Annons

Bildanalys

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidov

Aktiv medlem
Jag söker hjälp och speciellt idéer från er som är kunniga fotografer.
Jag skall hålla ett svenska nationellt tal nu i veckan om just ämnet bildanalys.

Hur tycker ni jag skall lägga upp mitt tal, vad kan jag snacka om och hur skall jag snacka om det.

Hade varit väldigt trevligt med roliga idéer och förslag. Känner att min fantasikälla är lite tom förtillfället

Tack på förhand / Tobbe
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Om en vecka? Ooops lite sent påtänkt va? Då kan du ämnet väldigt bra om det inte behövs en del förberedelser.
Första minutens ordström bör vara inövad så det går automatiskt utan att hjärnan jobbar så mycket. Bra då det minskar eventuell rampfeber också. Koncentration på att titta runt i ungefär ögonhöjd - från vänster till höger - eller höger till vänster :) sveper blicken runt till alla åskådare. Orden kommer själv och du är koncentrerad på att svepa, inget annat.

Orden bör ha en huvudmening som ger en tanke. " Bildens viktiga tre element" eller något sådant.
Sen lite rundsnack med exempel från vardagslivet så lyssnarna kan slappna av, och du med. Svep med blicken igen. Så lite fördjupning på det första elementet. Lite exempel. Andra elementet. Lite exempel. Tredje elementet. Lite exempel
Slutligen en rejält inövad slutkläm som summerar och är man på hugget en sista mening som kullkastar allt så de som lyssnat garvar gott och applåderar utan uppmaning.


Motsatsen är att stapla fakta, vilket dödar lyssnandet då ingen hänger med föreläsaren som tänkt sina tankar i dagar.


Ämnen kan man ljuga ihop lite vad som helst.

Vad en klick färg kan betyda i en bild
Bildformatets betydelse
Fyrkantiga bilder - en styggelse
Fyrkantiga bilder - det ultimata formatet
Med fokus på oändligheten - hemligheten vad som finns bakom oändligheten
Bli konfys på the circle of confusion
MTF-kurvans betydelse för skarpa bilder
Beskärning - är beskärning en kastrering av bilden eller fotografen?
Skärpedjupet - en skarp och djup fråga
;-)
 
ANNONS