Annons

Dags igen för gammalt uppslag??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
För många år sedan skickade tidningen "Se" ut en stor skara fotoreportrar till olika ställen i Sverige med uppdraget att exakt klockan HH:MM ta en bild av platsen där de var. Sedan sammanställdes alltihop som ett stort bildreportage. Nu är vi ju en stor mängd fotografer - ja, eller är vi kameraägare ....? ..;-)) här på sidan. Skulle det kunna vara en idé att komma överens om en dag och ett klockslag då så många som möjligt tar en bild där de är just då och visa upp här på sidan några dagar senare? Så vi får litet koll på vad som sker i landet...
Synpunkter på idén tack
Us
 

acke

Avslutat medlemskap
Mycket bra idé. Bilden bör väl oxå ha en förklarande text.

Sveriges yta är ungefär 450000 km2. Om alla 7000 medlemmar ställer upp med varsin bild så blir det ca en bild per 60 kvadratkilometer. Vilka tar Norrlands inland? ;-)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Lysande idé....Jag är med på detta. Pax för Helsingborg..borde vara 60 kvadratkilometer stor ;) (Kommunen är typ 300 nånting så där är plats till 5 fotografer till från Helsingborg... )
 
Senast ändrad:

ols

Aktiv medlem
tycker jag låter som en helbra ide.......under förutsättning att det inte är på förmiddagen för då är det så gott att sova :)


då paxar jag för lund med omnejd :)
 

henab

Aktiv medlem
Låter som en utmärkt idé. Kl 12:00 en lördag eller söndag låter som en bra tidpunkt - då är nog de flesta båda vakna och lediga.

Jag kan ta någonstans i umeåtrakterna :)
 

trazan

Aktiv medlem
Och på Lördagar är det V75 som gäller, klart man kan smälla av en blixt mot TV-rutan..eller nått.
 

Jeppe

Aktiv medlem
trazan skrev:
Och på Lördagar är det V75 som gäller, klart man kan smälla av en blixt mot TV-rutan..eller nått.
Ha!

Lördagar kl 12:00 så antigen jobbar eller sover jag...beroende på vilket skift jag har vid den aktuella tidpunkten. Tyvärr råder det fotoförbud på jobbet. Men visst kan man rigga upp kameran och låta frugan ta en bild på mig i sängen ;)
 

felle

Aktiv medlem
Kul idé! Resultatet skulle kunna publiceras här på fotosidan. Skulle det bli ett för stort antal bilder kan ju fotosidan (eller den som presenterade idén) välja ut de bästa.
 

Andertz

Aktiv medlem
Kl. 1200 en lördag eller söndag. Gott. Östergötland (Linköping) är ett sannolikt revir för min del.
Går det att ordna nån slags kollektiv mapp på sidan eller så? Lite svåröverskådligt om alla ska ha en bild i egen mapp...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
fotosidans skrev:
Sveriges yta är ungefär 450000 km2. Om alla 7000 medlemmar ställer upp med varsin bild så blir det ca en bild per 60 kvadratkilometer.
1297 av alla medlemmar bor i Tokholmen så det blir nog inte riktigt så tätt i hela landet.

Men det är klart. Om jag nu paxar Stockholmstrakten så får väl alla andra ge sig ut och resa? :)
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag paxar Emmaboda med omnejd,fast det var väl ingen som vet vart det ligger så jag tar väl Kalmar istället.

Eftersom Kalmar ligger 60 km här ifrån så platsar det om jag tar en väldigt avlång bild.

1 x 60 km...hmmm... nu var det en sak som slog mig, hur lång kan en bild bli egentligen ?

Alltså om man tar en båt och seglar ut på havet, hur lång blir bilden innan horisonten tar vid ?

Fundera på den . :)
 

leppala

Aktiv medlem
jag vill också vara kvar i Stockholm ju. OM jag riktar inte på Bromma/Abrahamsberg kanske utan att trampa ngn på tårna???
 

Jöörgen

Guest
Skoj -- en gammal hederlig synkronaktivitet... Jag är på.

Det verkar som om Ulfs idé är uppskattad. Det är kanske något att fundera på för Fotosidan.
 

Liax

Aktiv medlem
Superkul idé

Vilken SUPERBRA idé! Dessutom något som man skulle kunna spinna vidare på och göra något riktigt kul av, till att börja med en ordentlig utställning här på fotosidan.se, och kanske även en tävling där vi väljer ut de bästa bilderna.

Sedan kanske vi skulle försöka involvera någon fototidning (tex Foto) i det hela. Dom kanske vore intresserade av att skriva något och trycka några av bilderna.

Jag tycker vi spikar tid och datum så snart vi kan!

Ett önskemål är dock att alla fotografer tar med tekniska fakta om vilken utrustning/film dom använt. Samt att man skriver en liten text om var bilden är tagen och annat som kan vara intressant.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Det där med att paxa för områden går bort! Även om alla Estocolmos 2000 medlemmar skulle plåta samtidigt så tror jag inte att ALla står på Stureplan... och skulle det vara så så tolkar de nog sitt Stureplan på så olika sätt att det blir sevärda bilder ändå.

Kort sagt. Gå ut och plåta där du befinner dig kl 12.00 den dag vi bestämmer.

förexten: Är det inte bättre kl 16, eller 19 eller nå't med tanke på ljuset?
 
ANNONS