Annons

Bildanalys

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidov

Aktiv medlem
Jag söker hjälp och speciellt idéer från er som är kunniga fotografer.
Jag skall hålla ett svenska nationellt tal nu i veckan om just ämnet bildanalys.

Hur tycker ni jag skall lägga upp mitt tal, vad kan jag snacka om och hur skall jag snacka om det.

Hade varit väldigt trevligt med roliga idéer och förslag. Känner att min fantasikälla är lite tom förtillfället

Tack på förhand / Tobbe
 
Vill inte titulera mig "kunnig fotograf" men jag tycker att du ska tänka på mer än tekniska detaljer när du gör din bildanalys. Självklart har du kanske redan tänkt detta, men för mig är känslor, mystik och fantasi minst lika viktigt i en analys som de teknisk detaljerna.

/Robban
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Det finns otal böcker att läsa och hitta info om det, är ett väldigt stort ämne.

"Bild och Retorik i media" är en gansla lättläst bok om allt det generellt.

Det finns också en bra bok som heter "Bildspråkets grunder", och en som heter "Bildanalys".
Kan inte författarna på rak arm.
 

mipert

Aktiv medlem
”Bildanalys”, vad är det egentligen?

Jag brukar lägga upp mitt snack på följande sätt:

Först pratar jag om varför vi personligen fotograferar; minnen, bevis, bekräftelse.
Mitt favoritexempel är sjuttonhundratalsmannen som i sina memoarer skriver om sin älskade mor och hur han lider av att inte minnas hennes utseende...

Sedan brukar jag komma in på fönster- och spegelbilder.

Därefter själva snacket om bildananlys.
Jag brukar ha Doisneaus bild av det kyssande paret som exempel.
Vad föreställer bilden?
Hur är den uppbyggd?
Vem vänder den sig till?
Vem är sändare?
Vad är syftet med bilden? (Syftet med att ta bilden och även syftet med att använda den i olika sammanhang.)

Jag börjar med att prata om Paris med lysande ögon.
- Aaaahh, Seine, vindsvåning, kärlek...
- Känner ni Paris i blodet?

Sedan visar jag bilden.
Och vi går igenom den, både det denotativa i bilden (vad vi faktiskt alla ser) och det konnotativa, vad just jag ser i bilden (kärlek, fattigdom, storstad, klyscha).
Tänk IBM-reklamen med mannen som ser affärer, transaktioner... och hans kollega säger: ”du är en sådan romantiker”.

Vi brukar vara överens om att bilden är Paris.
Därefter berättar jag att bilden är arrangerad med två skådespelare som stod en stund och kysstes framför hans kamera.

Jag har några sådana exempel jag brukar använda när jag föreläser om bild.
 

LGS

Aktiv medlem
Tala också gärna om kontexten, d.v.s. det som finns "utanför" bilden och som våra hjärnor ändå "ser", ofta undermedvetet. En bild på ett ensamt träd i skogen kanske föreställer ett träd inklämt mellan två höghus - som dock inte syns på bilden. Det är liksom det som är att fotografera, att välja var man riktar kameran.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
mipert skrev:

Jag börjar med att prata om Paris med lysande ögon.
- Aaaahh, Seine, vindsvåning, kärlek...
- Känner ni Paris i blodet?

Sedan visar jag bilden.

Intressant att du visar bilden innan man talar om konntationer, det är ju väldigt bra med! Det ska jag pröva.

Sen kan ju konnotationer vara kultuerlla med, inte bara privata associationer.
 
ANNONS