blir det rakt. Ptlens är gratis, bara att ladda hem. Jag minns inte adressen men det var lätt att hitta med google.
 

snysop

Aktiv medlem
FILM) (Daniel Ahlin skrev:

På min fisheye testbild så är hela bilden det man får ur Peleng objektivet, den största svarta rutan det man får ur zenitaren och den minsta svarta rutan ett vanligt 28mm objektiv.
Men den bilden med Zenitar är inte särskilt rund, men den kanske är uträtad? Om man rätar ut hela Peleng-bilden, blir det rakt och fint då?
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
snysop skrev:
Men den bilden med Zenitar är inte särskilt rund, men den kanske är uträtad? Om man rätar ut hela Peleng-bilden, blir det rakt och fint då?
På den bilden är zenitaren inte uträtad, den är kanske inte så böjd men den är absolut inte rak.
Linjer som är i mitten och linjer som går mot centrum blir raka. Horizontella och vertikala linjer i kanterna blir böjda.

Jag har inte provat att räta ut någon Peleng-bild. Ptlens stödjer inte det objektivet. Med rätt inställningar i ex panorama tools så borde det gå.
Jag kan göra ett försök ikväll.
 

erro.se

Aktiv medlem
Tänk bara på att perspektiv och rumsuppfattning blir helt förvrängda med fisheye eller extrema vidvinkelobjektiv, även om du rätar ut dem till raktecknande. Det motsvarar ju inte alls hur du själv ser ett rum så frågan är om de är ett bra alternativ för dina inredningsbilder.
 

Bofoto

Aktiv medlem
Hmm

Jag tycker att du kan använda 18-55an i 18 läget.
Fish-eye som tex ryska 16mm (som jag har)har ej autobländare men är billig och bra; http://www.rugift.com/photocameras/zenitar_k_fisheye_lens.htm

Bilder tagna med den; http://zenit-photo.com/gallery/categories.php?cat_id=1&sessionid=256de2217ffcbf1e76e6a8b75df04d95

Pentax har en med autobländare och inbyggda filter.

Problemet är att bilderna inte blir så vidvinkliga med ist*ds som på bildexemplena, men bra mycket mer än med din zoom.

Sigma sålde ett lita dyrare 8mm objektiv tills helt nyligen med autobländare och utan autofokus, den finns nu med autofokus men ej i sverige.
Fördelen med den är att den antagligen blir lite vidvinkligare än bildlänken ovan.

Fördelen /nackdelen med fish eye är distortionen som är så kraftig så att bilden blir lite rund.

Det lite dyrare alternativet är pentax nya da 14mm
med autofokus, "utan" distorsion och digitalanpassad.
 

kaw

Aktiv medlem
snysop skrev:
Mitt kit-objektiv som är 18-55 är inte särskilt bra att fota rum med...
Tycker du att du får med för lite? Gissar att du inte har lust att betala sju tusen för Pentax 14mm-objektiv. Peleng-fisheyen (16 mm) är ju betydligt billigare och dessutom får du med mer av rummet än med raktecknad 14 mm.

Här en exempelbild på korrigeringen till raktecknad projektion:
http://daniel.nordling.nu/jvg/Arstabron/2004-10-29/mouse-over.html
(länken är från den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31807)
 

kaw

Aktiv medlem
erro_67 skrev:
Det motsvarar ju inte alls hur du själv ser ett rum så frågan är om de är ett bra alternativ för dina inredningsbilder.
Visst är det så, men för dokumentation är det väl inte så noga.

Vill man ge en mer verklighetstrogen bild av ett motiv som kräver väldigt stor bildvinkel är det sfäriska panoramor, granskade i speciellt program i datorn, som gäller.
 
ANNONS