Annons

Sony Minidisc med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Sony kommer med en MiniDisc-spelare med kamera.

Det jag undrar mest över är om någon använder MiniDisc idag...?
 

Schimmel

Aktiv medlem
Kan jag verkligen inte tanka mig, iaf inte i Europa. Verkar otroligt markligt om nagon skulle gora det med tanke pa att man kan fa en mp3-spelare for 29 euro och att kundgruppen som barbart ljud riktar sig till mestadels anvander mp3 i min tro.

Jag hade MD och foresprakade det till for ca 1,5 ar sen, efter det har det inte funnits nagra fordelar alls.
 

dumbo

Aktiv medlem
Batteritiden på moderna MD's är ju bättre än på de flesta MP3-spelare. Med Hi-MD så får man ju dessutom 1GB utrymme för typ 70-100kr. Däremot är det tämligen osmidigt att de inte har stöd för MP3 i spelarna utan att man måste omvandla till ATRAC i en väldigt buggig mjukvara.
Sen finns det ju de som använder det som inspelningsmedium istället för kasettdäck.

Själv bytte jag bort gamla MD-spelare mot en HDD-MP3-spelare för lite sedan och jo, jag har en köpare till den. ;-)

Däremot ärjag tveksam till nyttan med en kamera i en musikspelare, men men... :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag är nöjd med både min minidisc och min digitalkamera så jag köper inte, men kul är det.

Fast minidisken har sambon tagit över och jag kör iPod. Den stationära minidiscen snurrar sällan. ITunes nätverket är dagens melodi..:)
 

Linmajon

Aktiv medlem
dumbo skrev:
Däremot är det tämligen osmidigt att de inte har stöd för MP3 i spelarna utan att man måste omvandla till ATRAC i en väldigt buggig mjukvara.
Vi som har lite koll vet ju att du far med osannning...
http://news.sel.sony.com/pressrelease/5659
Nåja...få är ju sämre än att de inte kan ändra sig (Sony alltså...)
Tyvärr kan Atrac-påhittet nära nog ha skadat Sonys image helt oändligt mycket. Att både deras nya mp3 och minidiscspelare nu klarar mp3 kanske går de flesta förbi.
Som minidisc-fantast (har haft...ganska många spelare..) och numera IPoddare ser jag några fördelar med MD formatet som sådant.
För det första är mediet nästan outslitligt. MO-tekniken är mycket mer stabil än något annat känt datalagringsmedium.
För det andra gör Ipodens stora minne att det blir lite svårt med disciplinen i lyssnandet. Det är för lätt att bara byta spår helt enkelt. Man ger kanske inte en halvsvår platta en andra chans. Många har samma erfarenhet och lagt sina Ipodar i byrålådan.
 

Schimmel

Aktiv medlem
Jo som alternativ till kassettspelare nar man ska spela in ar det ju vettigt absolut, men som barbar musikspelare ser jag egentligen bara nackdelar.

Jag ar sjukt sugen pa SE Z1010.

Magnus: Vad hade du for spelare? Och hur mycket lyckades du fa for den?
 

dumbo

Aktiv medlem
Det är möjligt at Sony ändrat linje ang. MP3 även på MD-spelarna. Jag kollade efter just det i specarna när de första HiMD-spelarna kom, då jag sökte ersätta min MD, och fann då att man var tvungen att konvertera till ATRAC. Men det har ju gått ett litet tag sedan dess.
Dock stödjer de väl fortfarande inte UMS, utan man är tvungen att använda deras buggiga programvara?

En annan sak som inte har just med MD-formatet som sådant att göra är ju att Sony har en ful ovana (fortfarande) att ha väldigt klen uteffekt på sina spelare vilket gör det omöjligt att använda de flesta vettiga lurar utan att släpa på en hörlursförstärkare (min MD-spelare blev en Sharp av just den anledningen).
 

Linmajon

Aktiv medlem
Schimmel skrev:
Jo som alternativ till kassettspelare nar man ska spela in ar det ju vettigt absolut, men som barbar musikspelare ser jag egentligen bara nackdelar.
...inte med 50 tim. uppspelning med ETT AA-batteri väl? Och jämfört med kassettband är MD en våt dröm. Mig veterligen ger heller ingen mp3-spelare vettiga inspelningsmöjligheter.
Dessutom reagerar jag på den suveräna ljudkvaliteten varje gång jag lyssnar på mina gamla MD-inspelningar.
 
Senast ändrad:

_lkerdun

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Sony kommer med en MiniDisc-spelare med kamera.

Det jag undrar mest över är om någon använder MiniDisc idag...?
Oh ja, det kan jag mycket väl tänka mig, ett oslagbart väl-ljudande och effektivt system. Har använt det väldigt mycket som en sorts musik-hårddsik, då man kan bränna in låtar man gillar allteftersom och sedan kan flytta omkring dem.

Ljudet kan sägas vara snäppet vassare/bättre än mp3 oavsett bit-rate. Ändå är komprimeringen på runt 80% och lik den i mp3.
 

aleklint

Aktiv medlem
Vad ska man med en kamera till i MD-spelaren?
Hm, fast jag kanske är gammalmodig, gillar inte kameramobiler heller.. :)
 

dumbo

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Mig veterligen ger heller ingen mp3-spelare vettiga inspelningsmöjligheter.
Vad menar du med "vettiga inspelningsmöjligheter"?
Min H320 har inbyggd mic och kan använda extern mic, samt har line in/ut (ja, den har separat line ut). Den kan visserligen inte spela in okomprimerat (wav) som föregångaren H120/H140, utan bara 320kbit/s MP3, med nuvarande firmware (det kan komma att ändras i framtiden). Den kan även spela in från den inbyggda radion, om man skulle vilja det.
H100-serien (de finns att få tag på på en del ställen fortfarande) har åxå optisk in och ut.
 

dumbo

Aktiv medlem
Re: Re: Sony Minidisc med kamera

@lkerdun skrev:
Ljudet kan sägas vara snäppet vassare/bättre än mp3 oavsett bit-rate. Ändå är komprimeringen på runt 80% och lik den i mp3.
Sitter man och lyssnar i ett tyst rum med bra lurar så kan man höra en viss skillnad, beroende av musiktyp, men sitter man på bussen och lyssar så är det en annan femma.

Lite knepigare att spela upp sina inspelningar på datorn dock, utan att transcoda dem till MP3 (eller för den delen bara göra WAV eller annat förlustfritt format, som FLAC eller APE, av dem).
 

dumbo

Aktiv medlem
Inte riktigt lika portabla dock. :) (Jaja, jag har sett resegrammofoner, men det är kanske inget man fäller upp på bussen direkt. :)
 
ANNONS